Home

Gedeeltelijk zelfrijdende trein in najaar getest tussen Groningen en Zuidhorn

Tussen Groningen en Zuidhorn gaan vervoerder Arriva en spoorbeheerder ProRail in samenwerking met provincie Groningen tests uitvoeren met gedeeltelijk zelfrijdende treinen. De testritten zullen plaatsvinden in het najaar van 2018 en zonder reizigers. 

“We zullen een reizigerstrein van Arriva inzetten als testtrein zonder reizigers tijdens een buitendienststelling in een gecontroleerde omgeving,” legt ProRail-woordvoerder Aldert Baas uit. Het gaat om de zogeheten ATO-techniek (Automatic Train Operation). Tijdens de proef is er nog wel een machinist in de trein. De techniek neemt een gedeelte van de taken van de machinist over. Baas: “Het gaat in de proef om hoe trein, bediening en spoor op elkaar ingrijpen en of daar nog bijzondere maatregelen of lessen uit komen.”

Er bestaan vier verschillende niveaus van Automatic Train Operation. De proef wordt uitgevoerd op ATO-systeem niveau 2. Dat betekent dat de machinist betrokken blijft, maar dat bepaalde taken worden overgenomen. Zo wordt de machinist ondersteund met een type smart cruise control. De verwachting is dat treinen hierdoor dichter op elkaar kunnen rijden zodat de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Het energieverbruik daalt, zo is de verwachting, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder hoeven te stoppen.

Bij ATO-systeem niveau 4 kunnen de treinen volledig automatisch rijden, zonder machinist. Wil ProRail dat ook testen als de huidige proeven succesvol verlopen? De spoorbeheerder blijft daar vooralsnog onduidelijk over. Baas: “We kunnen nog niet zeggen of en wanneer niveau 3 en 4 getest kunnen worden. Eerst zullen we deze proef afwachten.” Als de proeven zonder reizigers succesvol zijn, zullen er op termijn nog wel meer tests volgen, bijvoorbeeld met reizigers. “Dat is nu dus nog niet aan de orde, maar moet op den duur natuurlijk wel gebeuren,” verklaart de ProRail-woordvoerder.

Er wordt over nagedacht om ATO-systeem niveau 2 uiteindelijk tussen 2030 en 2035 in Groningen te implementeren. Vorige week ondertekenden de provincie Groningen, ProRail en Arriva een intentieverklaring.

This post was last modified on 29 januari 2020 13:52

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 dag terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug