Nieuws

9292 straks verder als merknaam van Translink

Reisinformatiegigant 9292 wordt zo goed als zeker overgenomen door Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart. Door de overname kan er geld bespaard worden. 9292 zal als merknaam blijven bestaan, maar niet meer als zelfstandige partij.

Dat meldt De Volkskrant. Translink en 9292 werken nu al veel samen. Beide bedrijven worden bekostigd door de ov-bedrijven. Kenners zijn daarom niet verrast dat 9292 wordt overgenomen door Translink. Doordat de reisplanner straks valt onder Translink, kunnen er kosten bespaard worden. Bijvoorbeeld omdat er minder medewerkers nodig zijn. Reizigersorganisaties zijn positief over de overname.

“Hoe minder loketten voor reizigers, hoe beter” reageert Tim Boric van Rover in de krant. “Als er één digitaal loket is van alle vervoerders waarbij je én alle reisinformatie kunt krijgen én alle informatie over betalingen, dan kan dat winst opleveren voor de reiziger.” Ook Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV noemt het samengaan van beide bedrijven een goede zaak, maar plaatst een kanttekening. “Translink is net in opspraak gekomen door het schenden van privacyregels. Misschien moet het bedrijf dat eerst maar eens op orde brengen.”

De  overname is pas definitief als de vervoerders instemmen met het plan. Omdat het voor de vervoerders ook een kostenbesparing oplevert, ligt het voor de hand dat die zullen instemmen met de plannen. 9292 vierde eerder deze maand haar 25-jarig jubileum. OV-bedrijven moeten jaarlijks enkele miljoenen toeleggen op de reisinformatiedienst. Jarenlang was 9292 de enige partij die ov-reisinformatie in Nederland bood. Andere partijen konden niets bieden, omdat de data afgeschermd was en vervoerders zelfs claimden dat er auteursrechten op de dienstregeling zouden zitten. Onder aanvoering van stichting OpenGeo is het landschap nu veranderd. Er zijn nu bijvoorbeeld twee open data loketten die reisinformatie aanbieden. Door de open data loketten heeft 9292 niet meer het alleenrecht en zijn er tal van concurrenten ontstaan. Bijvoorbeeld Google Maps en de reisplanner Go About.

Hoeveel banen er verloren zullen gaan door de overname, is onbekend. Bij 9292 werken 40 mensen, bij Translink circa 170. 9292-Directeur Stefan Hulman houd er rekening mee dat hij zelf ook overbodig kan worden. Hulman vindt wel dat de naam 9292 als merknaam behouden moet blijven.

This post was last modified on 25 september 2017 10:33

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 dag terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug