fbpx

Mee met de hogesnelheidstrein Fyra V250

28 mrt 2012 15:15

Met 250 kilometer per uur van Schiphol naar Breda. Dat kan binnenkort met Fyra. De redactie van treinreiziger.nl mocht vandaag alvast met de nieuwe hogesnelheidstrein mee. Onderweg legt NS International uit waarom de treinen nog steeds niet in de reizigersdienst te zien zijn.

Zodra de trein bij Hoofddorp de hogesnelheidslijn op rijdt, begint de trein vaart te maken. Met 250 kilometer per uur gaat de reis vervolgens richting Rotterdam. Na minder dan een kwartier moet de nieuwe hogesnelheidstrein alweer afremmen: Rotterdam komt in zicht. Al met al duurt een ritje van Schiphol naar Rotterdam 20 minuten. Wie vervolgens door gaat naar Breda is nog twintig minuten langer onderweg. Daarmee is de nieuwe hogesnelheidstrein straks een kwartier sneller dan de huidige Fyra.

Comfort
De nieuwe Fyra – in vaktermen aangeduid als V250 – moet het vooral hebben van zijn snelheid. Het comfortniveau van de trein is niet bijzonder. De beenruimte voor lange mensen is beperkt. “Je kunt het niet vergelijken met de Duitse ICE waar mensen soms wel zeven uur inzitten” zegt een NS woordvoerder. De langste Fyra rit (Amsterdam – Brussel) zal 1 uur en 46 minuten gaan duren. Er is dan ook geen bar of restaurant aanwezig. Wel is er railcatering.

Opleiding 
De V250 moet later dit jaar in de reizigersdienst komen. Wanneer precies, is nog onduidelijk. Formeel zijn de treinen nu eigendom van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. Pas als de treinen door de Nederlandse en Belgische inspectie zijn goedgekeurd, zullen de treinen aan NS International overgedragen worden. Wel is NS International nu al bezig om machinisten in Nederland op te leiden. “Daardoor kunnen we straks ook direct gaan rijden” aldus de woordvoerder.

Ingewikkeld
De toelating van de V250 laat langer dan verwacht op zich wachten. “Bij de toelatingsprocedure zijn tien partijen betrokken. Vooral de beveiliging volgens de ERTMS standaard maakt het ingewikkeld” legt de woordvoerder uit.

Vertraging
Toen de treinen in 2004 besteld werden, ging NS er nog vanuit dat de treinen per 1 april 2007 zouden ingezet worden. Toen in 2005 duidelijk werd dat die datum niet gehaald zou worden, beloofde fabrikant AnsaldoBreda de treinstellen voor 2010 te leveren. "Als het 2010 wordt krijg je de sleutel van deze fabriek. Dan kunnen we wel sluiten" zei de projectmanager van AnsaldoBreda toen tegenover NRC

Thalys
De Thalys was de eerste grensoverschrijdende hogesnelheidstrein van Europa. “Toen heeft het toelatingsproces 2,5 jaar geduurd. Omdat Thalys een bestaande trein is, kreeg Thalys op bepaalde punten een ontheffing. Dat geldt voor de V250 niet. Die moet behalve aan de Nederlandse en Belgische regels, ook aan nieuwe Europese regels voldoen”.

Eerdere testen
De toelatingsprocedure is inmiddels in een vergevorderd stadium. Heel wat testen gingen er aan vooraf. “Bijvoorbeeld in de Groene Harttunnel. We hebben daar getest of de V250 in noodsituaties uit de tunnel kan worden weggesleept. Dat lukt”. Een andere succesvolle test was in de klimaatkamer in Wenen. “ Daar is de trein op extreem weer getest. Ook die test is goed doorstaan.”

Levering
In totaal zijn er 19 nieuwe hogesnelheidstreinen besteld. Volgens de NS International woordvoerder zijn er nu 7 in Nederland. “Als de treinen zijn goedgekeurd, gaan wij er vanuit dat wij twee stellen per maand geleverd krijgen”. De eerste treinen zullen worden ingezet tussen Amsterdam en Brussel. Daarna zullen de huidige Fyra treinen tussen Amsterdam en Breda vervangen worden door de nieuwe snelle treinen.

Brussel
Overigens hoeven reizigers niet bang te zijn dat met de komst van de Fyra, direct al de Benelux verdwijnt. De Benelux blijft namelijk in elk geval tot december bestaan. De Fyra zal echter 70 minuten sneller zijn dan de Benelux.