90 jaar Glacier Express overschaduwd door covid19

Op bescheiden schaal wordt in Zwitserland vandaag het negentig jarig jubileum van de Glacier Express gevierd. De bekende trein verbindt sinds 1930 Zermatt met St. Moritz. Oorspronkelijk stonden er meer festiviteiten gepland aan het begin van het zomerseizoen, maar door de uitbraak van het coronavirus zijn deze geannuleerd.

We hopen woensdag dit artikel uit te breiden met actuele foto’s van het 90 jarig jubileum.

Impact covid19

De trein is ongeveer drie maanden uit de roulatie geweest. Sinds 20 juni rijdt de Glacier Express weer, zij het minder vaak dan anders. De trein reed aanvankelijk één keer per dag, sinds kort twee maal per dag. Normaal rijdt de trein op het drukste deel van de route tot vier keer per dag.

De trein, die bekend staat als langzaamste sneltrein ter wereld, trekt ondanks de pandemie toch toeristen. “We hebben nu Zwitserse en Europese gasten, vooral individuele reizigers. Het is niet te vergelijken met de voorgaande jaren. Veel groepen hebben hun reserveringen tot en met het einde van het jaar geannuleerd” vertelt Annemarie Meyer namens de Glacier Express.

De trein is normaal gesproken ook erg populair bij Aziatische toeristen, maar deze slaan nu veelal een jaartje over. Vorig jaar reisden een kwart miljoen reizigers met de beroemde Zwitserse panoramatrein. Eén ding is duidelijk dat dit cijfer dit jaar beduidend lager zal zijn. Wanneer de Glacier Express weer op de normale reizigersaantallen zit, durft de woordvoerder niet te zeggen. “We hopen dat de situatie volgende zomer zal verbeteren. In de winter rijden we één trein in elke richting en dit zou haalbaar moeten zijn als de COVID-situatie niet verslechtert”.

Eten en drinken mag

Alhoewel de meeste groepen thuis blijven zijn er ook weer enkele groepen uit Duitsland en Frankrijk die met de Glacier Express meewillen. Om reizigers te helpen afstand te houden wordt maximaal 70 procent van de reguliere zitplaatsen gebruikt. Om toch de groepen te kunnen vervoeren, rijdt er sinds kort weer een tweede Glacier Express.

De reis van begin tot eindpunt duurt ongeveer 7,5 a 8 uur. Gedurende de rit moet er een mondkapje gedragen te worden. “Maar onze gasten mogen het mondkapje afzetten om iets te eten en drinken. Eten en drinken wordt bij de zitplaats geserveerd en we zorgen dat de reizigers genoeg ruimte hebben” vertelt Meyer.

Nieuw sinds 2019: De Excellence-Class. Hiervoor moet 420 CHF bovenop een eerste klas ticket worden bijbetaald. Foto: (c) GlacierExpress.ch

Geschiedenis Glacier Express

De trein heeft door de jaren heen al heel wat tegenslagen meegemaakt. Zo is de trein tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog uit de roulatie gehaald, omdat toeristen wegbleven.

De eerste trein vertrok op 25 juni 1930 met 70 genodigden van Zermatt naar St. Moritz. De reis van 291 kilometer duurde toen bijna 11 uur. Dat komt neer op een gemiddelde snelheid van ongeveer 27 kilometer per uur. Het uitzicht is nog steeds even betoverend mooi, maar de reistijd is inmiddels afgenomen naar iets minder dan acht uur. Toch staat de Glacier Express nog altijd bekend als langzaamste sneltrein ter wereld.

Ook de route is in de afgelopen 90 jaar licht gewijzigd: de trein rijdt sinds 1982 via de Furka- basistunnel, en niet meer over de 2163 meter hoge Furka-pass. Sindsdien is de Oberalppass met 2033 meter het hoogste punt van de route. Enige tijd reed de Glacier Express ook van Zermatt naar Davos, maar sinds 2014 is deze route opgeheven.

Copyright by Rhätische Bahn / Christof Sonderegger

Tijdlijn Glacier Express

  • 25 juni 1930: de eerste Glacier Express rijdt van Zermatt naar St. Moritz met 70 genodigden.
  • Tot 1981 gaat de Glacier Express via de Furka, sinds 1982 rijdt de toeristentrein via de Furka-basistunnel.
  • Sinds 1993 rijdt de Glacier Express volledig met panoramarijtuigen.
  • Op 23 juli 2010 verongelukte de Glaciere Express tussen Lax en Fiesch, hierbij kwam één reiziger om het leven. De trein reed te snel.
  • Tot 2014 reed er ook een Glacier Express van Zermatt via Chur en Filisur naar Davos. Vanwege tegenvallende bezetting en bezuiniging is deze trein geschrapt.
  • 2019: Glacier Express introduceert de Excellence-Class in trein 902/903. Hier worden reizigers helemaal in de watten gelegd, en zijn er uitsluitend plaatsen bij het raam. Bovenop de normale prijs van een eerste klas kaartje moet er 420 CHF worden betaald. Inbegrepen is een uitgebreide lunch, met drankjes en wijn.
  • De treinen 902/903 zijn compleet vernieuwd en zijn uitgerust met wifi. Volgend jaar moeten de overige rijtuigen worden opgeknapt.

This post was last modified on 11 augustus 2020 11:26

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug