Amsterdam krijgt tuktuk-lijndienst

 (Novum) – Amsterdam gaat een lijndienst van tuktuks krijgen die ´s nachts tussen het Rembrandtplein en het Leidseplein rijdt. Daarnaast komt er voor het openbaar vervoer in en om Amsterdam een actuele lijnenkaart op internet, die alle mogelijke lijnen in beeld brengt voor een reiziger met bestemming in of om de hoofdstad.

Dat heeft de Stadsregio Amsterdam dinsdag bekendgemaakt. De Stadsregio trekt voor deze en twee andere projecten die het reizen met het openbaar vervoer prettiger moeten maken in totaal bijna zeshonderdduizend euro uit. De bijdragen variëren van 25 duizend euro tot 230 duizend euro per project.

De brommertaxi komt tegenwoordig al wel vaker voor in Amsterdam, maar een lijndienst voor tuktuks is nieuw. De tuktuks gaan op vaste tijden mensen ´s nachts tussen het Rembandtplein en het Leidseplein vervoeren. Momenteel is er tussen deze twee pleinen ´s nachts geen lijndienst.

Deze lijndienst is vooral bedoeld voor het uitgaanspubliek, meldt een woordvoerder van de Stadsregio. "Iedereen is natuurlijk welkom om ervan gebruik te maken, maar de tuktuks zijn vooral bedoeld om het uitgaanspubliek dat van het ene naar het andere plein wil, sneller op de plek van bestemming te krijgen."

Daarnaast moet er een actuele lijnenkaart komen, waarop mensen kunnen zien welke bus-, tram- en metrolijnen hen naar hun bestemming kunnen brengen. "Op 9292ov.nl krijg je een bepaalde route, terwijl je op de lijnenkaart in en om Amsterdam kan zien welke lijnen er allemaal zijn en zelf je route uitstippelen. Zo kun je bijvoorbeeld zelf kijken of er een halte dichter bij je bestemming is, zodat je minder ver hoeft te lopen."

Wanneer de lijnenkaart en de lijndienst voor tuktuks gereed zijn, is nog onduidelijk. "We hebben net het besluit genomen dit geld erin te steken. Het geld is bedoeld om de projecten op te starten en te ontwikkelen. Gaandeweg het traject krijgen wij dan te horen wanneer het er echt komt."

Of de lijndienst van tuktuks en lijnenkaart nieuw zijn voor Nederland, weet de woordvoerder niet. "Maar het zou heel goed kunnen dat dat wel zo is."

Het innovatiefonds van waaruit de projecten worden gefinancierd, bestaat uit geld afkomstig van boetes aan vervoerbedrijven die een concessie hebben gekregen in de Stadsregio Amsterdam.

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

7 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug