Arriva zet strijd om hoofdrailnet voort (maar stelt groeiprognose bij)

Het zal voor velen geen verrassing zijn: Arriva zet samen met de andere regionale vervoerders de strijd voort om de gunning van het hoofdrailnet aan NS tegen te houden. Topman Anne Hettinga zegt in een interview met de Telegraaf dat de voorbereidingen voor een bodemprocedure in volle gang zijn.

Strijd om hoofdrailnet

Het kabinet heeft aangekondigd het hoofdrailnet opnieuw tot 2035 onderhands aan NS te willen gunnen. Eerder werd al duidelijk dat Arriva, Transdev (Connexxion), Keolis, Qbuzz en EBS dat niet zien zitten. “We gaan tot het uiterste om te voorkomen dat deze onderhandse gunning gestalte krijgt. Het is te gek voor woorden dat in een democratisch land de concurrentie op voorhand wordt uitgesloten om mee te dingen”, zegt Arriva-topman Anne Hettinga in een interview met de krant.

Hettinga zegt niet te snappen waarom NS weer het hoofdrailnet voor een periode van tien jaar onderhands gegund krijgt. “Ik geloof dat je als bedrijf inslaapt als je geen concurrentie hebt en niet innoveert. Daarmee dupeer je als overheid dus de reiziger, want je moet blijven vernieuwen en alleen met de adem van andere partijen in je nek gebeurt dat. NS zal die drang niet direct hebben en weet dat ze tot 2035 gebeiteld zitten” aldus de directeur in De Telegraaf.

Lancering Glimble

De belangrijkste boodschap van Hettinga is echter dat Arriva een nieuw reisplatform heeft ontwikkeld: Glimble. Dat is volgens de topman beter dan alle andere app’s die er al zijn. “Het klinkt misschien hoogdravend, maar met de lancering van Glimble maakt Arriva de stap van ov-bedrijf naar mobiliteitsaanbieder. We hebben ook geen zin om straks onderaannemer van een andere aanbieder te worden. Vandaar deze stap.”

In de app kan de reiziger een reis van deur tot deur plannen, boeken en betalen. Alle vervoerders worden meegenomen, belooft de topman. Net als deelfiets en deelauto. Ook die kunnen via de app betaald worden. Er zijn al meerdere soortgelijke initiatieven die hetzelfde doel nastreven. Ook NS is aan de slag met het principe Mobility as a Service, in vaktermen afgekort als MaaS. Toch denkt Arriva iets toe te kunnen voegen. “Het gaat er simpelweg om dat je de beste bent en dat denken wij te zijn” citeert De Telegraaf Hettinga. Arriva wil met de app de booking.com van de mobiliteitsmarkt worden.

Vervoersprognoses verlaagd

De topman vertelt tegen de krant ook dat de vervoersprognoses van Arriva door de coronacrisis zijn verlaagd, ook richting de toekomst. “Voor ons zal dat uiteindelijk betekenen dat zo’n vijf procent omzet wegvalt.” Juist daarom wil het bedrijf innoveren en inzetten op de nieuwe app. “We willen bovendien onze hand niet blijven ophouden bij de overheid. Vandaar dat we denken ook een andere richting in te moeten slaan zoals het mobiliteitsplatform. En dat doen we ook nog met Moovit, de beste partij op dat gebied met wereldwijd één miljard gebruikers.”

This post was last modified on 28 augustus 2021 09:27

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug