AD: ICNG blijkt ‘hoofdpijntrein’, slechts acht rijdende treinen

De instroom van de ICNG wordt geplaagd door tegenslag, met anno 2024 slechts zestien geleverde en nog minder rijdende treinen. Volgens het AD kampt het nieuwe paradepaardje van NS met behoorlijk wat kinderziektes. Is er uitzicht op verbetering?

Het gaat nog niet volgens plan met de ICNG, de opvolger van het fiasco dat Fyra heette. Ruim tien jaar na het Fyradebacle rijdt de nieuwe hogesnelheidstrein van NS nog maar mondjesmaat over het Nederlandse spoor. Bijna vier jaar nadat het eerste treinstel in Nederland arriveerde, zijn er nog maar zestien treinstellen inzetbaar, waarvan er momenteel acht daadwerkelijk rondrijden. De rest wordt gebruikt voor opleidingsritten van machinisten en monteurs. Vandaar dat bijvoorbeeld de directe trein tussen Den Haag Centraal en Rotterdam vorige maand geschrapt werd.

Bugs

De nieuwe ICNG-treinen worden volgens het AD geplaagd met bugs en andere kinderziektes. De binnendeuren werken niet altijd naar behoren en door een softwarefout geeft de trein weleens onterechte meldingen van remfouten. Bovendien kunnen momenteel niet alle treinen gekoppeld rijden omdat de ene trein al wel een software-update heeft gehad en de andere niet, zo bevestigt een woordvoerder van NS aan Treinreiziger.nl. “Maar dat probleem is slechts tijdelijk en komt omdat er nog niet voldoende treinen zijn geleverd”, aldus de vervoerder.

Want ook daarin valt de aflevering van de ICNG tegen: de levering ervan. Van de 99 treinstellen zijn er momenteel nog maar zestien geleverd. De coronacrisis gooide roet in het eten, aldus Hans Blaauw, namens Alstom is hij verantwoordelijk voor de contacten met NS. “Tsjechië gooide de grens dicht, waardoor ons personeel maandenlang niet bij de testtreinen kon. Verder liep de ontwikkeling van met name de software vertraging op door de lockdowns”, zegt Blaauw tegen het AD. Ook de Russische inval in Oekraïne zorgde voor problemen: “In onze Poolse fabriek in Katowice werken honderden Oekraïners. Zij konden ineens niet of veel moeilijker naar hun werk.”

Licht aan het eind van de tunnel

Zoveel tegenslag: komt dat nog wel goed met de ICNG? Jawel, er is licht aan het eind van de tunnel. Volgens Blaauw is de productie van de treinen weer volledig opgestart. Maarten Bakker, programmamanager ICNG bij NS, wijst er ook op dat andere nieuwe NS-treinen, zoals de FLIRT-sprinters, ook met kinderziektes te maken hadden. Bovendien komen tijdens het testen met reizigers, wat nu bijna een jaar gebeurt, weer nieuwe problemen naar boven: “De falende binnendeuren ontdekten we bijvoorbeeld pas omdat mensen bij Schiphol regelmatig met hun koffers naar binnen stapten”, zegt Blaauw. “Als de koffer dan klem komt te zitten, denkt het systeem dat de deur defect is. Dat probleem is overigens al lang getackeld.”

Aan het begin van de testperiode viel vijf tot zes procent van de ICNG-ritten uit. Inmiddels heeft NS dat percentage weten terug te brengen naar twee tot drie procent. Dat is volgens Bakker nog wel te hoog: “Dat moet naar een procent.” En hij belooft dat de ICNG géén nieuwe Fyra wordt.

This post was last modified on 21 februari 2024 17:17

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug