fbpx

Amsterdamse Metro bestaat 35 jaar

14 okt 2012 10:07

Op vrijdag 14 oktober 1977 werd de eerste Amsterdamse metrolijn (de Oostlijn) feestelijk geopend door prinses Beatrix en prins Claus. Op die dag vertrok de eerste metro vanaf station Weesperplein naar Holendrecht. Drie jaar later werd de Oostlijn verlengd naar Amsterdam Centraal.

Inmiddels heeft de metro zijn bestaansrecht meer dan bewezen: dagelijks maken bijna 300.000 reizigers gebruik van dit vervoermiddel, een aantal dat nog aanzienlijk zal stijgen als de Noord/Zuidlijn in gebruik wordt genomen.

Protesten
De aanleg van de eerste metro is zeker niet zonder slag of stoot gegaan. De sloop van bijna 1000 woningen voor de aanleg van de metro en een snelweg door de stad heeft veel impact op de stad gehad. De felle protesten en de Nieuwmarktrellen van 1975 hebben in Amsterdam geleid tot een omslag in de stadsontwikkeling. 

Invloed Oostlijn
In 1975 is er wel besloten om de in aanbouw zijnde metro af te bouwen, maar de plannen voor een grootschalig metronetwerk werden geschrapt. Sterker nog: het woord ‘metro’ werd voor lange tijd taboe verklaard door het stadsbestuur. Pas in 1990 werd het netwerk verder uitgebreid, maar dan met een sneltram. Deze rijdt in Amstelveen en Buitenveldert als tram en in Amsterdam binnen de ring als metro. In 1997 is de ringlijn opengegaan en net zoals de Oostlijn onmisbaar geworden voor de stad. 

Rotterdamse metro
Amsterdam en Rotterdam zijn de enige Nederlandse steden met een metro. De Rotterdamse metro van de RET is al wat ouder; die  werd bijna 10 jaar eerder op 9 februari 1968 ook door prinses Beatrix en prins Claus ingebruik genomen.

Foto´s: De allernieuwste metro van de GVB tijdens proefritten