fbpx

Amsterdam: Nachtmetro en gratis OV voor kinderen

In Amsterdam mogen kinderen (t/m 11 jaar) vanaf 2021 op woensdagmiddag en in het weekend gratis reizen met het openbaar vervoer. Ook komt er een pilot met een nachtmetro. Dat heeft de Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma van verkeer woensdag bekend gemaakt.

Amsterdam Autoluw

De maatregelen maken deel uit van de agenda Amsterdam Autoluw. Dat plan bestaat totaal uit 27 maatregelen. Op dit moment doen de bewoners de meeste verplaatsingen van en naar Amsterdam nog per auto (58%). Ook bezoekers kiezen het vaakst voor de auto (52 procent). De Amsterdamse bewoners gebruiken het openbaar vervoer voor 30% van de verplaatsingen. Bezoekers gebruiken het OV nog wat vaker: 37%. De gemeente Amsterdam wil het OV-gebruik stimuleren en daarmee het autogebruik terugdringen.

Gratis openbaar vervoer kinderen

De maatregel die het meeste aandacht krijgt, is gratis openbaar vervoer voor kinderen tot en met 11 jaar op woensdagmiddag en in het weekend. Daarmee volgt Amsterdam het voorbeeld van Rotterdam, waar kinderen op woensdagmiddag en zondag al enkele jaren gratis met de bus mogen (maar niet met metro en tram). Waar in Rotterdam kinderen op zicht gratis reizen (dus zonder OV-chipkaart te gebruiken), zet Amsterdam in op een gratis Kids Vrij abonnement (zoals bij NS). Het openbaar vervoer wordt bewust niet de hele week gratis. “Om te voorkomen dat kinderen de fiets laten staan voor dagelijkse ritjes in de buurt, geldt vrij reizen alleen op woensdagmiddag en in het weekend”, aldus de gemeente.

Nachtmetro

Ook volgt Amsterdam het voorbeeld van Rotterdam als het om de nachtmetro gaat. In Rotterdam werd in 2017 een pilot voor de nachtmetro geïntroduceerd. Het Amsterdamse GVB noemde eerder dit jaar de nachtmetro nog een ‘interessant idee’, maar te duur. Toch gaat er nu dus wel een pilot komen met een nachtmetro. “We rijden langer door in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag. Mogelijk kan er een experiment gestart worden met een langere weekendexploitatietijd van tram 26 naar IJburg”, stelt de gemeente.

Hoogfrequent openbaar vervoer

Maar het plan Amsterdam Autoluw bevat meer OV-gerelateerde maatregelen. Bijvoorbeeld op meer lijnen hoogfrequent openbaar vervoer introduceren. “Op korte termijn starten we met een pilot op een aantal lijnen. Bij gebleken succes breiden we deze aanpak uit. We zetten daarvoor in op de oost-westverbindingen, snellere overstappen op belangrijke knooppunten en op busverbindingen om de binnenstad heen (zogenaamde tangenten)”, aldus de stad.

Nieuwe snelbussen

Naast op de bestaande verbindingen de frequenties op te hogen, moeten er ook nieuwe verbindingen worden toegevoegd. Het gaat dan om hoogfrequente snelbussen die samen met het spoor en de metro de ruggengraat van het Amsterdamse OV moeten worden. De snelle bussen moeten de regio in. Welke ontbrekende schakels precies worden toegevoegd wordt nog uitgewerkt.

Buurtvervoer

In een stad als Amsterdam denk je wellicht niet snel aan kleinschalig buurtvervoer. Toch gaat Amsterdam dat soort initiatieven wel stimuleren. “Het OV is soms wat ver weg. Dit heeft ermee te maken dat een grote bus met een vaste dienstregeling niet overal kriskras door de wijk kan. Daarom stimuleren we initiatieven voor kleinschalig buurtgericht openbaar vervoer. Dit soort initiatieven zorgt niet alleen voor een betere dekking van het openbaar vervoer, maar vergroot ook de sociale verbondenheid met de buurt.”

Deelfietsen

Tot slot wil Amsterdam de populaire OV-fiets beschikbaar maken op meer metrostations. “De fiets speelt een grote rol in het voor- en natransport naar het openbaar vervoer. Vooral in het voortransport is die rol aanzienlijk. In het natransport wordt deze potentie nog niet volledig benut, terwijl het de deur-tot-deurreistijd aanzienlijk kan verbeteren.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
10 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
De Leeuw
4 jaren geleden

Dus de reiziger die zijn (dure) abonnement moet betalen kan straks op woensdag en in het weekend gaan staan omdat de kinderen gratis het OV in mogen en niet hebben geleerd dat je opstaat voor oudere mensen.

Typisch weer een half-doordachte Halsema-maatregel

De Tijger
4 jaren geleden
Antwoord aan  De Leeuw

Je kunt ook vragen of je zou mogen zitten. Nog nooit meegemaakt dat dat geweigerd werd.

Iemand
4 jaren geleden
Antwoord aan  De Leeuw

Op dit moment rijden er ook hartstikke veel studenten gratis met het OV, dus in dat opzicht verandert er niet zo heel veel.

De Zwollenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  De Leeuw

je moet niet zo zeuren man, ze moeten het ov ook gratis maken buiten de spits voor gepensioneerden.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  De Zwollenaar

Nederland heeft de rijkste gepensioneerden van Europe en/of de wereld en die kunnnen gewoon betalen. Eigenlijk zou er ook een bejaardenwering in de spits moeten komen. Mensen met tijd geneog reizen maar buiten de spits.

Reiziger
4 jaren geleden
Antwoord aan  De Leeuw

Wat heeft Halsema hiermee te maken? Als je het artikel leest, zie je dat de plannen van wethouder Dijksma zijn…

Amstellander
4 jaren geleden

GVB Amsterdam moet helemaal niet met snelbussen de regio in. Overlaten aan regio/streekvervoer. Lekker in Amsterdam blijven. Concurrentie vervalsing.

Railhopper
4 jaren geleden

1) Bejaardenwering ROT en ONTERECHT woord voor mensen die soms hun hele leven hard gewerkt hebben en het OV als enige alternatief hebben en om gezondheidsredenen hun auto van de hand hebben moeten doen, ga je ze ook niet in de spits weren. Jonge mensen hopen ook gezond oud te worden en als toekomstige “bejaarde” of senior nog lang van het leven te genieten en o.a. van het Amsterdamse OV gebruik te maken !!! Let een beetje op je woordkeuze Dries Molenaar, kritiek geven mag, maar met respect ! Niemand hoeft geweerd te worden op welk tijdstip van de dag, maar elkaar respect vol bejegen door oudere mensen een zitplaats te geven, iets dat de jeugd zich OOK eigen moet maken, kan bijdragen aan een goed gebruik van het Openbaar vervoer in Amsterdam en de rest van Nederland !
2) Kleinschalig buurtvervoer, maar wel met rolstoel- toegankelijke busjes die op diverse plaatsen in de avonduren of buiten de periferie gereden worden.
3) Meer bussen inzet, b.v.k. met elektrische bussen en niet die op fossiele brandstoffen rijden
4) Snellere activering van enkele metrolijnen welke volgens het oorspronkelijke Metroplan helaas niet is verwezenlijkt, d.m.v. bijvoorbeeld private financiering en “crowdfunding” e.d. om soelaas te bieden aan het inner- en regionaal stedelijk (rail)vervoer.
5) Stimuleren van goedkopere ov vervoersbiljetten, zoals (dal) dagkaarten en weekend tickets.

Railhopper
4 jaren geleden

…VAN HET HART…
Als kind reisde ik vaak met mijn ouders met het OV en genoot daarvan. Als volwassene nog steeds en als je na het overlijden van je moeder je 70 plus oude vader die geen groot inkomen en diverse ouderdomskwalen had, zoals er vele ouderen dat zijn, met het Openbaar Vervoer en i.h.b. de trein mag begeleiden, dan doet dat mij deugd. Toen ik op zekere dag echter met mijn vader, die rolstoel gebonden was, in een VIRM dubbeldekker op het balkon waar klapstoeltjes zijn een lange rit uit het zuiden des lands moest maken, stapte een jonge meid van ongeveer 26 jaar in de trein en zei tegen een vriendin dat “ouderen in een rolstoel NIET met een trein mochten reizen”. Ik was verbaasd toen zij dat zei en zou haar het liefst de trein hebben willen uitgooien of een flinke dreun voor haar kanis willen geven en alleen omdat zij niet op een klapstoeltje kon zitten ? ! Wat als zij zelf, wat niet te hopen is met een rolstoel moet reizen? Dat eerste kon, maar dat laatste was juridisch ondoenlijk. Een categorie uitsluiten op basis van leeftijd, geslacht, handicap of mobiliteits beperking of anderszins is VERWERPERLIJK ! NIEMAND mag uitgesloten worden van het reizen met het OV, er is altijd wel een oplossing denkbaar ongeacht het tijdstip van de dag ! Telkens als ik in een VIRM trein stap en de voor rolstoelers beschikbare plaats zie denk ik terug aan mijn LIEVE vader, die nota bene op zijn verjaardag 78 jaar oud is overleden en doet mij deugd nog wat van Nederland te hebben kunnen laten zien! Daarom ERGER ik mij aan de opmerking van Dries Molenaar van 3 okt. die het ook niet leuk zou vinden als men op welk tijdstip van de dag niet met het OV mag reizen en de wereld alleen vanachter een PC bekijken én niet ieder oudere heeft veel poen ! Ik spreek hier niemand graag op persoonlijke titel aan, en met tegenzin, doe dat bij hoge uitzondering op Treinreiziger.nl waar men zonder account en wachtwoord zijn mening of visie, mits niet kwetsend mag geven, maar als ex mantelzorger die voor z’n ouders gezorgd heeft moet ik, die de zestig nader dit even van het hart. Nederland is aan het vergrijzen, gaan we hen soms ook discrimineren? Was Dries soms de weg kwijt bij het maken van die suggestie, bezint eer gij begint ? ! Ik gun een ieder jong of oud, werkend en niet (meer) werkende een veilige en aangename reis met elke vorm van vervoer toe en hoop er zelf nog lang en gezond van te genieten, biedt ze zelfs de helpende hand aan, maar doe NIET aan uitsluitingen en al helemaal niet als mensen in de nadagen van hun leven zitten…!

emmie york
1 jaar geleden

ik wil gratis ov card voor mijn kind