fbpx
Arriva, Spurt, Diesel

Gedeeltelijk zelfrijdende trein in najaar getest tussen Groningen en Zuidhorn

13 mrt 2018 17:52

Tussen Groningen en Zuidhorn gaan vervoerder Arriva en spoorbeheerder ProRail in samenwerking met provincie Groningen tests uitvoeren met gedeeltelijk zelfrijdende treinen. De testritten zullen plaatsvinden in het najaar van 2018 en zonder reizigers. 

“We zullen een reizigerstrein van Arriva inzetten als testtrein zonder reizigers tijdens een buitendienststelling in een gecontroleerde omgeving,” legt ProRail-woordvoerder Aldert Baas uit. Het gaat om de zogeheten ATO-techniek (Automatic Train Operation). Tijdens de proef is er nog wel een machinist in de trein. De techniek neemt een gedeelte van de taken van de machinist over. Baas: “Het gaat in de proef om hoe trein, bediening en spoor op elkaar ingrijpen en of daar nog bijzondere maatregelen of lessen uit komen.”

Er bestaan vier verschillende niveaus van Automatic Train Operation. De proef wordt uitgevoerd op ATO-systeem niveau 2. Dat betekent dat de machinist betrokken blijft, maar dat bepaalde taken worden overgenomen. Zo wordt de machinist ondersteund met een type smart cruise control. De verwachting is dat treinen hierdoor dichter op elkaar kunnen rijden zodat de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Het energieverbruik daalt, zo is de verwachting, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder hoeven te stoppen.

Bij ATO-systeem niveau 4 kunnen de treinen volledig automatisch rijden, zonder machinist. Wil ProRail dat ook testen als de huidige proeven succesvol verlopen? De spoorbeheerder blijft daar vooralsnog onduidelijk over. Baas: “We kunnen nog niet zeggen of en wanneer niveau 3 en 4 getest kunnen worden. Eerst zullen we deze proef afwachten.” Als de proeven zonder reizigers succesvol zijn, zullen er op termijn nog wel meer tests volgen, bijvoorbeeld met reizigers. “Dat is nu dus nog niet aan de orde, maar moet op den duur natuurlijk wel gebeuren,” verklaart de ProRail-woordvoerder.

Er wordt over nagedacht om ATO-systeem niveau 2 uiteindelijk tussen 2030 en 2035 in Groningen te implementeren. Vorige week ondertekenden de provincie Groningen, ProRail en Arriva een intentieverklaring.

0 0 stemmen
Artikel waardering
9 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Johan
6 jaren geleden

Goede ontwikkeling.

Kijken jullie mee, dames en heren van de gele treinen?

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Beter zoekt NS zijn eigen weg want de tijdlijn is hier wel heel lang. Een gebrek aan ambitie is geen goed voorbeeld.

dries molenaar
6 jaren geleden

Succes, laten we hopen op een snelle invoering van niveau 4. Grappig dat voorheen ook beweerd werd dat het soepel en zuinig rijden een vaardigheid van de machinist was.
Wie is in 2030 de concessiehouder?

dries molenaar
6 jaren geleden

waar is mijn succes-wens reactie gebleven?

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

oh, modereren staat aan. Ook goed.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ja, dat is tijdelijk. Heeft te maken met een aantal technische zaken waarmee we bezig zijn.

Redacteur
Erwin Wessels
6 jaren geleden

Vandaar dat de nieuwsbrief dus ook weer even niet lekker gaat momenteel. Dank je.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  Erwin Wessels

Klopt. Uitgaande verkeer via onze server staat momenteel uit, en daardoor wordt momenteel geen nieuwsbrief verzonden en is de automatische spam-controle momenteel niet mogelijk. Vandaar de handmatige controle nu 🙂

Ger Nijman
6 jaren geleden

De recente aanrijding van een zelfrijdende auto (1 dode) toont aan dat we voorlopig even moeten oppassen met teveel automatisering.
Probleem is het “Black Swan”- vraagstuk (Nassim Nicholas Taleb): software wordt geschreven op basis van waargenomen gebeurtenissen. Maar doet zich een nieuwe situatie voor, dan is de computer daarop niet geprogrammeerd. In zo’n geval zijn mensen competenter.