fbpx

Air France verliest door TGV tot 90% marktaandeel bij korte vluchten

De hogesnelheidstrein heeft binnen Frankrijk fors aan populariteit gewonnen. Op routes waar de trein een reistijd heeft tot twee uur, heeft Air France 90% marktaandeel verloren. Dat meldt de luchtvaartonderneming maandag.

Rivaal

Air France geeft aan dat de afgelopen vijf jaar de hogesnelheidstrein op binnenlandse routes een grotere concurrent is geworden. Er zijn meer snelle treinen en de reistijd is op tal van routes verkort. “De Franse autoriteiten hebben ervoor gezorgd dat het trein in de loop der jaren is uitgegroeid tot de grootste rivaal van Air France op de binnenlandse vluchten”, aldus de onderneming in een persbericht.

4,7 miljoen extra reizigers

De Franse spoorwegen (SNCF) zijn sinds april 2013 actief met een budget hogesnelheidstrein: Ouigo. In 2016 en 2017 zijn er daarnaast nieuwe hogesnelheidslijnen geopend. De verwachting is dat die ervoor bijdragen dat er in 2020 in totaal 4,7 miljoen extra reizigers voor de trein kiezen.

15% minder capaciteit

Behalve tegen de trein, moet Air France het ook opnemen tegen een aantal low-cost airlines. De maatschappij benadrukt dat 90% van het personeel uit Frankrijk komt, dat in tegenstelling tot de low-cost-airlines. Vanwege de ontwikkelingen heeft de luchtvaartmaatschappij besloten de capaciteit op het binnenlandse netwerk met 15% te verminderen. Die vermindering moet eind 2021 zijn gerealiseerd. Ook verdwijnen er bij Air France 465 arbeidsplaatsen, dat zal zijn op vrijwillige basis.

0 0 stemmen
Artikel waardering
22 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Frans Eekhout
5 jaren geleden

Doel…
Dit is precies het doel waarnaar men streeft, trein vervangend vervoer i.p.v. het vliegtuig. Toen men met de TGV begon moest de toenmalige airline Air Inter ook zijn meerdere erkennen op het traject van Parijs naar Lyon. Nu de HSL treinen een factor is om rekening mee te houden, moet Air France dat niet als concurrent gaan zien, maar mag men in Frankrijk juist blij zijn dat de trein het milieu dient ! Het personeel dat niet meer bij Air France kan werken, zou wellicht bij het spoor deels terecht kunnen. Laat Frankrijk in Europa het goede voorbeeld zijn voor meer van dergelijke relatief korte luchtroutes in Europa waar de trein een goed milieuvriendelijk en comfortabel en doelmatig vervoermiddel is zoals Amsterdam naar Brussel, Frankfurt, Londen enz. De TGV en HSL als wegbereider voor een snel en flexibeler vervoer, dan kan de vrijgekomen slottijden op de luchthavens beter benut worden voor bijvoorbeeld intercontinentale vliegreizen waar men niet met de trein naar toe kan reizen, een win-win situatie. Het laatste woord is nu aan de (milieubewuste) reiziger en de politiek en de rest van de samenleving om de trein het voordeel van de twijfel te geven, zowel op de korte als lange afstand…

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

Het is de bedoeling dat er minder gevlogen zal worden. Het gebruiken van vrijvallende slots helpt dan niet erg. Vooral niet wanneer er dan verder en langer gevlogen zal worden.

Anoniem
5 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

Tussen Parijs – Marseille/Bordeaux is TGV met een kleine drie uur een geduchte concurrent. Binnen Frankrijk kan TGV binnen drie uur op veel belangrijke verbeteringen concurreren met Air France. Air France werkt ook samen met SNCF.

De paradox is dat ondanks het enorme succes van de TGV de aanleg van bepaalde HSL niet rendabel is gebleken. Geldt niet voor HSL Parijs – Lyon. Dat is een goudmijntje HSL Parijs – Lyon die voor een relatief laag bedrag werd aangelegd. Maar enorm veel opbrengt.

Om die reden gaat de Franse overheid meer de nadruk leggen op het verbeteren van de klassieke spoorlijnen. Zoals ze dat in Duitsland dat al jaren doen met zgn. Ausbaustrecke. Aanleg van HSL wordt meer uitgesmeerd over meer jaren. En een aantal HSL zullen niet meer worden aangelegd.

Marcel
5 jaren geleden

De SNCF heeft een schuld van ruim 47 miljard euro. Dat kan natuurlijk niet zo door gaan. Er zal nagedacht moeten worden over een vorm van privatisering of andere vormen van inkomsten genereren. Ik vrees dat er behoorlijk gesneden moet worden in het aanbod.

Joris
5 jaren geleden
Antwoord aan  Marcel

President Macron heeft een jaar geleden hervormingen ingezet om de problemen die u aankaart op te lossen. Dat lijkt te werken; https://www.dw.com/en/french-senate-approves-sncf-overhaul-cementing-emmanuel-macrons-rail-reforms/a-44220174

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Marcel

Die schuld zit hem in de pensioenen. Zelfs op leeftijd beginnen met werken en na een paar jaar werk gewoon met 55 naar huis.
Het is onvermijdelijk dat dat bedrag overgenomen wordt door de overheid en dat er geen nieuw vroegpensioen meer zal zijn.

NB dit schreef ik gisteren al maar dat is niet doorgekomen?

Annemiek
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Het overnemen van schulden is een vorm van staatssteun die niet wordt toegestaan door de EU. De kams dat er in dit geval wel even een oogje wordt toegeknepen, lijkt me uitgesloten gezien de erbarmelijke schuldenpositie van de Franse staat. Dit past er gewoon niet bij op de balans. Frankrijk, België en (in mindere mate) Duitsland, hebben te voorziene financieringsproblemen simpelweg veel te lang laten voortbestaan. De rigoureuze maatregelen, als ze al komen, komen zeker 20 jaar te laat.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Tja, dan zal men de pensioenintredeleeftijd moeten verhogen en moeten hopen dat de pensionado’s niet al lang in het fonds blijven. Helaas zal dat toch wel 25 jaar zijn.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

NB daar toch maar roken op de werkplek toestaan. Wellicht helpt dat.

JanN
5 jaren geleden

Het is raar maar de ns moet nog meer naar internationale verbindingen kijken. Wat te denken aan bijv Amsterdam-Aken of Amsterdam-Luxemburg (of evt. verder naar Straatsburg

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  JanN

Luxemburg zou wel moeten kunnen Dat kan ook grotendeels over HSL spoor in België. Leuk werk voor de ICng, hoewel die een beetje te Spartaans lijkt voor de afstand. Had men de V250 maar gewoon in bedrijf weten te brengen. Jammer dat je met de trein zijnde niet goedkoop kan tanken…

Bert Sitters
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Hoe “snel” naar Luxemburg? Tussen Luik en Luxemburg is een enkelsporig boemelspoortje door de Ardennen. De trein van Brussel naar Luxemburg doet er veel te lang ove. Er zijn op dat traject sinds jaar en dag al werkzaamheden.

Bert Sitters
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ook al ziet men kans de V250 op te lappen. Deze mislukkelingen kunnen niet snel naar Luxemburg. Teveel bochten.

Jur
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

En hoeveel Nederlanders gaan er dagelijks near Luxemburg.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Jur

Er zijn vluchten van Amsterdam naar Luxemburg. Maar de trein naar Luxemburg is langzaam, ik zie zelf meer in het verlengen van de TGV ritten Brussel – Zuid-Frankrijk naar Nederland, dat mag ten kosten gaan van enkele Thalys ritten Amsterdam – Brussel.

Bert Sitters
5 jaren geleden
Antwoord aan  JanN

om Nederland betere aansluiting tegeven zou Prioriteit moeten liggen bij het aanleggen van snelle verbindingen van Amsterdam naar Keulen en Amsterdam naar Berlijn.
Antwerpen – Brussel gaat nog altijd te langzaam en de tunnel onder het centrum van Brussel is een bottleneck.
Er moeten net als de ZonThalys veel meer doorgaande treinen komen om Parijs heen naar Lyon, Marseille en Bordeaux.

mvdh
5 jaren geleden

“Air France verliest door TGV tot 90% marktaandeel bij korte vluchten” – ik neem aan dat dat betekent dat Air France 90% van haar “eigen” passagiers verloren heeft – het marktaandeel van de luchtvaart op binnenlandse verbindingen zal niet heel hoog geweest zijn, zeker geen 90%, eerder rond de 10-15%.

N
5 jaren geleden

D – Aken hebben ze wel eens over. Afwachten dat op korte tijd gaat komen. Verbinding Düsseldorf – Eindhoven (Den Haag) lijkt heel reëel te zijn. Prognose is nu 2025.

Als Wunderline (Groningen – Bremen) is aangelegd zijn er ook mogelijk meer mogelijkheden voor een snellere verbinding naar Hamburg/Kopenhagen.

Wunderline zal in 2028 in gebruik kunnen gaan als het doorgaat. In dat jaar zal de reistijd tussen Kopenhagen – Hamburg via HSL Kopenhagen – Eingsted, modernisering spoorlijnen Ringsted – Rodby, Puttgarden – Lübeck en bouw van 18 km lange tunnel tussen Rodby – Puttgarden (Fehmarnbelttunnel) verminderd worden van 295 minuten naar 170 minuten.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  N

U schildert het mooi. We kunnen niet wachten maar houden niet onze adem in. Naar Bremen zou toch sneller hersteld moeten kunnen worden. Maar in Duitsland duurt alles eeuwen. Ook elders zijn bruggen kapot en vervanging kost decennia. Zo is het makkelijk de Rijksbegroting in de hand te houden. Geen defensie, magere pensioenen voor velen en rustig aan met de infrastructuur. Het onkruid staat overal manshoog.

Tom
5 jaren geleden
Antwoord aan  N

Op de zijkanten van de treinvervangende snelbussen tussen Groningen en Leer zag ik staan, dat de Wunderline al in 2024 gaat beginnen …

Bert Sitters
5 jaren geleden
Antwoord aan  Tom

Als de trein naar Berlijn wordt versneld, biedt Osnabrueck een uitstekende aansluiting op Bremen en Hannover op Hamburg.

Bert sitters
5 jaren geleden

Nodig is een Europese tax op vluchten van korter dan 1000 km. Deze tax gaat geheel naar het realiseren van snelle, vervangende treinen.