fbpx

ACM legt NS boete op vanwege machtsmisbruik

29 jun 2017 10:22

De Nederlandse Spoorwegen moeten bijna 41 miljoen euro boete betalen vanwege machtsmisbruik. Die boete is opgelegd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vanwege overtredingen bij het regionaal openbaar vervoer in Limburg. NS is het niet eens met de boete en heeft bezwaar aangetekend.

De ACM verwijt dat NS dochter Abellio een verlieslatend bod deed om de concurrentie te dwarsbomen. Chris Fonteijn, voorzitter van de ACM: “De spoormarkt kan alleen goed functioneren als alle spelers zich aan de spelregels houden. Regionale aanbestedingen van openbaar vervoer zorgden de afgelopen 20 jaar voor meer reizigers en goede dienstverlening.”

Niet evenaren
De ACM ziet het verliesgevend bod als een overtreding. “De kosten die de NS zou maken waren hoger dan de opbrengsten die zij met het regionaal vervoer in Limburg naar verwachting zou behalen. Daardoor kregen de andere inschrijvers op de aanbesteding geen eerlijke kans: zij konden het bod van NS niet evenaren of overtreffen zonder zelf verlies te lijden, ook al zouden zij net zo efficiënt zijn als de NS” schrijft de ACM.

Vertrouwelijke informatie
Maar de ACM heeft meer overtredingen vastgesteld. Zo misbruikte NS vertrouwelijke informatie die zij had verkregen van een ex-directeur van Veolia, de partij die het regionale Limburgse spoorvervoer verzorgde op het moment van de aanbesteding. De NS had hem via een schijnconstructie aangetrokken. De NS benadeelde andere spoorvervoerders bovendien door traag en onvolledig te reageren op hun verzoeken om toegang tot bepaalde diensten en voorzieningen op stations. NS is eigenaar van voorzieningen op stations, zoals servicebalies  en wachtruimtes voor medewerkers. De NS moet concurrenten toegang geven tot dergelijke diensten.

Doorspelen
Tot slot speelde NS vertrouwelijke informatie over Veolia en Arriva door aan haar eigen dochter Abellio. “De NS hield verder bruikbare informatie over reizigersopbrengsten achter voor haar concurrenten, terwijl haar eigen dochter Abellio er wel gebruik van kon maken” luidt de conclusie van ACM.

Pilot
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu beschouwde de Limburgse aanbesteding als pilot voor eventuele verdere decentralisaties met verschillende vervoerders op één spoor. Daarom wilde de NS koste wat het kost de aanbesteding voor het regionaal openbaar vervoer in Limburg winnen. Het doet daarbij denken aan de Fyra affaire, waar NS ook een verlieslatend bod uitbracht om de concurrentie te dwarsbomen. Daar slaagde de strategie. In Limburg heeft NS zich uiteindelijk vanwege het schandaal terug getrokken. Waardoor het winnende bod niet naar Abellio, maar naar Arriva ging.

0 0 stemmen
Artikel waardering
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Johan
7 jaren geleden

Hoewel terecht, is zo’n boete maar symptoombestrijding. Het echte euvel is dat NS een onnodige machtspositie heeft gekregen en het is duidelijk hoe dat opgelost zou kunnen worden: Verschuif al die diensten waar alle treinvervoerders van afhankelijk zijn (stations, verkoop van landelijk geldige abonnementen en losse vervoerbewijzen, reisinformatie, etc.) naar een onafhankelijke partij, bijvoorbeeld ProRail, verkoop NS zodat de Rijksoverheid niet zowel opdrachtgever als eigenaar is en besteed het hoofdrailnet gewoon aan. Tada: gelijk speelveld.

Dries Molenaar
7 jaren geleden

Excessief bedrag terwijl NS al ernstig genoeg benadeeld is en ook de exploitatie niet mag doen.