Nieuws

Arriva in Limburg vaker te laat

Arriva heeft in Limburg nog moeite om goede prestaties te bieden als het gaat om stiptheid van de treinen. De slechtst scorende regionale treindienst van Nederland is de treindienst Nijmegen – Venlo.

Bij die treindienst is ongeveer 20% van de treinen 3 minuten of meer te laat, blijkt uit cijfers van ProRail. Toen Veolia de trein nog uitvoerde, scoorde de treindienst Nijmegen – Venlo nog een stukje beter. Toen was 15% van de treinen te laat. Die prestaties zorgde toen al voor veel gemopper onder treinreizigers. Wel is het zo dat de trein bij Veolia alleen in de spits reed, en nu rijdt de trein doordeweeks ook tijdens de daluren.

Ook de trein Nijmegen – Roermond die op de Maaslijn rijdt, doet het nu slechter. Al zijn hier de verschillen kleiner en is Arriva aan het verbeteren. Sinds de start in december is bij deze treindienst 13% van de treinen te laat, bij Veolia was dat gemiddeld nog 9%. In maart heeft Arriva nu een vergelijkbare stiptheid weten te halen.

Arriva rijdt sinds december tussen Maastricht en Heerlen.

De andere Arriva-Limburg treinen waren de eerste twee maanden ook vaker te laat. Op de Heuvellandlijn (Maastricht – Heerlen), reed Veolia bijna altijd op tijd. Slechts 2 a 3% van de treinen had vertraging. Bij Arriva heeft sinds de start ongeveer 12 a 13 procent van de treinen vertraging. Maar ook hier geldt dat in maart het percentage vertraagde treinen is aan het afnemen.

Het aantal uitgevallen treinen is bij Arriva vooralsnog gemiddeld ook nog iets hoger dan het bij Veolia was. Het lijkt echter aannemelijk dat Arriva te maken heeft gehad met een moeizame start, maar dat de komende maanden de prestaties zullen verbeteren. Arriva had in de eerste weken bijvoorbeeld ook nog wat kinderziektes met het nieuwe materieel. En ook het personeel moest wennen aan de nieuwe treinen.

Volgens De Gelderlander rijden vertraagde treinen soms ook stations voorbij. Barny Versteegen uit Molenhoek heeft uit protest een handtekeningenactie georganiseerd vanwege de problemen op de Maaslijn. “Het komt ook voor dat ze vol zijn en niet stoppen bij station Mook Molenhoek. Dan rijden ze luid toeterend met volle snelheid langs het overvolle perron. Dat is gevaarlijk” zegt hij tegenover De Gelderlander. Ook op het perron in Cuijk zouden regelmatig reizigers achterblijven als de trein vertrekt.

De Limburgse treinen van Arriva in Beeld.

De 2e klas bij de FLIRT treinen van Arriva. Foto: Daniël de Ruig

De 1e klas bij de FLIRT treinen van Arriva. Foto: Daniël de Ruig

This post was last modified on 26 maart 2017 17:16

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

4 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug