fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Amsterdams treinverkeer voorlopig uit Utrecht geregeld

Sinds maandagmorgen wordt het treinverkeer in en rond Amsterdam vanuit Utrecht geregeld. Deze uitwijklocatie draait stabiel en de hinder voor reizigers is hiermee opgelost. Ondertussen werkt ProRail in Amsterdam aan herstel van de systemen. Het is voor het eerst in tien jaar dat ProRail ongepland naar de uitwijklocatie gaat.  

Hardware waarschijnlijk oorzaak

Het onderzoek naar de oorzaak van de IT-storing op de verkeersleidingspost van ProRail is dinsdagmiddag nog in volle gang. “We hebben wel het idee dat we steeds dichter bij de oorzaak van het probleem komen”, laat een woordvoerder van de spoorwegbeheerder weten.

ProRail denkt dat het gaat om een probleem met de hardware. Daarin is een defect gevonden, maar de vraag is nog of dat ook daadwerkelijk de oorzaak was van de grote storing. Als gevolg van de storing ontstonden grote problemen in het treinverkeer rondom Amsterdam. Veel reizigers strandden omdat ze niet meer naar huis konden. 

Voorlopig vanuit Utrecht

ProRail zegt er alles aan te doen het vertrouwen van de reiziger te herstellen, maar realiseert zich dat dat “tijd nodig heeft”. “Vertrouwen valt of staat met de kwaliteit van het product dat wij leveren, dus we zullen moeten laten zien dat we dat ook doen”, aldus de woordvoerder.

Voorlopig wordt het treinverkeer geregeld vanuit een uitwijkpost in Utrecht. Zodra bekend is wat de oorzaak van de IT-storing is en deze is opgelost, kan ProRail terugkeren naar de verkeersleidingspost in de hoofdstad.

Foto: Verkeersleidingspost Utrecht. (c) Stefan Verkerk

Te laat uitgeweken?

De spoorbeheerder kreeg kritiek dat het treinverkeer maandagochtend niet al opgestart werd. Het Algemeen Dagblad stelde eerder zelfs dat ProRail zondagavond een cruciaal advies niet direct heeft opgevolgd. Daarmee doelt de krant op een advies van reizigersvereniging Maatschappij voor Beter OV. “We hebben aan het begin van de avond via de telefoon erop aangedrongen om de bediening van de Amsterdamse verkeersleidingspost per direct door te schakelen naar de centrale post in Utrecht”, zegt voorzitter Rikus Spithorst. “Daar wilden ze niet aan beginnen. Ze vonden het een te groot risico, want dan zou het treinverkeer een aantal uur stil komen te liggen. Nou, we weten allemaal hoe de avond en ochtend verder is verlopen…”

Volgens ProRail was de herstart niet eerder mogelijk. Zondagavond waren op de post in Amsterdam nog twee werkende werkplekken beschikbaar. Die zijn gebruikt om de gestrande treinen op een veilige manier naar stations te begeleiden. In de nacht zijn de voorbereidingen vervolgens getroffen om over te schakelen naar Utrecht. Dat neemt een aantal uur in beslag: collega’s moeten verplaatst worden en systemen opgestart. Nadat de verkeersleidingspost actief was op de uitwijklocatie, moesten eerst de gevolgen van de storing weggewerkt worden, voordat er een robuuste dienstregeling gereden kon worden. Daardoor kon pas maandag na de ochtendspits het treinverkeer worden opgestart.

Hoewel de noodverkeersleidingspost van ProRail in Utrecht tien jaar geleden al is opgestart, is deze nooit eerder gebruikt. Na de storing in het IT-systeem op Amsterdam Centraal bleek de uitwijkmogelijkheid voor het eerst noodzakelijk. Voor de treinverkeersleiders betekent het tijdelijk een andere werkplek. “Maar het werk zelf is niet veranderd”, zegt Dylan Out. “Zolang mijn beeldschermen werken, is alles hetzelfde.”

Out is een van de treindienstleiders die normaal gesproken vanuit Amsterdam het treinverkeer rondom de hoofdstad regelt. Zondag strandde hij zelf omdat de trein waarin hij zat vanwege de storing niet verder reed. Een dag later is zijn werkplek vanwege die storing tijdelijk overgeplaatst naar een kantoor in Utrecht, waar ook het Operationeel Controlecentrum Rail (OCCR) zit. “Deze locatie is voor mij niet vreemd”, zegt de treinverkeersleider van ProRail. “Ik heb hier anderhalf jaar lang dagelijks gezeten voor mijn opleiding, maar zo’n grote storing als dit is wel nieuw.”

Zelf begon Out maandagmiddag rond half 3. “We zijn nu onder meer bezig met het inhalen van vertragingen. Het is wat meer probleemoplossend werken dan op een normale werkdag.” Stress levert het hem niet op. “Voor ons zijn dit de leuke dagen. Als alles perfect rijdt, hoeven we weinig te doen.”Als gevolg van de IT-storing ontstonden grote problemen in het treinverkeer rondom Amsterdam. Een groot deel van de avond, de hele nacht en maandagochtend reden er geen treinen van en naar Amsterdamse stations. Ook het internationale treinverkeer lag plat.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
27 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
1 jaar geleden

Amateur bedrijf….

Chris
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik ben vooral heel benieuwd naar het financiële plaatje en hoe groot ieders slachtofferrol en puppy-ogen weer zijn om geld los te peuteren bij de coalitie waar mijn partij ook deel van uitmaakt. Dus, komt u maar op ProRail: rekening verantwoording en een antwoord op hoe u deze kosten gaat voorkomen.

Roderick Klein
1 jaar geleden

En waarom weten ze nu nog steeds niet wat de oorzaak is Amsterdam ? Teveel uitbesteed aan teveel partijen ? Wat gaat er nu dan mis ?

Ricardo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Roderick Klein

Dat is het probleem niet, het is gewoon een enorm complexe omgeving met gigantisch veel componenten en ze kunnen niet zeggen “we schakelen weer naar Amsterdam en zien wel waar het schip strand”. Het kost gewoon tijd om uit te zoeken wat de oorzaak is, want ze willen wel zo zeker mogelijk zijn dat als ze weer naar Amsterdam schakelen het probleem niet weer optreedt.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Roderick Klein

Een inschatting is dat er een betrokken servertje met een volgelopen storage is en dat men niet weet hoe die uit te breiden dan wel te schonen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Roderick Klein

Gebrek aan IT-kennis

Van Eersel
1 jaar geleden

Er zou een massaclaim tegen NS (en/of Prorail) moeten komen.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Van Eersel

Zo groot is het probleem ook niet. De grootste benadeelden zijn de mensen die hun concert niet haalden of een afspraak misten.
Door de week is het allemaal veel erger daar veel mensen of bedrijven dan uren derven.

P.J. Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

All animals are equal but some are more equal than others?
Wat een typisch marktwerkingsgelul weer. Een beschaafd en ontwikkeld land heeft een goed werkende infra, of het nou op zaterdagavond of maandagmiddag is. Het wordt dankzij de onbetrouwbaarheid van Prutsrail steeds lastiger om zonder auto door het leven te gaan. In hetweekend werken ze aan het spoor met minimaal busvervoer ‘want alle bussen zijn ingezet voor vakantiereizen’. Maar volgens Molenaar zijn mensen die in het weekend reizen sowieso tweederangs burgers die minder recht hebben op goed vervoer dan de harde werkers doordeweeks. Diezelfde harde werkers die in het weekend graag nontspanning zoeken en dan niet in een file van 25km willen aansluiten. Heb je daar wel eens aan gedacht?

Wilfried Jellema
1 jaar geleden

De beschikbaarheid van het spoor dient op basis van ISO27001 op A4 gesteld worden. Concreet betekent dit dat de systemen dubbel uitgevoerd dienen te worden. Uitwijk dient periodiek getest te worden. Dat ProRail beschikt over een uitwijklokatie zegt niets. Een uitwijklokatie is primair gericht op het bieden van een werkplek mocht onverhoopt het gebouw waarin de werkzaamheden uitgevoerd wordt niet beschikbaar is. Het dubbel uitvoeren van systemen om de systemen beschikbaar te hebben is van een andere orde. Daarbij dient aangetekend worden dat deze systemen op minimaal 30 km van elkaar gehost dienen te worden. Het feit dat dit nimmer is beproefd zegt genoeg over de professionaliteit van ProRail.

Ricardo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wilfried Jellema

Zoals ik het begrepen heb is de uitwijk wel degelijk met regelmaat getest, maar is dit de eerste keer in 10 jaar tijd dat ze de locatie ook daadwerkelijk in moeten zetten.

Daarnaast, zelfs met dubbel uitgevoerde systemen, uiteindelijk is er 1 locatie de baas, bij het overschakelen naar een andere locatie vereist dat controlewerk waardoor het tijd kost. De status in de secundaire locatie moet overeenkomen met de werkelijkheid voor de gehele infrastructuur en alles wat zich daarop bevindt, en de primaire locatie mag geen opdrachten meer versturen richting de infrastructuur omdat de controle bij de secundaire locatie ligt. In uitwijktesten gaat dat altijd wel goed omdat het op een rustig moment op een gecontroleerde manier gedaan wordt waarbij iedereen klaar zit voor de test, maar bij dit soort verstoringen is er toch altijd wat onzekerheid over de status van de infrastructuur en zal alles goed gecontroleerd moeten worden.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ricardo

“alles wat zich daarop bevindt, en de primaire locatie mag geen opdrachten meer versturen richting de infrastructuur omdat de controle bij de secundaire locatie ligt.”

Dat hoeft niet veel tijd te kosten: Hoofdschakelaar uit, desnoods nog een ‘kortsluitlans’ om de fasedraden net voorbij de hoofschakelaar aan aarde te leggen en de primaire lokatie doet helemaal niets meer. Dat kan zelfs prima op afstand vanuit het OCCR.

“De status in de secundaire locatie moet overeenkomen met de werkelijkheid voor de gehele infrastructuur en alles wat zich daarop bevindt”

Dát is een fundamentele tekortkoming. Het verkeersleidingsysteem zou in staat moeten zijn om bij het opstarten automatisch de huidige status van de infrastructuur en het materieel vast te stellen. Dat dat niet kan zorgt ook voor problemen als het systeem gereset moet worden of als aan het begin van de dag om wat voor reden dan ook niet al het materieel op de vooraf bedachte positie staat.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wilfried Jellema

Niet alleen de huisvesting is gedekt met een uitwijkvoorziening. Ook een grote hardwarestoring of langdurige stroomonderbreking is op te vangen met uitwijk. Het belangrijkste is dat de uitwijk in een andere polder is, op een ander stroomnet staat.
Servers kun eventueel permanent gespiegeld zijn zodat ze onmiddellijk overnemen of uitgeschakeld gereed, dan moeten ze starten en geactiveerd worden. Bij deze slome response volstaat vooralsnog de koude bewaarstand.

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wilfried Jellema

De systemen zijn al jaren geleden dubbel uitgevoerd. Maar keer op keer functioneert die backup niet.

Baardstaart
1 jaar geleden

Het kan niet zo zijn dat meer dan 100000 reizigers stranden door zo een fout. Zeker omdat er een backup systeem aanwezig is. Ook zal dat backup systeem opstarten toch de nodige tijd kosten. Ik denk dat als een storing in een korte tijd niet opgelost kan worden een verhuizing noodzakelijk is en er een strategie moet komen om de reizigers naar huis toe te krijgen. Ook wijzen naar alternatieven en waar mogelijk het opschalen van alternatieven, zoals naar Amsterdam Schiphol metro naar Zuid en daar de Schipholbus. Kijken of aan de eindpunten van het Amsterdamse metro systeem nog wat mogelijk is etc. Denken over het reduceren van gestrande reizigers bij grootschalige OV incidenten als deze zou ook in de plannen moeten staan. Als er een noodplan uitgerold wordt gaat deze ook met een publieke mededeling van als je thuis bent of op een plek bent waar je nog kunt overnachten blijf thuis en reis morgen.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ze kunnen beter een noodsysteem inrichten waarbij de controle over een verkeersleidinggebied kan worden verdeeld onder de omliggende posten. Als je dan in die omliggende gebieden de treindienst wat uitdunt blijft de rest van de treinenloop bestuurbaar zonder dat er eerst verkeersleiders hoeven te verhuizen.

Erin Pierga
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Leuk bedacht maar zo simpel is het uiteraard niet anders was dit al lang gedaan. Als je treinverkeersleider bent dan ben je niet automatisch bevoegd voor alle werkplekken. Ergo; de Amsterdamse treinverkeersleiders moeten dan alsnog verhuizen.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erin Pierga

Dan moet je de railverkeersleiders uiteraard opleiden voor een iets groter gebied.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Gelukkig hebben ze nog een uitwijklocatie in Utrecht en maar hopen dat ook daar alles op rolletjes gaat. Sinds de vele storingen van de laatste tijd reis ik altijd met een dubbel gevoel met de trein en met storingen zul je zien dat het altijd ongelegen uitkomt. Toen ik ooit reprografisch werk verrichtte ging de complexe copieermachine vlak voordat ik naar huis wilde gaan kapot en kreeg ik te maken met een paneel vol rode storingslampen alsof opeens een “kerstboomverlichting” aangaat, van naar huis gaan was even geen sprake totdat het probleem was opgelost en bij de treinenloop is dit vaak niet anders. Van Amsterdam Bijlmer rijdt er nog wel een bus 120 naar Utrecht Centraal die er 1,5 uur over doet en moet men maar zien of men dan verder kan rijden met ,,, een trein. Ik hoop dat Utrecht NS soelaas biedt de komende tijd en dat men in de toekomst sneller en beter inspeelt op storingen want daar schort het bij o.a. NS nog wel eens aan. Sinds een storing en grote omweg in 2020 ben ik vanaf nu altijd blij als ik weer heelhuids thuis kom, veilig en gezond blijft mijn motto ongeacht met welk vervoermiddel men reist !

Allan Kleiweg
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

De verkeersleiding is een verantwoordelijkheid van ProRail, niet de NS.

Chris
1 jaar geleden

Zo, en ga nu eerst maar eens onderzoeken of die post in Amsterdam wel zo noodzakelijk is. Het mag allemaal namelijk weer wat kosten…

Erin Pierga
1 jaar geleden

Mooie foto van de Verkeersleidingpost in Utrecht alleen jammer dat dit niet de uitwijklocatie van ProRail is waarvandaan nu het Amsterdamse treinverkeer geregeld wordt :p

G J DE GROOT
1 jaar geleden

De storing in de verkeersleiding is een maatschappij ontwrichtende gebeurtenis. De omvang rechtvaardigt onderzoek door de Onderzoeksraad voor veiligheid die – voor wie het niet meer wist – is voortgekomen uit de Spoorwegongevallenraad.
Deze raad, sinds 1 mei voorgezeten door Chris van Dam is meer en meer een carrièredoorgangshuis geworden in plaats van een van stevig doorbijtende waakhond: Van Dams voorganger Jeroen Dijsselbloem, vond het na drie jaar wel genoeg en sprong op de langskomende trein die in zijn geval het burgemeesterschap van Eindhoven heet. Zo’n snel vertrek van de baas en het kennelijk zijn van een carrièrestap voor overambitieuze , maar verder niet zo gekwalificeerden – zie de loopbaan van Van Dam – is slecht voor het aanzien van iets wat een instituut zou moeten zijn.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  G J DE GROOT

Het is de onderzoeksraad voor veiligheid, niet de onderzoeksraad voor maatschappij-ontwrichtende gebeurtenissen.

GJ d Groot
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

De wettelijke omschrijving is ruim genoeg:

De Raad onderzoekt:
Art. 1, lid 1, sub e.
voorval: gebeurtenis die de dood of letsel van een persoon dan wel schade aan een zaak of het milieu veroorzaakt, alsmede een gebeurtenis die gevaar voor een dergelijk gevolg in het leven heeft geroepen;

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Het schijnt uniek in de wereld te zijn dat men een uitwijkpost voor de Verkeersleiding heeft hoorde ik op de radio, uniek ?…

P.J. Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Je moet niet al die gebakken lucht van framende woordvoerders geloven. Maak maar eens hard dat iets uniek is in de wereld. In ieder geval heb ik een hogere pet op van de Oekraïense spoorwegen dan van de Nederlandse spoorsector.