Aan 9292 OV de Oranjedienstregeling uitleggen

Dinsdag 13 juli is het treinverkeer in Nederland aangepast vanwege de huldiging van het Nederlands elftal. De Nederlandse Spoorwegen lieten vrijdagmiddag weten een zaterdag dienstregeling te hanteren met daarnaast een aantal aanpassingen rond Amsterdam. Maar hoe zit dit bij de andere vervoerders?

Dat vroeg ik mij af nadat Veolia een e-mail aan treinreiziger.nl had gestuurd, om er op te wijzen dat de Veolia Rail wel een werkdag dienstregeling hanteerd. Zouden Arriva en Syntus dat ook doen? De Syntus klantenservice is zaterdag gesloten, en bij de Arriva klantenservice kreeg ik een ingesprek toon. Om de perswoordvoering daarover in het weekend te bellen vond ik overdreven, dus besloot ik 9292 reisinformatie te bellen.

Zaterdagdienstregeling
Met de vraag of de Arriva en Syntus treinen ook volgens een zaterdag dienstregeling zouden rijden, kreeg ik een opmerkelijk antwoord: de dienstregeling rond Amsterdam was aangepast, er reden extra (lange) treinen, maar er zou geen sprake zijn van een zaterdagdienstregeling bij NS. Na wat doorvragen besloot de 9292 medewerker het één en ander na te vragen.

Aanpassingen
Na drie a vier minuten gewacht te hebben, kwam de medewerker terug. Ze noemde mij een lijstje aanpassingen die ik de dag daarvoor al op ns.nl gelezen. Het kwam er op neer dat er geen zaterdagdienstregeling zou gelden en alleen in de randstad enkele aanpassingen waren. 

Eerste trein
Tja, ik wist wel beter. Om dat duidelijk te maken vroeg ik hoe laat maandag de eerste trein van Enschede naar Deventer zou gaan, en hoe laat dat dinsdag zou zijn. En het verschil was overduidelijk: maandag om 4:55 uur, en dinsdag om 6:27 uur. Er was maar één verklaring: NS treinen rijden dinsdag volgens een (aangepaste) zaterdagdienstregeling. 

Geen antwoord
De medewerker was zelf ook verbaasd. Ze excuseerde zich, de wijzigingen waren net binnen gekomen. Uiteindelijk hing ik op zonder dat mijn vraag beantwoord was. Toch vond ik het een grappig telefoongesprek. Zo vaak komt het niet voor dat je een medewerker reisinformatie moet uitleggen hoe de dienstregeling werkt.

Hildebrand van Kuijeren
Hildebrand is de initiatiefnemer van treinreiziger.nl. Op deze plek beschrijft hij zijn reisavonturen.

This post was last modified on 8 november 2016 10:09

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

1 dag terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

5 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

5 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

6 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

6 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

6 dagen terug