fbpx
Foto uit 2013 door Voogd075, CC BY-SA 3.0

Aanleg tram naar TU Delft alsnog van start (met 13 jaar vertraging)

Per dienstregeling 2021 krijgt Delft alsnog een tram naar de Technische Universiteit. Donderdag gaan de werkzaamheden van start. In de oorspronkelijke plannen was de tram per dienstregeling 2008 voorzien. De tram (lijn 19) zal de TU-wijk in Delft verbinden met Leidschendam.

Sint Sebastiaansbrug

Oorzaak van de enorme vertraging is de Sint Sebastiaansbrug in Delft. De staat van die brug bleek veel slechter dan gedacht – zelfs zo slecht dat de brug in 2008 korte tijd voor al het verkeer werd gesloten. De oude brug bleek ook niet geschikt voor de aanleg van de trambaan. De werkzaamheden voor een nieuwe brug gaan donderdag van start.
Door de tegenslagen in Delft is de tram niet gaan rijden per dienstregeling 2008. Wel is de tram in 2010 al gaan rijden tussen station Delft en Leidschendam Leidsenhage. Omdat de tram niet kon starten in de TU-wijk, reed de tram in de eerste periode van en naar Delft Tanthof.

Reizigersaantallen

De tramlijn wordt momenteel gebruikt door circa 6.500 reizigers per werkdag. Dat is veel minder dan eerder werd voorzien. In 2009 meldde de Gemeente Delft op haar website dat de verbinding circa 16.000 tot 18.000 reizigers per dag zou trekken. Woordvoerder Marijke Poppelier van de HTM benadrukt dat die prognoses nu niet meer representatief zijn. “Het is nu tien jaar later, het is anders gelopen. In die tijd was er bijvoorbeeld nog geen sprake van The Mall of the Netherlands (die in 2020 in Leidschendam geopend wordt, red.)” legt de woordvoerder uit. Hoeveel reizigers de HTM nu verwacht, durft het bedrijf nog niet te zeggen. “We gaan uit van reizigersgroei, maar de prognoses voor jaardienst 2021 maken we pas volgend jaar”, aldus Poppelier.

Bestaansrecht

Tramlijn 19 trekt nu relatief weinig reizigers. Ter vergelijking: RandstadRail lijn 3, trekt 43.000 reizigers per werkdag. “Het behoeft weinig betoog dat tram 19 meer reizigers moet gaan vervoeren, anders komt haar bestaansrecht op de tocht te staan” schreef reizigersvereniging Rover drie jaar geleden in een analyse. De situatie is sindsdien wel iets verbeterd: de tram rijdt nu weer van en naar station Delft. Gedurende een aantal jaar werd de tramlijn in Delft vanwege werkzaamheden ingekort, waardoor het station niet werd aangedaan.

Verbetervoorstellen Rover

Volgens reizigersvereniging Rover Den Haag heeft de tramlijn meer potentie dan er nu benut wordt. “We hebben in 2016 voorstellen gedaan om de lijn te verbeteren. De snelheid van de lijn is prima, maar hij moet ook ergens stoppen om reizigers mee te nemen. Wij hebben voorgesteld om een halte in Rijswijk en Leidschendam toe te voegen, en de zichtbaarheid bij een halte van Rijswijk te verbeteren. Met die voorstellen is weinig gebeurd. Alleen de reisinformatie bij de halte in Rijswijk is verbeterd”, vertelt Arnold van der Heijden van Rover-afdeling Den Haag.  Hij is ervan overtuigd dat de lijn voldoende bestaansrecht heeft, als er meer aan marketing wordt gedaan.

OV-netwerk Delft

Reizigers in Delft hebben een hoge rekening moeten betalen voor de tramlijn. Om de financiering van de nieuwe tramlijn mogelijk te maken, werd besloten per dienstregeling 2007 aanzienlijk te bezuinigen op het busnetwerk. Zowel het aantal stadsbuslijnen werd verminderd, als de frequentie. De tramlijn bleek vervolgens vertraagd. Eind 2020 krijgen de reizigers alsnog hun lang beloofde tramlijn.

0 0 stemmen
Artikel waardering
35 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Ron Epke
5 jaren geleden

Mooie reclame voor de stad van de TU, je struikelt er over de ingenieurs maar een tramlijn aanleggen is te moeilijk

Cole
5 jaren geleden
Antwoord aan  Ron Epke

Aan de ingenieurs heeft het niet gelegen, er ligt al jaren een tramlijn inclusief bovenleidingpalen
https://goo.gl/maps/6MrpXa1EBXB2

B. Alberda
5 jaren geleden
Antwoord aan  Ron Epke

Ingenieurs kunnen weinig veranderen aan een gemeente die door wanbeleid geen geld heeft om de brug in het tracé te vervangen. De rest van de lijn ligt er al jaren.

Tim
5 jaren geleden
Antwoord aan  B. Alberda

De gemeente is bijna failliet dankzij het stationsproject.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Ron Epke

Dwaas geklets. Alsof die over de aanleg van een gemeentevoorziening gaan.

gws
5 jaren geleden

Re tanthof…Corr: Delft station ns

Theijs
5 jaren geleden

Lijn 19 heeft nog nooit naar Delft Tandhof gereden. Lijn 19 rijdt momenteel tot het NS Station in Delft.

B. Alberda
5 jaren geleden
Antwoord aan  Theijs
Anoniem
5 jaren geleden
Antwoord aan  Theijs

De tram,rijd net iets langer,dan een jaar na,station Delft,daarvoor was het eindpunt,van lijn 19,nieuwe plantage

B. Alberda
5 jaren geleden
Antwoord aan  Theijs

@Anoniem: En daarvoor was het eindpunt Tanthof. Blijkbaar heeft dat weinig media-aandacht gehad en de start met RR-materieel vanaf Nieuwe Plantage wel, want er lijken nog walt mensen in de veronderstelling te zijn dat Nieuwe Plantage het originele eindpunt was. Dat is dus niet zo, men reed tussen 2010 en 2013 met GTL’s (rood-beige) naar Tanthof.

Arjan Krabbenbos
5 jaren geleden

Eindelijk gaat de Sebastiaanbrug vervangen worden. Dit hoofdpijndossier gaat nu hopelijk na 13 jaar vertraging , hopelijk nu wel in een stroomversnelling gereedkomen. Toeval of niet dat dit bericht op 13 februari 2019 bekend werd gemaakt.

Hopelijk vestigt er nog een hostel of hotelketen in de TU Wijk wat weer nieuwe reizigers naar deze mooie studentenstad kan trekken.

Jammer dat zulke OV projecten tegenwoordig enorme vertraging en een hoop kosten extra moeten incasseren.

Ik hoop dat er veel reclame voor deze (verlengde) tramlijn gemaakt wordt, voordat hij per december 2020 in gebruik wordt genomen.

En dat de dienstregeling voor studenten en toeristen ook in de avonduren en weekends frequent blijven.

Ben benieuwd of het project en de indienstelling nu wel gehaald worden, na 13 lange jaren van wachten. We zullen het dus maar afwachten……

Jur
5 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Frequente diensten in de avond en het weekend als de TU volkomen uitgestorven is???

Laurens
5 jaren geleden
Antwoord aan  Jur

“Uitgestoven”? Er wonen duizenden studenten in de universiteitswijk!

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

De brugvervanging was geen deel van het project en heeft er niets mee van doen. Een gemeente wordt verrast door de problemen en moet dan in crisistijd maar budget vinden voor een vervanging. U kunt het vast veel beter.

Johan
5 jaren geleden

Tram 19 heeft nooit tanthof berijkt ivm baanvak niet gechikt was voor “randstadrail” voortuigen van HTM.

Voordat ze op Station NS stopte had m’n keerpunt op Delft Nieuwe Plantage Waar tram 19 keerde en terug ging naar Leidschedam.

Saskia
5 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Dit klopt niet helemaal. Heel erg in den beginne van lijn 19 werd er gereden met rood beige trams. In die tijd werd doorgereden tot Tanthof, maar toen werd besloten dat er zou worden gereden met RR-voertuigen. Vanaf dat moment reed 19 maar tot het station. Waarom die keuze gemaakt is… Dat weet niemand geloof ik =’)

Eef Hartman
5 jaren geleden
Antwoord aan  Saskia

> Vanaf dat moment reed 19 maar tot het station.
> Waarom die keuze gemaakt is… Dat weet niemand geloof ik =’)

Dat was omdat de keerlus bij het ziekenhuis in Leidschendam (tegenover winkelcentrum Leidschenhage) is verdwenen (men wilde die ruimte voor iets anders gebruiken) waardoor er 2-richting trams nodig waren voor de lijnen die daar eindigden, zoals lijn 19 (en lijn 2, die toen zijn eindpunt verwisselde met lijn 6).

B. Alberda
5 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Lijn 19 heeft ook pas sinds 2013 met RR materieel gereden. Daarvoor reed men met de gebruikelijke trams tot Tanthof

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_19_(Haaglanden)

1 juli 2010: Lijn 19 werd ingesteld op het traject Leidschendam Leidsenhage – Delft Tanthof.
16 april 2011: Lijn 1 en 19 waren voor de duur van negen maanden ingekort tot Delft Station. De Irenetunnel, waar zij doorheen liepen, werd opgebroken om plaats te maken voor een spoortunnel.
12 december 2011: Lijn 1 en 19 reden weer de volledige route tussen Station Delft en Delft Tanthof (Abtswoudsepark). Ook reden de lijnen 1 en 19 met een nieuwe tramhalte: Martinus Nijhofflaan. Deze verving de halte Aart van der Leeuwlaan. In de Delftse Spoorzone werd een nieuw, tijdelijk tracé aangelegd, aan weerszijden van de tramhalte Delft Station.
8 april 2013: Lijn 19 werd voor de duur van zes maanden verlengd naar Leidschendam Noord. Bij de eindhalte MCH Antoniushove werd de keerlus omgebouwd tot een kopeindpunt en de tramhaltes werden vernieuwd. Tevens werd de halte Nieuwe Plantage tijdelijk opgeheven wegens de aanleg van een kopeindpunt.
7 oktober 2013: Het eindpunt van lijn 19 in Delft werd ingekort tot de halte Nieuwe Plantage, waar gebruik werd gemaakt van het nieuw aangelegde kopeindpunt.

F.F.W. Beijerling
5 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Moet een tram Tanthof “rijker” gemaakt hebben? (Als in “Tram 19 heeft nooit tanthof berijkt”.)

Johan T
5 jaren geleden

Tram 19 heeft nooit tanthof berijkt ivm baanvak niet gechikt was voor “randstadrail” voortuigen van HTM.

Voordat ze op Station NS stopte had m’n keerpunt op Delft Nieuwe Plantage Waar tram 19 keerde en terug ging naar Leidschedam.

B. Alberda
5 jaren geleden
Antwoord aan  Johan T

Jawel, lees maar terug: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_19_(Haaglanden)

En foto’s http://www.digitaletram.nl/actueel/2010/201007/A201007.htm

“Op donderdag 1 juli 2010 reed de nieuwe tramlijn 19 tussen Leidschendam Leidsenhage en Delft Tanthof voor het eerst de dienstregeling met passagiers. Om de reizigers kennis te laten maken met deze nieuwe tramlijn hoefde er nog niet betaald te worden. In totaal zijn er zeven dienstwagens nodig om tramlijn 19 een kwartierdienst te geven. Op deze eerste werkdag reden rond het middaguur de volgende dienstwagens: 3065, 3068, 3069, 3076, 3084, 3086 en 3131. “

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Johan T

Tanthaf ws ook buiten bereik. Vandaar dat het niet lukte om het te verrijken.

Arjan Krabbenbos
5 jaren geleden

De tramlijn 19 heeft inderdaad een tijdje met lijn 1 Tanthof-Abtwoudsepark bereikt. Dit heeft enkele jaren geduurd en toen lag er voor het (oude) NS-station een tijdelijke S bocht in het tramtraject.
Dit was allemaal ten tijde van de bouw van de spoortunnel, het hoogspoor plus viaduct waren nog steeds in gebruik. Wel was er een tijdelijk busstation en blauwe (hoge) voetbrug over de oude infra heen gebouwd.
Nu begin 2019 is de situatie compleet veranderd: Het hoogspoor en oude bovengrondse infra zijn verdwenen en er is een tweesporige tunnel in gebruik voor de treinen. Per 2023 zal het spoor verdubbeld zijn van 2 naar 4 sporen tussen Rijswijk-Delft Zuid (Campus) en wie weet straks ook tot in Schiedam Centrum.
Tram 19 is na een aantal jaar met lijn 1 naar en van Tanthof geweest en daarna nog een poosje ingekort geweest tot de Nieuwe Plantage Delft Noord.

Momenteel eindigt deze lijn 19 voor het nieuwe stationsgebouw annex stadskantoor op een keerspoor, lijn 1 rijdt als enige door en van Tanthof in de zuidelijke woonwijken van deze studentenstad.

Wat betreft de toekomst: Als deze tramlijn verlengt gaat doorrijden naar de TU wijk (na 13 jaar vertraging!) verbindt hem dan door met de Luchthaven Rotterdam The Hague Airport en Lansingerland -Zoetermeer NS Station. Zo ontstaat er een regionale railverbinding met allerlei belangrijke instellingen , voor alle dagen en uren! Niet alleen interessant voor lokale burgerbevolking , ook voor reizigers die makkelijk van meerdere (en thans moeilijk) gelegen plekken van en naar de Luchthaven/Airport kunnen reizen.

Dus verbindt tramlijn 19 in Zoetermeer op Randstadraillijn 4 of vernummer deze nieuwe en dan langere spoorverbinding in een nieuwe tramlijn.

Zal zeker een hoop nieuwe passagiers genereren dan nu het geval is! Bovendien is rondom treinstation Lansingerland -Zoetermeer ook een gebied wat net als de TU-wijk in de weekends en avonduren stiller, dus rustiger is dan bijvoorbeeld een winkelcentrum of stadshart.
Denk er over na en hopelijk gaat dat ook niet 13 jaar of langer op zich laten wachten!

B. Alberda
5 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Er is al onderzoek geweest naar de verlenging van 19 naar Rotterdam maar dat bleek niet voordelig genoeg. Spoor heeft nou eenmaal hogere onderhouds- en exploitatiekosten dus je moet wel een behoorlijke reizigersstroom hebben voordat het zinvol is om het aan te leggen.Zeg nooit nooit maar dat gaat niet binnen afzienbare tijd gebeuren. Een directe pendelbus vanaf Delft station zou wellicht nog een goedkopere en snellere oplossing zijn.

Leidschendammer
5 jaren geleden

Een rechtstreekse tramverbinding van TU-Delft met Leidschendam (inclusief “The Mall of the Netherlands”)lijkt erg aantrekkelijk, maar zou een rechtstreekse verbinding via Delft met Den Haag Centrum en Scheveningen niet nog aantrekkelijker en nuttiger zijn? Dus t.z.t wisselen met lijn 1 ?

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Leidschendammer

Ik denk dat de groep Tanthof – Den Haag groter is dan TU – Den Haag. Veel studenten komen vokgensmij per trein naar Delft.

A. Van der Heijden
5 jaren geleden

Op de Asbest ontbreken nog een paar meter tramrails. Kunt u bevestigen dat dit wordt aangelegd tijdens de bouw van de Sebastiaanbrug, nu er ter plaatse relatief weinig verkeer is?
U gaat me toch niet vertellen dat dit gaat gebeuren na de openstelling van de nieuwe brug?

laurens
5 jaren geleden
Antwoord aan  A. Van der Heijden

De keerlus op het eind mist ook nog.

Eef Hartman
5 jaren geleden
Antwoord aan  laurens

Omdat 19 met RR voertuigen rijdt zal er geen keerlus komen, maar een kop-eindpunt.
Men heeft dat origineel open gelaten, maar nu KAN 19 niet anders meer dan met 2-richting trams rijden vanwege het kop-eindpunt bij Leidschendam ziekenhuid.

Piet
5 jaren geleden

Als tram 19 station Mariahoeve als eindpunt krijgt zullen veel meer mensen met tram 19 gaan.

f.a.houtman.
5 jaren geleden

deze tramlijn heeft als tijdelijk eindpunt tanthof naast tramlijn 1 gehad .
daarna tijdelijk aan de plantage.
nu staat hij bij station delft.

Eduard Huisman
5 jaren geleden

Het mooist zou het zijn wanneer Den Haag, Delft en Rotterdam via deze tram tot aan Nesselande met elkaar verbonden worden.

(station Delft – THwijk – Luchthaven – Schiebroek – Hillegersberg – Alexander – Nesselande)

Een mooie synthese tussen NS RET en HTM

Zo ontstaat er een diagonaal railvervoer, waardoor er vele autokilometers minder noodzakelijk zullen worden in dit drukke deel van Zuid-Holland