fbpx

NS ziet niets in hernieuwde plannen rondje om de kerk

27 sep 2012 10:38

De spoorsector oefent druk uit op de Nederlandse Spoorwegen om het zogenoemd ´rondje om de kerk´ weer op tafel te krijgen. Een vereenvoudigde personeelsplanning zorgt ervoor dat het treinverkeer minder snel ´out of control´ raakt. De NS voelt echter weinig voor het plan, zo meldt de Volkskrant.

Ook eerder dit jaar – bij de presentatie van de jaarcijfers – liet NS-directeur Bert Meerstadt weten niets te voelen voor de permanente invoering van het rondje om de kerk. Hij wees er op dat met de huidige personeelsplanning het personeel flexibel inzetbaar is, waardoor er nu minder personeel nodig is. Uit cijfers van de Volkskrant blijkt dat het spoorbedrijf uit gaat van 60 miljoen euro meer loonskosten als het rondje om de kerk wordt ingevoerd.

Winters weer
Wel liet Meerstadt toen weten bereid te zijn om bij winters weer de personeelsplanning te versimpelen. Meerstadt: "We kijken of het zin heeft om bij winterse omstandigheden onze personeelsroosters te versimpelen". Volgens Meerstadt is er onder het personeel ook "een totale bereidheid" om een paar dagen per jaar volgens een eenvoudiger dienstrooster te werken. De politiek sprak zich eerder al uit om bij winterweer de personeelsdienstregeling te versimpelen.

Eenvoudiger
Die uitspraak was opmerkelijk want vakbonden hadden eerder aangegeven niets te zien in het rondje om de kerk, ook niet bij winterse omstandigheden. Experts zien het rondje om de kerk als middel om het treinverkeer bij verstoringen beter te kunnen beheersen. Machinisten en conducteurs moeten in de huidige dienstregeling vaak overstappen. Bij sneeuw komt het soms voor dat gereedstaande treinen niet kunnen vertrekken, omdat de machinist nog in een trein zit die gestrand is op een ander traject.

Verleden
Diverse directies wilden in het verleden het rondje om de kerk invoeren. Die gingen echter allen door de knieën vanwege de macht van de vakbonden. Alleen oud-directeur Hans Huisinga hield voet bij stuk in 2000 en 2001. Het personeel gaf zich niet gewonnen en legde het treinverkeer diverse dagen stil. Het plan – officeel Bestemming Klant genaamd – werd weliswaar ingevoerd, maar bij de start werd al aangekondigd dat het zo snel mogelijk weer vervangen zou worden.