fbpx

ANWB: 36% van de Nederlanders willen OV na coronacrisis mijden

24 mei 2020 7:56

Ruim een derde van de Nederlanders (36 procent) wil na de coronacrisis vaker met eigen vervoer gaan reizen in plaats van met het openbaar vervoer. De fiets of e-bike wordt het vaakst genoemd als alternatief (27 procent), gevolgd door de auto (17 procent). Dat meldt de ANWB op basis van een eigen onderzoek.

Vaker fietsen

Degenen die minder van het ov gebruik willen maken, vinden het te druk in trein, bus, metro en tram. “Met de fiets ben je in de buitenlucht en zit je niet met veel mensen in een ruimte. Er is minder kans om ziek te worden”’, zegt een van de ondervraagden.

De ANWB vindt het een goed idee als mensen vaker gaan fietsen of lopen. Als vervanger van de auto moeten dan wel kleine elektrische voertuigen sneller worden ingevoerd en goedgekeurd, zodat “de consument meer keuze heeft”. Ook moet de openbare ruimte, zoals het fietspad, beter worden ingericht op onder meer de speed-pedelec (een snelle elektrische fiets) en de e-step, aldus de ANWB.

Onderzoek NS

Ook NS verwacht dat het gebruik van het openbaar vervoer zal afnemen. Het spoorbedrijf concludeert op basis van een eerste onderzoek dat een op de drie reizigers aangeeft na de coronacrisis meer thuis te zullen werken. Twee op de vijf reizigers denkt minder vaak tijdens de spits te gaan reizen.

NS denkt tot en met 2025 nodig te hebben om op het niveau van voor de coronacrisis terug te komen.

© ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
42 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Wouter G.
4 jaren geleden

Als NS zo snel mogelijk na de pandemie weer zoveel mogelijk reizigers in de trein wil, moeten ze kijken naar manieren waarbij ook nu niet-noodzakelijke forenzenreizen kunnen. Bijvoorbeeld, zoals in Duitsland en bij de hogesnelheidstreinen, treingebonden betaalbare tickets verkopen voor korte reizen die nu veel capaciteit hebben. Hoe meer stoelen dan bezet worden, hoe duurder een ticket voor die trein/reis. Met wel een goede marge of reserveringsplicht voor de wel-noodzakelijke forenzenreizen. In bijvoorbeeld Denemarken is dit normaal.

Er zullen mensen zijn die lak hebben aan de treinbinding, maar dit zal meer controle geven over welke reizen gemaakt worden. Ook moedigt een dure reis af om voor dan te reizen. Wel moet kosteloos annuleren (eventueel via een voucher) mogelijk zijn om niemand te dwingen om een reis daadwerkelijk uit te voeren als de reis na boeking toch niet nodig blijkt. Het zal tijd kosten om dit te regelen, maar waarschijnlijk nog langer tot het vaccin er is.

De boodschap van NS en de andere vervoerders dat, als je niet uit noodzaak voor jouw werk met de trein moet, jouw reis altijd een uitje is. Dit geeft een gevoel dat we ons dit jaar niet meer welkom mogen voelen om met het OV te reizen.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter G.

Treinbinding kan prima bij lange reizen, zoals in Duitsland, maar ons land is klein en er zijn hoogfrequent verbindingen. Ik geloof dus niet dat dit werkt van Utrecht naar Eindhoven.

NS heeft in de daluren voor de corona best hele betaalbare tickets gehad. En Weekend Vrij is ook heel betaalbaar.

Rudy
4 jaren geleden

Als Corona aan houdt, dan zal er een systeem van micro-management van zitplaatsen moeten komen. Digitaal gezien is het geen probleem om een landelijk OV zitplaatsreserveringssysteem op te zetten en de verkoop van een ticket te koppelen aan de reservering.

Er zal een enorme verschuiving en aanpassing noodzakelijk zijn. Vergelijk het met contactloos betalen. Een jaar geleden een “no go”. Vandaag is het contante geld bijna volledig uit de straten verdwenen.

Probeer het je voor te stellen. Een reis van huis tot huis van Groningen naar Maastricht. Een kwartiertje voor vertrek reserveer je met je mobiele telefoon de zitplaatsen in bus (Groningen), trein (vanuit Groningen), trein (vanuit Utrecht) en bus (Maastricht). Geen gedoe meer met rennen voor een zitplaats. Alles keurig netjes gereserveerd. Mis je een aansluiting, dan kan je met de telefoon een alternatief reserveren.

Er zitten voordelen aan micro-management voor zowel de reiziger als de vervoersmaatschappij. Gewoon een beetje “out of the box” denken

Frenkel
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rudy

Je verrgelijking met contaktloos betalen gaat niet op, integendeel juist.
Het voordeel van contaktloos betalen is juist dat je schakels verwijderd uit de beatalingshandeling (in dit geval pas in slot steken en pincode invoeren), betalen wordt daardoor eenvoudiger.

Bij het moeten reserveren van reizen met het OV ga je juist schakels toevoegen waardoor het minder eenvoudig en daardoor minder aantrekkelijk wordt.

Frans
4 jaren geleden

Als de cijfers laag blijven in de ziekenhuizen dan is het over 6 maanden weer even druk als voorheen.

Paul Lamote
4 jaren geleden
Antwoord aan  Frans

Wel gevoel voor humor.

Ricardo
4 jaren geleden

Ik ben wel benieuwd hoe lang mensen dat dan vol gaan houden, en niet bij een tegenslag meteen weer iedere keer in het OV zit.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ricardo

Tegenslag zoals neerslag, ja. In november lijkt al dan niet elektrisch fietsen naar het werk ineens een minder goed idee.

Irina
4 jaren geleden

In plaats van rennen voor een zitplaats wordt het dan stressen om de trein te halen. En inderdaad, we kunnen nu weer naar het museum maar mogen daar van NS niet naartoe want het is een “uitje”. Cultuur is kennelijk geen noodzakelijke levensbehoefte.

Lea
4 jaren geleden
Antwoord aan  Irina

Is gewoon bijna discriminatie als je geen auto hebt en van OV afhankelijk bent en voor een uitje er geen g gebruik van mag maken. Hoezo onderdrukking. Erg slecht. Nog meer mensen psychisch in de problemen omdat je niet w3g kan.

Jan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Lea

Discriminatie? Onderdrukking? Omdat de NS afraadt met het OV te reizen tenzij noodzakelijk, tijdens een ongekende gezondheidscrisis? Ok boomer.

Anoniem
4 jaren geleden
Antwoord aan  Jan

Als je geen auto hebt is iedere reis op wat langere afstand met de trein noodzakelijk. Ook attracties gaan weer open, om mensen zonder eigen auto (om welke reden dan ook) of zonder rijbewijs daarvan uit te sluiten hoort gewoon niet. Als je geen andere mogelijkheid hebt om er te komen, moet je gewoon met de trein en bus gaan. Mondkapje om en voldoende afstand houden is voldoende. Risico’s zijn overal, wat te denken van het gekrioel van fietsers dat ik steeds vaker weer zie: erg veilig lijkt me dat ook niet, een ongeluk/aanrijding zit in een klein hoekje 😉

Jan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Irina

Google eens op “Maslow’s Hierarchy of Needs”, en u zult zien dat cultuur geen noodzakelijke levensbehoefte is in een mondiale crisis, doe even normaal.

Bert Sitters
4 jaren geleden

Je kunt met transversaal onderzoek moeilijk toekomstig gedrag meten. Het is een momentopname van een gedachte van nu, maar de respondenten kunnen in de toekomst anders gaan handelen.
NS loopt wel het risico een belangrijk deel van reizigers op weg naar een conferentie te verliezen, omdat veel conferenties via webinar zullen plaats vinden. Het is ontdekt en een trend Wordt als praktisch en voordelig gezien. Scheelt ook reistijd tijdens werktijd. Uren die anders ingevuld kunnen worden.

Ricardo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ik denk dat de conferenties echt wel weer terug zullen keren, omdat een conferentie meer is dan alleen maar het programma, maar ook de praatjes in de wandelgangen waar mensen heel veel uit kunnen halen.

Opa vertelt
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dat klopt helemaal Ricardo. De “wandelgangen” zijn juist de blanke pit. Daarom ging ik – & gaan mijn (formeel ex-)collega’s naar conferenties in Mexico of Zuid Korea.
Goede conferentieoorden bieden immers ook gelegenheid om je met een paar mensen af te zonderen – met een schoolbord ofzo, dat dan weer wel, 😂

bert sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Opa vertelt

Kan tegenwoordig ook allemaal digitaal

Opa vertelt
4 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

Oh? Digitale onverwachte nieuwe ontmoetingen? Nou daar zou ik nogal wat minder van verwachten.

Rudy
4 jaren geleden
Antwoord aan  Opa vertelt

Conferenties zullen zeker terug komen. Het is een informele wijze om mensen te leren kennen die op hetzelfde terrein werkzaam zijn. Alleen de schaal zal wijzigen. In plaats van 10 conferenties blijven er straks slechts 3 over en de rest gaat digitaal.

Peter
4 jaren geleden

Dat mensen een ander vervoermiddel kiezen zoals de auto, dat is mooi . Als je m hebt !
Ik reis alleen per OV ,heb geen auto ,dus voor grotere afstanden zal ik de trein zo en zo gebruiken.
Ga niet jaren afgezonderd van familie & vrienden/kennissen leven .
Een vaccin kan wel 10 jaar duren of meer .Als je m al wilt !

Henk
4 jaren geleden

Onze overheid moet stoppen met die bangmakerij. Nog 200 mensen op de IC en 17.000.000 mensen die zich er naar moeten schikken. Volslagen idioot.

Bert Sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Henk

@Henk, bent u viroloog?

Frans
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Maar de werkende betaald uit eindelijk wel via de belasting zijn loon en mijn eigen rekeningen gaan ook gewoon door dus moet ik werken.

Arlisi
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

[VERWIJDERD DOOR REDACTIE, wegens gebrek aan respect]

Bert Sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Arlisi

@Arlisi scheldt maar lekker ongenuanceerd.Lijkt bepaald niet op enige kennis van zaken. Gelukkig worden we bestuurd door mensen met meer gevoel voor verantwoordelijkheid. Ik blijf niet huis, maar houd me wel aan de anderhalf meter. Overigens stel ik alleen maar een vraag, want Henk meent te weten dat het alleen maar “bangmakerij” is
Er hebben tijdens het dieptepunt bijna 1500 patiënten tegelijkertijd op de IC gelegen. Alleen door kunst en vliegwerk en veel overwerk konden deze mensen nog net behandeld worden. Ik wil niet terug naar deze situatie. Ben ik daarom een “idioot”? Een nuttige discussie voert men met argumenten.

Frans
4 jaren geleden
Antwoord aan  Arlisi

@Arlisi Ben het met Bert ook niet eens maar schelden op elkaar hoeft toch ook niet .

Jan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Arlisi

Als er geen maatregelen waren getroffen waren de cijfers dermate hoog dat u zou schreeuwen “waarom doet de overheid niets voor ons?”, er is geen winnen.

Peter Kleton
4 jaren geleden
Antwoord aan  Henk

Ik had graag gezien, dat er verteld wordt in welk gebied of stad de besmettingen zijn gevonden op een bepaalde dag.En niet het totale aantal in Nederland. Ik vermoed namelijk, dat er landsdelen zijn ,waar men schijt heeft aan een beetje afstand houden.
Als dan blijkt dat het steeds dezelfde gebieden zijn, zou je daar een aparte lock down kunnen instellen.
Peter

Willem
4 jaren geleden
Antwoord aan  Henk

Door die pandemie zijn er geen 17 miljoen mensen in Nl meer. Het worden er nu steeds minder als er nog geen vaccin voor is.

Anoniem
4 jaren geleden
Antwoord aan  Willem

Sorry hoor, maar we hebben nog geen 10.000 doden in totaal in Nederland. En als je kijkt naar het aantal dat puur aan COVID-19 is overleden onder de 70 jaar zijn dat nog geen 100 mensen..

Hou eens op met die bangmakerij!

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Je roept ook maar wat cijfers die nergens op gebaseerd zijn. Uit de officiële cijfers, die niet compleet zijn, zie je het volgende:
– 42 doden onder de 50.
– 618 doden tussen de 50 en onder de 70.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Het aantal doden die getest zijn op corona ligt inderdaad onder de 10.000. Maar iedereen weet dat er maar heel mondjesmaat getest is geweest. Vanaf 1 juni, nu er maar heel beperkt besmettingen zijn, kan iedereen weer getest worden. Totaal aantal doden: 5.830.

Dat gezegd hebbende lijkt mij het evident dat je het probleem serieus moet nemen. Zelf heb ik alle begrip voor de maatregelen in maart en april, maar heb ik de indruk dat we met de kennis van nu wel een aantal maatregelen die nog blijven gelden ter discussie kunnen stellen. Dat doen ook experts. Maar om alles maar af te doen als bangmakerij is onzin. De media heeft geen belang om mensen bang te maken. Vergeet niet dat juist daardoor reclame inkomsten (ik bedoel door de gevolgen van de corona-maatregelen) gedaald zijn.

ADRIANA
4 jaren geleden

Ik ben alleen heb geen rijbewijs en auto mijn kinderen en enige klein kind wonen in Groningen deze kan ik dus niet meer bezoeken of op mijn klein kind passen want ik maak geen gebruik van ioenbaar vervoer voor werk raakt hier door nog langer geisoleerd

Mer
4 jaren geleden

Mensen weer terug in de auto (zoals nu al gebeurt) willen we juist niet toch? Wel fijn dat fietsen steeds beter wordt, alhoewel e-bikes dan weer ook slecht voor het milieu zijn (vanwege de accu) maar zo bewegen mensen wel meer. Zou sws fijn zijn als de spits nuet weer zo druk wordt als die vroeger was (soms nauwelijks ruimte om te staan als er een trein yitviel :().

Zelf blijf ik nu ook nog wel af en toe de trein nemen, tot 10 km ga ik nog wel fietsen maar niet naar vrienden die aan de andere kant van NL wonen. Het is wel een stuk rustiger. Ik kan helaas niet de auto nemen aangezien ik geen rijbewijs heb, dus ja, je moet toch wat he

Terug naar paard en wagen
4 jaren geleden
Antwoord aan  Mer

Beste Mer, kun je me vertellen wat er zo noodzakelijk is om je vrienden te moeten bezoeken? Zijn ze hulpbehoevend?

Peter
4 jaren geleden

Ik neem maar aan dat het hier over gaat? https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/nederland/2020/mei/onderzoek-nederlander-wil-na-corona-meer-met-eigen-vervoer-reizen
Hebben die wijsneuzen van de bond van filerijders ook gevraagd naar de belangstelling voor het vliegen? Zit je immers ook lekker dicht op elkaar. Of leuker nog, sta je lekker dicht op elkaar te wachten voor- & achteraf.
& als de fietsruimte breder moet, dan moet de autoruimte maar wat smaller.
Zit immers meestal toch maar één iemand in.

Boutrous
4 jaren geleden

Met het weekend rijden er geen forenzentreinen. Een snoep- of feestreisje tijdens een weekend mag van de belangengroep van OV bedrijven mag zeker ook niet? DUIDELIJKHEID is GEWENST!

Eduard de Jong
4 jaren geleden

Een niet verwaarloosbaar aantal reizigers zal weigeren zich te hullen met hoofddoekje en/of monddoekje. Nog afgezien van het overbodig zijn van een ‘toeristische’ niet-medische gezichtsbedekking waarmee slechts schijnveiligheid wordt geboden,zullen reizigers ofwel het OV voor langere tijd verlaten, ofwel zonder dit accessoire in trein, bus, tram en metro plaatsnemen. De kans op het in ontvangst moeten nemen van een boete, is verwaarloosbaar klein. Conducteurs rekenen het controleren op het dragen van een gezichtsbedekking in ieder geval niet tot hun taak. Het merendeel van de op de commerciële markt verkrijgbare gezichtsmaskers biedt geen of onvoldoende bescherming en laat het merendeel van de virussen zelfs door. De reiziger heeft de morele plicht zich niet van kledingstukken te bedienen, waardoor de kans op besmetting van medereizigers toeneemt.

Paul Lamote
4 jaren geleden
Antwoord aan  Eduard de Jong

Nee hoor, mondkapjes helpen niet. En daarom is er ook in bijna de hele wereld een mondkapjes plicht in het OV.

Nieuwwester
4 jaren geleden

Een voorspelling: als steden verstopt raken met auto’s en er wederom kilometerslange files op de snelwegen staan, keert het tij en wordt het openbaar vervoer herontdekt. Alleen is die verspilde tijd wel jammer voor het milieu en het klimaat…

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Nieuwwester

NS verwacht na 2025 weer normaal te draaien.
Dan is het toch mooi wanneer de komende periode gebruikt kan worden om het materieel en de baan te moderniseren? Denk aan; hogere bovenleidingspanning, inbouw ETCS en aanpassen knelpunten.
Aan alles komt een einde, ook aan een crisis.
Op je handen blijven zitten lijkt me niet slim.

Rudy
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Conferenties zullen zeker terug komen. Het is een informele wijze om mensen te leren kennen die op hetzelfde terrein werkzaam zijn. Alleen de schaal zal wijzigen. In plaats van 10 conferenties blijven er straks slechts 3 over en de rest gaat digitaal.

Bert Sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rudy

Betekent dus dat 70% digitaal gaat. Voor conferenties in het Beatrixgebouw bij Utrecht Centraal en de talrijke venues bij Amsterdam Centraal kwamen veel deelnemers altijd met de trein.