De hogesnelheidstrein heeft binnen Frankrijk fors aan populariteit gewonnen. Op routes waar de trein een reistijd heeft tot twee uur, heeft Air France 90% marktaandeel verloren. Dat meldt de luchtvaartonderneming maandag.
Air France geeft aan dat de afgelopen vijf jaar de hogesnelheidstrein op binnenlandse routes een grotere concurrent is geworden. Er zijn meer snelle treinen en de reistijd is op tal van routes verkort. “De Franse autoriteiten hebben ervoor gezorgd dat het trein in de loop der jaren is uitgegroeid tot de grootste rivaal van Air France op de binnenlandse vluchten”, aldus de onderneming in een persbericht.
De Franse spoorwegen (SNCF) zijn sinds april 2013 actief met een budget hogesnelheidstrein: Ouigo. In 2016 en 2017 zijn er daarnaast nieuwe hogesnelheidslijnen geopend. De verwachting is dat die ervoor bijdragen dat er in 2020 in totaal 4,7 miljoen extra reizigers voor de trein kiezen.
Behalve tegen de trein, moet Air France het ook opnemen tegen een aantal low-cost airlines. De maatschappij benadrukt dat 90% van het personeel uit Frankrijk komt, dat in tegenstelling tot de low-cost-airlines. Vanwege de ontwikkelingen heeft de luchtvaartmaatschappij besloten de capaciteit op het binnenlandse netwerk met 15% te verminderen. Die vermindering moet eind 2021 zijn gerealiseerd. Ook verdwijnen er bij Air France 465 arbeidsplaatsen, dat zal zijn op vrijwillige basis.
This post was last modified on 15 mei 2019 20:17
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…