fbpx

Perstest HSL-Zuid

31 aug 2009 14:55

Vanaf maandag 7 september gaat er op werkdagen ieder uur een trein pendelen via de HSL-Zuid. Nog niet met 250, maar met 160 kilometer per uur.Treinreiziger.nl ging alvast mee met een proefrit voor de pers. In 43 minuten ging de rit van Amsterdam naar Rotterdam. De normale intercity: 1 uur en 3 minuten.

Normale spoor
Tussen Amsterdam en Hoofddorp rijdt de trein over het normale spoor, maar daarna wordt er afgetakt naar de HSL-Zuid. Het normale spoor wordt rond Schiphol al intensief gebruikt, en met de komst van de extra HSL-Zuidpendeltreinen neemt dit alleen maar toe. Vlak voor het naderen van de Schipholtunnel loopt de trein dan ook tegen een rood sein aan, maar kan nog voor dat de trein echt stil staat de reis al weer vervolgen.
"Niet Utrecht, maar Schiphol is het spoorwegknooppunt van Nederland. Bij de dienstregeling 2007 hebben we de dienstregeling opgezet met Schiphol als uitgangspunt. Tijdens proefritten is gebleken dat we hier vaak tegen een rood sein aan lopen. Alhoewel die ruimte in de dienstregeling aanwezig is, is dit vervelend voor de reiziger. Dat straalt immers geen snelheid uit", vertelt een voorlichter in de trein. 

HSL-Zuid
Na Schiphol is de trein binnen een paar minuten op de HSL-Zuid. Het deel over het normale spoor (15 minuten) duurt bijna even lang als de reis over de HSL (26 minuten). Eénmaal op de HSL rijdt de trein 160 kilometer per uur. Alhoewel de echte Fyra treinstellen nog niet in de reizigersdienst zullen komen, wordt de treindienst via de HSL al wel als Fyra aangeduid. Tijdens de rit worden drie snelwegen overgestoken; de A4, A12 en de A20. Op het moment dat de lijn parallel loopt aan de A4, haalt de trein het overige wegverkeer in.
Langs de lijn staan regelmatig zes meter hoge geluidswanden. Voordat de tunnel het Groene Hart doorkruist, verschijnt een gloednieuwe woonwijk. "Deze huizen zijn de afgelopen 5 jaar gebouwd. Toen mensen hier gingen wonen wisten ze dus dat de HSL hier zou komen." aldus een woordvoerder.
´"We verwachten dat de Fyra, ook als hij straks op hoge snelheid gaat rijden aan de geluidsnormen zal voldoen. Dat er nu opeens veel klachten komen, valt wel te verklaren. Het was zomervakantie en mooi weer, dus veel mensen waren buiten. Lange tijd werd de HSL-Zuid niet zo intensief gebruikt, maar nu wordt de lijn uitvoerig getest. Dat is voor veel mensen even wennen."
Tijdens de rit wordt regelmatig verdiept gereden, of juist verhoogd. Allemaal zaken die de lijn extra duur hebben gemaakt. "Achteraf kun je ook afvragen of de Groene Harttunnel nodig is geweest. Net nadat men had besloten de Groene Harttunnel aan te leggen om daarmee het Groene Hart te ontzien, besloten betreffende gemeente nieuwe woningen te bouwen rond dit gebied." In iets minder dan 3 minuten snelt de voorlopige Fyra door de 7 kilometer lange Groene Harttunnel. 

19 minuten
Op dit moment duurt een ritje Schiphol – Rotterdam met 160 kilometer per uur via de HSL-Zuid 26 minuten. De Thalys zal dit traject uiteindelijk zelfs in 19 minuten afleggen. Dat zal nog niet per december het geval zijn, het moment dat de Thalys de gewone sporen inruilt voor de HSL. Op dat moment zal dit vanwege het beveiligingssysteem (ERTMS level 1) nog niet mogelijk zijn. Naar verwachting zal dat rond de zomer van 2010 mogelijk worden. Op dat moment moeten de Traxxlocomotieven die de tijdelijke Fyra treinen gaan trekken ook geschikt zijn voor ERTMS level 2. Als dat het geval is neemt de reistijd met nog eens zeven minuten af naar 19 minuten.
Alleen de Thalys zal de maximumsnelheid van de lijn benutten: 300 kilometer per uur. De Fyra treinen hebben namelijk een maximale dienstsnelheid van 250 kilometer per uur. "Treinmaterieel dat harder kan dan 250 kilometer per uur is veel duurder. Zowel in onderhoud als in aanschaf."

25% bezetting
In het eindbeeld rijdt er 6 maal per uur per richting een trein over de Hogesnelheidslijn. Voorlopig verwacht NS International niet dat de treinen vol zullen zitten. "2009 is een test jaar. Iedereen moet nog wennen. We verwachten voor 2009 een bezetting van 25%". 
Hoeveel reizigers NS International na 2009 verwacht, kan het bedrijf niet zeggen. "Dat gaan we opnieuw berekenen. Daarover kunnen we nu nog niets zeggen."

Toeslag
De Fyra treindienst welke maandag 7 september start, is alleen toegankelijk voor reizigers met een toeslagbiljet. Op dit moment hebben enkele honderden mensen al een ticket gekocht voor de Fyra treindienst. "Sinds 11 augustus kan dit al online. Echter de meeste mensen zullen hun ticket kopen via de kaartautomaat, dat kan pas vanaf 7 september."
In de eerste maand geldt een introductietarief. Reizigers betalen in deze periode per enkele reis 1,50 euro toeslag tussen Rotterdam en Schiphol. Na de introductieperiode van een maand, gaat de toeslag tussen Rotterdam en Schiphol omhoog naar 6 euro, tenzij reizigers online vroegboeken en gebruik maken van het superdiscounttarief.

Foto´s: Mart Hopman