Amsterdam definitief naar 9 sporen om ruimte te bieden voor meer treinen

De plannen om het aantal sporen voor reizigerstreinen rond Amsterdam Centraal te verminderen van tien naar negen doorgaande sporen gaan definitief door. Het tracébesluit voor het station is vandaag gepubliceerd in de Staatscourant. Volgens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is de verbouwing voor reizigers goed nieuws: uiteindelijk komt er ruimte voor meer treinen.

Minder wissels, meer reizigers

Niet alleen Amsterdam Centraal zelf wordt aangepakt, maar ook de sporen rond het station. Zo wordt bijvoorbeeld op initiatief van spoorbeheerder ProRail ook het aantal wissels rond het station sterk teruggedrongen. “Door wissels weg te halen, en het spoor te upgraden met de beste seinen, zorgen we dat hier de komende jaren veel meer en veel vaker treinen kunnen gaan rijden” vertelt algemeen directeur John Voppen namens ProRail.

En dat is precies wat ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven voor ogen heeft, ook al reist er momenteel bijna niemand met de trein. “Nu is het misschien rustig op Amsterdam Centraal, maar de reizigers zullen terugkomen na de pandemie. De verwachting is zelfs dat er meer mensen gebruik willen maken van het station dan voor de crisis” vertelt Van Veldhoven.

Internationale treinen

Het aantal sporen verminderen is niet onomstreden. In het verleden drong onder andere NS aan op het tiende spoor, zodat er ook ruimte blijft voor internationale treinen als Eurostar en Thalys. Maar volgens de staatssecretaris is het tiende spoor niet nodig, ook niet voor internationale treinen. Weliswaar is er voor die treinen straks geen ruimte meer, maar de bewindsvrouw wijst erop dat daarvoor juist een extra perron komt op Amsterdam Zuid.

De belangrijkste reden voor het verdwijnen van het tiende perronspoor zijn de kosten. Een extra spoor zou namelijk meer dan 100 miljoen euro extra kosten. Zonde van het geld als het niet nodig is, vindt de staatssecretaris. Wel is het zo dat er ruimte wordt vrijgelaten voor een extra perron, zodat later alsnog besloten kan worden om toch een 10e doorgaand perron aan te leggen.

Geen intercity naar Amersfoort

De plannen hebben ook gevolgen voor Amersfoort. In de toekomst verliest Amsterdam Centraal de directe intercity met Amersfoort en verder richting Oost-Nederland. De ChristenUnie wilde van de staatssecretaris weten hoeveel reizigers daardoor tien minuten langer onderweg zullen zijn. Maar volgens Van Veldhoven wordt de verbinding tussen Amersfoort en de hoofdstad niet slechter. “Het aantal reizigers op de verbinding Amersfoort-Groot Amsterdam zal tussen nu en 2030 met 30% toenemen. Voor reizigers vanuit Amersfoort is sprake van een kortere reistijd naar Amsterdam Zuid, Duivendrecht en Schiphol Airport”.

De staatssecretaris wijst erop dat er in de plannen elk kwartier een intercity gaat rijden tussen de luchthaven en Amersfoort, nu is dat nog maar twee keer per uur. Wel erkent de staatssecretaris dat reizigers die daadwerkelijk naar Amsterdam Centraal willen, tien minuten langer onderweg zullen zijn. “Het is de verwachting dat op een totaal van circa 70.000 reizigers er voor zo’n 1500 reizigers sprake zal zijn van enige mate van verslechtering in termen van deur-tot-deur-reistijd.”

Geduld

Het duurt nog wel even voordat Amsterdam Centraal klaar is. Na zes jaar plannen maken kan eind 2021 met de werkzaamheden worden gestart. Als eerste zullen er vooral voorbereidende werkzaamheden plaatsvinden. Pas in 2024 gaan het station en het spoor op de schop. In 2030 moet het station daadwerkelijk klaar zijn.

Meer op Treinreiziger.nl

This post was last modified on 27 januari 2021 17:32

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug