fbpx
Screenshot YouTube/Eftelwesley

Arriva en Efteling beklinken samenwerking met speciale Sprookjesbus: ‘Bezoekers zoveel mogelijk uit de auto’

22 mei 2023 14:41

Vanaf maandag rijden er vier speciale Efteling-bussen tussen Tilburg, de Efteling en ‘s-Hertogenbosch. De bussen staan symbool voor de samenwerking tussen vervoerder Arriva en het pretpark; een verband dat ervoor moet zorgen dat de Efteling in de toekomst beter bereikbaar wordt met het openbaar vervoer.

De Efteling trekt jaarlijks zo’n 5 miljoen bezoekers naar Kaatsheuvel, maar het pretpark met het openbaar vervoer bereiken is een aanzienlijk moeilijkere opgave dan met de auto. De dichtstbijzijnde treinstations zijn die van Tilburg en ‘s-Hertogenbosch, maar vanaf daar is het nog een eindje met de bus.

Intensiever samenwerken

De partijen willen intensiever samenwerken als het gaat om bereikbaarheid en dienstregelingen, om op die manier bezoekers en medewerkers zoveel mogelijk met het openbaar vervoer naar de Efteling te laten gaan. Ook komen er speciale kortingsacties voor Efteling-abonnementhouders, maar wat die precies inhouden, is nog onbekend. Fons Jurgens, directeur van de Efteling: ‘We willen bezoekers en medewerkers in het kader van duurzaamheid zoveel mogelijk uit de auto krijgen.’

Autonome shuttleservice

Arriva gaat onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor een autonome shuttleservice rondom het park, bijvoorbeeld naar de vakantieparken rondom de Efteling. ‘We hopen de Efteling op deze manieren nog beter bereikbaar te maken’, vertelt Arriva-regiodirecteur Jan Pieter Been bij de presentatie van de bussen bij station Tilburg. Zo’n shuttleservice zou kunnen lijken op de ParkShuttle die tussen het Rotterdamse metrostation Kralingse Zoom en bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel rijdt.

Kortingsacties NS

Er bestaan al acties waarmee mensen met het openbaar vervoer naar de Efteling kunnen. Zo biedt NS regelmatig kortingskaarten aan vanaf 48 euro voor zowel een treinretour als een entreeticket voor het pretpark. Ook onderhoudt Flixbus sinds 2018 een budgetverbinding tussen Amsterdam en Brussel via de Efteling. Arriva zet aan de randen van de openingstijden van het park snelbussen in (lijnen 800 en 801) van ‘s-Hertogenbosch en Tilburg naar de Efteling en vice versa. Een eerdere snelbusverbinding tussen de Efteling en Breda is in 2019 opgeheven.

0 0 stemmen
Artikel waardering
35 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Opa Ties
1 jaar geleden

De busdiensten naar de Efteling zijn sinds de eeuwwisseling juist steeds meer afgebouwd dus dit komt nogal merkwaardig over.

Janneke 1
1 jaar geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Ja, ik kan me herinneren dat ik als kind jaren geleden ook met trein en pendelbus naar de Efteling ben geweest, dus dit is niet iets nieuws.

Brabo
1 jaar geleden

Met trein en bus naar de Efteling is voor iemand met een modaal inkomen anno 2023 onbetaalbaar. Dat ligt zowel aan de OV-tarieven als aan de toegangsprijzen.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

Als Europees toppark is de efteling helemaal niet zo duur. Ook is het voor een modaal gezin de prijzen veel te hoog en gezinnen kunnen alleen op de dure weken/dagen, waarbij vriendengroepen vaak ook op maandagen / dindagen vrij kunnen nemen, waardoor ze voor iets lagere tarieven naar binnen kunnen en het minder druk is. Moet maar eens kijken wat men allemaal kwijt is bij bijvoorbeeld Disneyland. En dat dan nog voor al die Amerikaanse franchises, terwijl de Efteling gebaseerd is op Europese cultuur.

Joost2
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

Het aantal bezoekers blijft toch steeds maar verder stijgen. Dus dat het onbetaalbaar zou zijn voor modale inkomens valt zeer te betwijfelen.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost2

De meeste mensen komen met de auto, dan is het financieel wat beter te behappen.

olga bartels
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

en de rest blijft maar thuis !

André Hagers
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

Met de auto is de entree toch even duur ? Of is het met gratis parkeren? En 20 liter tanken voor de terugreis.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  André Hagers

Een autoritje met een kleine middenklasserkost 44 eurocent per kilometer, aldus de ANWB.

Baardstaart
1 jaar geleden

Klinkt als een samenwerkingsverband tussen Arriva en de Efteling dat buiten de normale dienstverlening valt. Uiteindelijk staat twee bedrijven vrij om dit soort vervoersdeals te sluiten en hiermee dus mensen makkelijker van de stations naar de Efteling te krijgen. Uiteindelijk zal er ook iets aan de prijs van het OV vervoer etc gedaan moeten worden, omdat parkeerplaatsen ook ruimte is waar een park eigenlijk weinig mee kan doen, behalve ze te overdekken met zonnepanelen of een elegant gebouwde parkeergarage te bouwen om zo meer auto’s op minder ruimte kwijt te geraken.

Arjan Krabbenbos
1 jaar geleden

Leuk initiatief voor een bezoek aan het bekendste sprookjesbos annex attractiepark. Kunnen ze tijdens de busrit geen fragmenten laten horen van de Efteling? Stukje Carnavalsparade, Papier hier, Alladdin of Roodkapje. Niet alleen in het Nederlands, maar ook in Frans, Engels en Duits! Zo kom en blijf je in de stemming voor en na het bezoek aan dit Brabantse Park!

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Of de chauffeur rijdt opzettelijk slecht opdat de Efteling gangers al met de heenweg al de Joris en de Draak ervaring op kunnen doen… 😉

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Goed idee Arjan voor je laatste opmerking en geef deze suggestie door aan Arriva en de Efteling wie weet wat er van komt. Ik mag ervan uitgaan dat men met elektrische bussen gaat rijden als het om duurzaamheid gaat. Tegenwoordig moet alles “duurzaam” zijn, doet mij aan de Kruidvat reclame denken, mode woord of gebruikerswoord “duurzaam”.
Als er al eerder een betere busverbinding was waren er nu dan minder files geweest naar deze pretpark waar ik slechts eenmaal bent geweest ?

Anoniem
1 jaar geleden

Leuk initiatief maar zet weinig zoden aan de dijk. Ik voorspel in iedere bus een handjevol mensen. Dat is in de huidige bussen idem.
Hoe krijg je wel mensen in het OV naar de Efteling: goedkope tarieven en goedkope familie-ovkaarten die je makkelijk online kan kopen.
De huidige tarieven zijn veel te hoogte met ongemak dat aan busgebruik kleeft. Dan liever met de auto met 4 personen, vaak goedkoper zelfs al je parkeergeld meerekent,en 100x flexibeler, t.o.v trein /bus combi.

Juriaan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Inderdaad, als er niet aan de tarieven wordt gesleuteld is het trekken aan een dood paard.

P.J. Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Zo te lezen is de benzineprijs nog helemaal niet te hoog :-))

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.J. Kroes

Of het kostenniveau bij het OV is veel hoog.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Kostenniveau OV veel te hoog. Kwaliteitsniveau en reizigersniveau OV veel te laag. Bij de bussen was voor Corona 50% van de reizigersopbrengsten uit betalende reizigers en na de Corona zo een 9% a 13%. Dus c.a. 3 van de 4 reizigers hebben de bus voor een auto, een e-fiets of thuisblijven omgeruild. En dan heb ik het niet gehad over de vergrijzing, personeelskrapte en duurdere chauffeurs.

Ik heb het niet over de Eftelingbus, want die zal wel rendabel genoeg zijn, maar over de talloze busverbindingen waar je je afvraagt waarom zo een grote bus nodig is om 1 tot 5 personen te vervoeren en dus op de nominatie staat om wegbezuinigd te worden.

Wil je OV meer kosten effectief krijgen, dan zou het meer reizigers moeten trekken en meer reizigers komen alleen als de tarieven betaalbaarder zijn en het kwaliteitsniveau hoger ligt. Dus dat vergt een investering, die de belastingbetaler niet wil doen. Dus dan zal het leiden tot verdere aftakeling van het OV en weer de volgende half miljoen nieuwe (tweedehands) auto’s.

Meer auto’s betekent voor de efteling ook meer parkeerplaatsen en grond waar geen uitbreidingen/attracties op kunnen staan om nog meer mensen te trekken. Of ze bouwen een hele mooie parkeergarage en de wegen moeten verbreed worden ter ontsluiting van de Efteling.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

De Efteling zit al aan het maximum aantal bezoekers dat volgens de vergunning jaarlijks is toegestaan.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.J. Kroes

Mensen weten niet wat autorijden kost en doen alsof dat uit de grote hoop komt. Dat is wel zo in dier voege dat het van een blukbedrag komt dat er iedere maand is en maar voldaan wordt.
Trein en busmoet je apart afrekenen en dat doet zeer in de portemonnee van pa of ma

Jayden Boeren
1 jaar geleden

Er rijden toch al pendelbussen? De 800 en de 801.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jayden Boeren

Ja, ik snap ook niet zo goed wat er gaat veranderen behalve dat er nu een reclamecampagne is. Die twee lijnen lopen overigens de laatste jaren steeds slechter door de hoge tarieven. Vaak zitten er maar een handjevol mensen in.

Anoniem
1 jaar geleden

De reguliere bussen die nu rijden kosten veel teveel tijd naar de Efteling. Eerst met de trein naar Den Bosch of Tilburg en dan nog ca. 25 minuten met de bus. Inclusief de wachttijd op de bus doe je er zeker 2 of 3x zo lang over als rechtreeks van je voordeur naar parkeerplaats bij de Efteling. En dan die ov-prijzen! Zeker voor mensen die geen abonnementen hebben.

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Veel sneller dan de non-stop bussen 800 en 8010zal het niet worden. De tarieven zijn zoals veel mensen opmerken domweg te hoog.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Als het OV weer aantrekkelijk wordt zullen er ook meer mensen komen, die graag een dalkorting voor de trein en de regionale busvervoerder willen. Dit brengt voor relatief weinig geld de reiskosten aanzienlijk (40%) omlaag. Als mensen steeds minder met het OV reizen gaan dit soort abonnementen bij de reiziger ook de deur uit.

Anoniem
1 jaar geleden

Uitstekend initiatief.
Duurzaam vervoer.
Nu NL- ticket 29 Euros.
En iedereen is mobiel om ook naar attractieparken te gaan.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Je wil dus inkomenspolitiek bedrijven door goedkoop openbaar vervoer aan te bieden, zodat gezinnetjes hun geld kunnen uitgeven in een ultracommercieel pretpark? Wat een bizar plan.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Anoniem is het gemakkelijk gebakken lucht cadeautjes uitdelen.

Anoniem
1 jaar geleden

Het blijft te lastig ondanks een leuke bus.
Wij komen uit ijsselstein dit betekent minimaal een reis van ongeveer 2 uur. Met de auto kost dit minder in tijd en geld.

Joost2
1 jaar geleden

Het grootste deel van de doelgroep van de Efteling zal met de auto willen blijven komen. Gezinnen met kinderen hebben over het algemeen een eigen auto. Qua reistijd is het OV richting de Efteling al minder gunstig dan de auto, ongeacht vanaf waar je komt. En klein verschil in de reiskosten zal verder ook niet veel verschil maken, aangezien een dagje Efteling al redelijk wat geld kost. Dan gaat men niet de bus kiezen om wat wisselgeld uit te sparen. De meeste bezoekers komen ook in het weekend natuurlijk. Vanaf veel plaatsen in Noord-Brabant zelf is het op zondag al onmogelijk om voor 10 uur bij de Efteling te komen, laat staan vanaf daarbuiten. Al met al denk ik dat er weinig potentie is om hier een transitie op korte termijn te maken. De Efteling heeft juist ook geïnvesteerd om de bereikbaarheid er auto goed te houden.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost2

Dat is de Efteling ook niet te verwijten. Immers als het gros per auto komt zal de auto gewoon gefaciliteerd worden. Ook heeft de Efteling geen invloed op het ongunstige OV aanbod. De Efteling kan de Efteling bussen aantrekkelijker maken met goedkopere prijzen of combitickets, maar de OV reiziger is en blijft afhankelijk van de rest van het (tanend) OV.

Anoniem
1 jaar geleden

De auto blijft de winnaar, de trein en zeker de bus willen mensen die een auto hebben liefst ten allen tijde vermijden. Tenzij het erg goedkoop is. Maar rara… het blijkt in veel gevallen zelfs duurder dan gezamenlijke reis per auto.
Mensen hebben ook weinig zin om allerlei dingen uit te zoeken en zich aan dienstregelingen te houden en risico te lopen op gemiste overstappen, gecancelde treinen en bussen en wat dies meer zij. Men stapt in de auto en rijdt in één streep naar de bestemming.

Baardtaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

En daarbij maakt het voor de autokosten en parkeerkosten niet uit als de auto 1 persoon of 4 personen in zitten. Verder heeft de auto ook geen dal en spitstarieven, waardoor de auto op jouw tijd kan vertrekken ipv na 9:00u.

Oplossingen om OV aantrekkelijk te maken is goedkope meermans kaarten en voor het park zou een aantal dagen latere openings en sluitingstijden helpen, waardoor reizigers meer kans hebben om na 9:00u te vertrekken toch een volledige dag Efteling te hebben.

Hoe reeel het is? Niet echt dus.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardtaart

Veruit de meeste bezoekers gaan in het weekend en dan zijn er geen spitsuren.

Christian
1 jaar geleden

Alleen een paar bussen met stickers beplakken gaat natuurlijk niets helpen.