Arriva krijgt van de ACM op basis van Europese wetgeving groen licht voor drie nieuwe treindiensten waar de vervoerder vanaf 2023 mee wil gaan rijden. Het gaat om wekelijkse nachttreinen tussen Groningen en Schiphol en tussen Maastricht en Schiphol en een dienst tussen Amersfoort – Apeldoorn – Zutphen die vijfmaal per dag moet gaan rijden.
Deze diensten vallen niet onder een door de overheid gegunde hoofdrailnetconcessie. Zulke diensten mogen op basis van Europese wetgeving sinds 2021 als zogenoemde opentoegangsdienst worden aangeboden, mits zij geen aanzienlijke negatieve impact hebben op een bestaande concessie. De ACM concludeert na onderzoek dat daarvan geen sprake is: de maximale negatieve impact op de winstmarge van de hoofdrailnetconcessie, die wordt geëxploiteerd door de NS, is 0,03 procentpunt. Arriva mag van de ACM dus met zijn nieuwe treindiensten gaan rijden.
Het is de eerste keer dat de ACM zo’n toets uitvoert. Spoorvervoerders kunnen sinds januari 2021 opentoegangsdiensten aanbieden. Die moeten ze wel eerst melden bij de ACM, waarna houders van bestaande spoorconcessies en de verleners van die concessies de gelegenheid krijgen de ACM te vragen om te onderzoeken of er sprake is van een aanzienlijke negatieve impact op de concessie.
Dit onderzoek is uitgevoerd op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de verlener van de hoofdrailnetconcessie.
This post was last modified on 17 december 2022 15:27
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…