9292 reisplanner niet volledig aangepast aan Hemelvaartsdag

Diverse reisadviezen van 9292 voor vandaag blijken niet te kloppen, doordat de reisplanner niet goed is aangepast. Zo rijden de Arriva-bussen in Noord-Brabant vandaag als op zaterdag, terwijl 9292 uitgaat van een zondagsdienstregeling. Ook de Amsterdamse GVB-dienstregeling en bussen in Twente zitten verkeerd in de reisplanner verwerkt. Net als de bussen rond Drechtsteden. 

Doordat reisgigant 9292 ook levert aan andere partijen, zoals Google Maps, blijven de verkeerde adviezen niet alleen beperkt tot 9292.nl. Het is onduidelijk of vervoerders de verkeerde dienstregeling hebben aangeleverd, of de reisgigant zelf de verkeerde data heeft ingeladen. 

Er is kennelijk niet geleerd van voorgaande jaren, want ook in 2012 en 2013 waren er klachten over de reisplanner op Hemelvaartsdag. "Het is inmiddels bijna traditie geworden dat vervoerders voor Hemelvaartsdag verkeerde dienstregelingen aanmelden voor de OV9292-planner" zo merkte een reiziger al in 2012 op. Op een forum van Rover kwamen toen meerdere klachten binnen. Ook over Noord-Brabant; daar is het minimaal het derde jaar op rij dat de verkeerde dienstregeling wordt ingeladen. 

Niet alleen rond Hemelvaartsdag gaat het soms fout. In het verleden was de winterdienstregeling van NS soms niet goed in de planner verwerkt en kon de reisplanner in de nachtelijke uren verkeerde adviezen geven. Op dit moment werkt de reisplanner van 9292 nog met statische data, waardoor de planner ook bij verstoringen onjuiste adviezen geeft. De reisplanner had de ambitie om vorig jaar over te stappen op actuele data, maar dat is nog niet gelukt. Waarschijnlijk gebeurt dit later dit jaar alsnog. GoAbout, een nieuwe reisplanner, zegt al wel actuele reisadviezen te kunnen leveren.

Overigens is 9292 niet de enige die moeite heeft de juiste reisinformatie te tonen. Ook vervoerders zelf hebben er soms moeite mee. Zo toonde Connexxion op Goede Vrijdag (19 april) in Noord-Holland ritten Haarlem – Zandvoort op de elektronische halteborden, terwijl deze niet reden. De vervoerder had de fout zelf opgemerkt en waarschuwde reizigers via Twitter voor de onjuiste informatie.

Klachten over de verkeerde Hemelvaartsdienstregeling op Twitter. 

 

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

4 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug