fbpx

Aandeel zwartrijders OV stijgt van 1% naar 20%

Het aandeel zwartrijders in bussen en trams is sinds het begin van de coronacrisis flink toegenomen. Voor de coronacrisis betaalde amper 1 procent van de reizigers niet voor het vervoer. Nu is dat aandeel gegroeid tot meer dan 20 procent, zegt voorzitter Pedro Peters van koepelorganisatie OV-NL tegen NU.nl.

Mantelpakjes

De toename van het aandeel zwartrijders geldt met klem niet voor treinen en metro’s, omdat reizigers dan door poortjes moeten voordat zij instappen. “Maar in bussen en trams kan niet meer goed worden gecontroleerd nu reizigers achterin moeten instappen”, legt Peters uit. “Deze situatie haalt het slechtste in sommige mensen naar boven. Veel mensen maken misbruik van de situatie en chippen gewoon niet meer. Het gaat echt niet alleen om baldadige jongeren, maar ook om dames in nette mantelpakjes.” Alle busvervoerders maken melding van dit gedrag.

Het kabinet heeft de vervoerders als vitaal voor de Nederlandse samenleving aangemerkt. Dit betekent dat treinen, metro’s, trams en bussen ook tijdens de quarantaine doorrijden. Een derde van de reguliere ritten wordt uitgevoerd.

Behalve een toename van het aandeel zwartrijders, constateert Peters ook een toename van het aantal gewelddadige incidenten in vooral bussen en trams. “We registreren in de laatste weken opvallend veel spuugincidenten in alle vormen en maten”, stelt hij. “Dat gaat van spugen naar andere passagiers of de bestuurder tot het spugen op knopjes en deuren.”

Conductrice

Een conductrice is bijvoorbeeld zaterdagmiddag op Amersfoort Centraal Station in haar gezicht gespuugd en geslagen door een man. De conductrice stond op een perron toen een man haar kant op kwam lopen, meldt de politie op Facebook. De vrouw keek hem aan, omdat ze dacht dat hij iets wilde vragen. De man zei dat de conductrice voor zich uit moest kijken en zich niet met hem moest bemoeien. Toen ze hier wat van zei, kwam de man dreigend op haar af. De conductrice gaf aan dat de man afstand moest houden, waarop hij haar twee keer in het gezicht spuugde en haar met een vuist in het gezicht sloeg.

De man ging vervolgens de trein in. NS-medewerkers haalden hem daar uit een toilet waarin hij zich had verstopt. Hij is door de politie met een deken over zijn hoofd afgevoerd naar het politiebureau, waar hij agressief bleef. De conductrice is erg geschrokken en maakt zich zorgen over haar gezondheid.

© ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
31 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Simon
4 jaren geleden

Ik wil het niet goedpraten hoor, maar misschien moet iemand de heer Peters eens vertellen dat het crisis is en dat het sommige mensen over de schoenen begint te lopen. Vraag is wat hij eraan denkt te doen.

Simon
4 jaren geleden

Maar wat wil hij dan? Moeten we elkaar erop aan gaan spreken of zo?

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Dat we begrijpen dat dit niet kan.

Catharina 56
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Beste Simon , ik ben af en toe in staat om iemand er op aan te spreken , maar dat durf ik gewoon niet . Ik ben een vrouw van 56 maar dat weerhoudt sommige mensen niet om je in elkaar te slaan.

Bert Sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Zwartrijden valt gewoon niet goed te praten. Punt!

Bert je kale kkkmoeder
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Je doet alsof het een misdaad is mafklapper. Ik reis al jaren zwart met de trein en het heeft mij heel veel geld bespaard. 50 euro de week blijf jij lekker betalen domme kanker schaap

Eef Hartman
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

> Vraag is wat hij eraan denkt te doen.

Hij zou natuurlijk het hele bus- en tram vervoer kunnen opheffen en dan zijn we nog veel verder van huis.

Frank
4 jaren geleden

Het Rotterdamse OV heeft snel gereageerd op de crisis. Voor in de tram is nu een afgetapete ruimte voor de conducteur. Een zwartrijder die werd betrapt bleef gewoon zitten, wetend dat de conducteur niet naar hem toe zou komen. Bij veel instappers piept de incheckpaal opvallend weinig. Misschien moet iemand dié mensen eens vertellen dat het crisis is.

Annemiek
4 jaren geleden

In Groningen staan ze regelmatig te controleren met teams van S&V. Ze doen dat bij de in-/uitcheckpalen. Al voor mensen de palen passeren, hebben de BOA’s in de gaten wie er geen kaartje heeft. En die zwartrijders zien er niet uit als mensen die van of naar hun job in een vitale sector reizen, maar meer als mensen die overal schijt aan hebben. Bovendien worden er echt veel van die figuren gepakt. Voor treinen van Arriva die aankomen, staan er beveiligers van Arriva klaar. De teams ondersteunen elkaar.

Nieuwwester
4 jaren geleden

Arriva lijkt op stations haar zaken dus wel op orde te hebben. Ik kan me echter goed voorstellen dat met name in de grote steden vervoerders nu met de handen in het haar zitten. Hoe scheid je het kaf van het koren in crisistijd zonder dat personeel en bona fide reizigers extra risico lopen? Extra controles (permanent of steekproefsgewijs) onderweg, ook al is er een gerede kans dat dit onbegrip of zelfs agressie uitlokt? Worden die extra personeelskosten op den duur wel terugverdiend? Ga er maar eens aanstaan…

Ari
4 jaren geleden
Antwoord aan  Nieuwwester

De kosten van iemand die tijdelijk niet kan werken, de kosten van de reïntegratie en de daling van het veiligheidsgevoel van collega’s en reizigers zijn ook een behoorlijke kostenpost. Als een collega op een gegeven moment z’n baan opzegt omdat ‘ie zich niet meer veilig voelt, heb je daar nog een bak wervings- en opleidingskosten bij. Bovendien komen dit soort incidenten vaker voor als mensen het idee hebben dat ze er mee wegkomen. Onder de streep is het heel erg logisch om op een slimme manier controles te regelen.

Inderdaad liever op sterkte op een halte of station, want dan zijn er meer collega’s aanwezig om de situatie onder controle te houden. Dat is in een voertuig door één conducteur toch lastiger. Je hoeft ook niet iedereen te controleren, maar je moet ervoor zorgen dat de pakkans omhoog gaat. Wanneer ze eenmaal door hebben dat ze er niet mee wegkomen dan neemt het asociale gedrag af.

Srb
4 jaren geleden

Ik wacht op de mening van onze grote vriend en alziend oog Rikus. Hij zal NS wel weer de schuld geven. Als het aan Rikus ligt heeft NS ook Corona veroorzaakt

Antoine BERBEN
4 jaren geleden
Antwoord aan  Srb

Ook al beschrijft u SPITHORST hier prima, ik in elk geval reken hem niet tot mijn vrienden en al helemaal niet als iemand met een alziend oog.

Srb
4 jaren geleden
Antwoord aan  Antoine BERBEN

Ok. En nu?

Ikkuh
4 jaren geleden
Antwoord aan  Srb

Spithorst komt op mij over als een op z’n ziel getrapt ego met een zware PTSS omdat-ie het nog altijd niet kan hebben dat-ie er bij Rover is uitgeknikkerd. Ik beperk me qua reizigerszaken wel tot Rover.

E boelens
4 jaren geleden

Hier wordt duidelijk misbruik gemaakt van de corrona maatregelen .lullig maarlogisch.dank zei de hollandse mentaliteit van vele.

Stokbosveen
4 jaren geleden

Denk dat de forse stijging van niet-betalende reizigers voortkomt uit de geringe pakkans. Die is nu nog minder dan het al was.
En op het NS-station staan de poortjes open, je kan gewoon doorlopen zonder in- of uit te checken. NS-personeel of BOA’s is volledig afwezig. En dan heb ik het wel op Hollandsch Spoor. Bepaald geen klein onbeduidend stationnetje.

Eef Hartman
4 jaren geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

> En dan heb ik het wel op Hollandsch Spoor.

Op HS (en Den Haag C trouwens ook) hebben de poortjes nog nooit dichtgestaan. Ook omdat de toegang vanuit de fietsers tunnel (naar Laak zijde) nog geen poortjes heeft en je dus daardoor gewoon op de perrons kunt komen.
Ik vind trouwens wel dat ze ze nu op Centraal wel hadden kunnen dichtdoen, daar zijn alle in- en uitgangen van poortjes voorzien.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Eef Hartman

Geheel off-topic, maar voor Den Haag HS is het onzalige plan om de trappen naar de trappen van de fietstunnel naar de perrons af te sluiten, zodat alle reizigers door de andere tunnel moeten waar wel poortjes staan, om zich vervolgens slecht verspreid in de treinen te persen.
https://trappendenhaaghs.petities.nl

Eef Hartman
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

> zodat alle reizigers door de andere tunnel moeten waar wel poortjes staan

Ik denk dat het moment dat DIE tunnel doorloopt tot de Laak zijde ook het moment is dat:
a) de poortjes dichtgaan
b) de trappen naar de fietstunnel worden afgesloten

Sensei
4 jaren geleden

Wat een volk. Ik reis 1 keer per week met
het OV(trein en bus), nog nooit in me opgekomen om niet in te checken.
Zwartrijden en als je gepakt wordt je anti sociaal gedragen is afkeurenswaardig.
Laten we met z’n allen zorgen voor een leefbare samenleving.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Sensei

De zwartrijders lezen deze site niet. Ze reizen wel graag maar meer omdat het moet en niet uit liefhebberij.

Ton
4 jaren geleden

Vorige week nog meegemaakt dat een groepje jongeren gewoon bij elkaar gaat zitten in de trein. Niemand van hen heeft uitgecheckt (dus waarschijnlijk ook niet ingecheckt) omdat niet bij elk station een poortje is, maar een paal. Ook wel meegemaakt dat zo’n jongere vlak achter iemand aan loopt bij een poortje die wel incheckt. Na 14 maart geen conducteur gezien die kaartjes controleert.

Roosje
4 jaren geleden

Al jaren reis ik Weekend Vrij 1e klasse (medisch probleem, meer beenruimte nodig), nu dus veel minder maar af en toe, Den Haag – Barendrecht. Opvallend in de daluren en het weekend de lage leeftijd van de reizigers, en veel vaker figuren met de voeten op de bank tegenover in de 1e klasse. En zonder uitzondering niet blond.

Ik denk dat ik voortaan maar weer op de brommer of de fiets ga…

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Roosje

Een brommer geeft wel genoeg beenruimte.

Het probleem is dat er niet gecontroleerd wordt. De gelegenheid maakt de dief. De poortjes staan ook veel te lang open waardoor meelopen nooit een probleem is.

Jurgen
4 jaren geleden

Ik heb sinds het begin van de speciale dienstregeling nog niet 1 keer controle gehad en er zijn al twee keer mensen met mij mee naar buiten gelopen (ik kwam er net te laat achter, anders had ik even net buiten het poortje ‘even stil blijven staan om m’n pasje op te bergen’). Ik kan me voorstellen dat het gewoon lastig is om te controleren, zeker als de mensen een erg kort lontje met een overdaad aan speekselproductie verschijnselen gaan vertonen.

Overigens wordt een kortere openingstijd voor de poortjes lastig. Ik ben gezond ter been en kan er snel doorheen, maar als het allemaal niet zo snel meer gaat loop je _of_ tegen een dichtslaand poortje aan _of_ kom je met je benen klem te zitten met de nodige gevolgen.

appie H.
4 jaren geleden
Antwoord aan  Jurgen

Beste jurgen,zeg er zelf maar niets van als ze met je meelopen,op zn minst wordt je verrot gescholden,of ze spugen op je

ruben
4 jaren geleden
Antwoord aan  appie H.

Op Amstel een junk verrast,liep te loeren om achter mij aan te glippen.
Ik duuwde de vleugeltjes in zijn smoel & Klik..
Gezien het ietwat onnette taalgebruik had ik heel wat houten jasjes aan kunnen doen..:))

In Breukelen klapte het poortje dicht met het fietsvoorwiel ertussen.
Het ging al moeizaam open.
Aangezien ik al ingecheckt was lukte het me niet om binnen te komen..
Echter wat junken vaak doen,met forse rukken het poortje openen,alarm,maar wel binnen & netjes trein gehaald..:))

BigNub
4 jaren geleden

Het aantal zwartrijders zelf blijkt niet te stijgen aangezien 1% van 100% bezetting ongeveer gelijk is aan 20% van 5% van de normale bezetting in ov
Conclussie;

De mensen die normaal zwartrijden en overal maling aan hebben doen het nog steeds

Jurre
1 jaar geleden

De poortjes zijn vrij eenvoudig open te duwen of te trappen, of je kunt achter iemand ‘tailgaten’.
Bij de lage poortjes kun je er heel simpel overheen springen. En je kunt inchecken, door een poortje lopen en achter je direct weer uitchecken zonder het station te verlaten.

Kortom: de poortjes houden precies 0 zwartrijders tegen, ook al beweert men dat dat wel het geval is.