(Novum) – De verantwoordelijkheid voor reizigersinformatie van het spoor komt voortaan alleen bij de NS te liggen. Dat schrijft minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) aan de Tweede Kamer. Zo kunnen reizigers bij problemen beter worden geïnformeerd.
Nu zijn de NS en spoorbeheerder ProRail samen verantwoordelijk voor de informatievoorziening op het spoor. Na de problemen door het winterweer en de brand bij de verkeersleiding van Prorail in Utrecht wilde de Tweede Kamer dat er iets zou veranderen.
Prorail en de NS moeten volgens de minister bij storingen beter samenwerken. Daarom komen de organisaties op lokale verkeersleidingposten onder een dak. Schultz van Haegen wil bovendien dat er meer gebruik wordt gemaakt van communicatie via mobiele media om reizigers te informeren.
De minister wil ook dat de klant weer centraal komt te staan. "Het moet echt beter, de klant moet in de trein weer koning worden." De NS en Prorail komen in het voorjaar met een voorstel. Daarin komt te staan hoe de organisaties de reizigers informeren en vervoeren bij verstoringen.
Als de organisaties niet voldoen aan de eisen, wil de minister een boete opleggen. Ook bekijkt ze of het mogelijk is de bonus van NS-bestuurders te schrappen bij slechte prestaties.
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…