fbpx
Foto: (c) NS

70.000 keer in- en uitgecheckt met betaalpas in eerste week

08 feb 2023 17:47

In de eerste week dat reizigers bij de Nederlandse Spoorwegen konden in- en uitchecken met een bankpas of creditcard hebben zo’n 70.000 reizigers dit gedaan. In het weekend maakten meer reizigers van die mogelijkheid, met de naam OVpay, gebruik dan doordeweeks.

Volle tarief

Volgens een woordvoerder van NS komt dit omdat er op zaterdag en zondag meer gelegenheidsreizigers zijn, die bijvoorbeeld de trein nemen voor een dagje uit. Zij hebben vaak geen ov-chipkaart. Het in- en uitchecken met een betaalpas is vooral bedoeld om het reizen met de trein makkelijker te maken voor mensen die dit niet zo vaak doen.

Vanaf dinsdag 31 januari is het mogelijk om met een bankpas of creditcard door de poortjes van NS te gaan. Wie met de bankpas met het openbaar vervoer reist, betaalt het volle tarief. Wie een abonnement heeft, kan alleen met de ov-chipkaart reizen.

Meer vervoerders

Naast NS doen ook de andere vervoerders mee. Ook QBuzz accepteert sinds 31 januari bankpasjes op de treinverbinding Dordrecht – Geldermalsen. Arriva doet dat sinds die datum ook in de Limburgse treinen. Bij andere lijnen was het al mogelijk om met een bankpas te reizen. Daardoor kan er nu bijna in heel Nederland met OVpay in de trein worden betaald. Blauwnet vormt een uitzondering.

Ook in veel bussen kan er met OVpay worden betaald. De bedoeling is dat de ontbrekende regio’s de komende twee maanden volgen. Dagelijks worden er op deze manier circa één miljoen reizen bij NS gemaakt. Omdat de meeste mensen een retourreis maken, gaat het om ongeveer een half miljoen reizigers.

Groei verwacht

NS laat weten dat het gebruik van een fysieke of digitale betaalpas de komende periode naar verwachting toe gaat nemen. Het is belangrijk dat altijd met dezelfde pas wordt in- en uitgecheckt. Daarom is het belangrijk dat de betaalpas uit de portemonnee gehaald wordt, zodat er met de juiste pas wordt in- en uitgecheckt.

0 0 stemmen
Artikel waardering
26 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
1 jaar geleden

> Wie met de bankpas met het openbaar vervoer reist betaald het volle tarief.
danku, nu nog in het Nedrelands.

Ronald Bokhove
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

In het Nederlands? Dan schrijf je betaalt met een t.

Anoniem
1 jaar geleden

Leuke foto van de ns? Wat een treurnis.
Even lekker inchecken…

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Niets mis mee, mannen zullen wel bij deze mevrouw aansluiten.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Tegenwoordig heeft men een scala en pasjes en vooral alles wat, dan is het logisch dat men z’n bankpas even eruit haalt en daarmee bij poort en paal in- of uitcheckt. Al die passen beinvloeden elkaar ook hotel sleutels zijn er vaak in de vorm van een pasje en dan kan het voorkomen dat het systeem niet werkt heb ik eens aan boord van de ss Rotterdam V gemerkt. Dat men nu reeds 70.000 mensen in een week van de bankpas gebruikt hebben zal met het vakantie seizoen in voor, hoofd en najaar alleen maar toenemen en dat de creditcard ook gebruikt kan worden is voor veel buitenlandse bezoekers alleen maar een uitkomst om met de volle tarief door Nederland te kunnen reizen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Alleen hele rijke mensen kunnen het volle treintarief nog betalen dus het gebruik zal wel beperkt blijven.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Vervelend, de Kruidvatkaartjes zijn er ook al niet meer. Het zit toch al ramvol.

Dennis
1 jaar geleden

Ik moest vandaag voor het werk toevallig met de trein, dacht gelijk even proberen.
Het werkt best goed haalde pinpas te voor schijn met Apple Pay, en poortje ging direct open(zonder iets vooraf te hebben moeten instellen).

Goeie zaak dit laat snel de andere vervoerders maar snel invoeren, net als Qbuzz in Utrecht(want ze kunnen op een bepaalde buslijn en de trein al wel).

Anoniem
1 jaar geleden

mensen stop ermee met betalen in t openbaar vervoer met je bankpas .
jullie hebben geen idee waar t naar toe zal gaan straks is t te laat zien jullie niet dat in de mon van gemak zucht straks je hele leven gecotroleerd word .

Redacteur
verkeersleider
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Was u degene die een opmerking maakte over een spelfout in het artikel? Er is een spreekwoord over een splinter en een balk, dat lijkt me erg toepasselijk.

Ronald Bokhove
1 jaar geleden
Antwoord aan  verkeersleider

Het (overigens Bijbelse) spreekwoord luidt ‘Wat ziet gij de splinter in het oog van uw broeder, maar de balk in uw eigen oog bemerkt gij niet?’. Dat zal niet elke lezer van Treinreiziger.nl scherp op het netvlies hebben staan. Maar met die anonieme reacties weet je nooit of je met dezelfde lezers van doen hebt (geldt ook voor verkeersleiders).

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ronald Bokhove

De vraag is eigenlijk hoe men in den tijd van den Here Jezus balken kon produceren.
Het kostte een hoop werk totdat den Hollanders den windmolen met ene driewegkrukas wisten uit te rusten en aldus goedkoop bomen konden verzagen. En zo ook goedkoop een vloot aan schepen konden maken waardoor de handel naar de Oostzee en verder pas goed los kwam.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ronald Bokhove

Volgens mij lukte dat prima. Jozef moest, als timmerman, toch iets hebben om mee te timmeren. En blijkbaar waren er genoeg balken om af en toe iemand mee te kruisigen. Eerder waren er zelfs genoeg planken om een hele ark te timmeren.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ronald Bokhove

Het boek staat er inderdaad vol mee. Wanneer zou het zaagblad uitgevonden zijn? Draadnagels waren er ook nog niet en gesmede spijkers was toch wel lastig en ontzettend veel voor een grote ark. Men was wel inventief.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Gaat dit ergens over?

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik neem ook aan dat je een privacy telefoon hebt of dat je het vaste net nog trouw ben, want bij een modaal Android telefoon zendt iedere 5 minuten naar Google waar je bent en je kan tot 10 jaar terug zien waar je bent geweest, Apple is ook weinig beter.

Ik heb eerlijk gezegd meer vertrouwen in het afwerken van het pinnen in het OV dan in Big Tech. Trouwens je mobiele telefoonprovider weet ook altijd waar je (telefoon) globaal bent/is en die info verlaat het bedrijf ook niet, anders kan deze een telefoongesprek niet ontvangen of doorgeven. De afrekening van een dag OV gebruik wordt slechts 1x per dag verrekend en de bank weet echt niet waar je bent geweest. De reis en de incasso datastromen zijn bijna volledig gescheiden.

Ik zou mensen niet aanraden om je smartphone als bankpas of OV chipkaart te gebruiken en dus ook niet in het OV, maar dat ligt eerder bij big-tech dan bij OV-Pay. Verder kan je ook nog altijd met de OV Chipkaart terecht en deze optie blijft ook bestaan. Alleen zal de soort chip op de OV chipkaart wel de komende tijd veranderen, maar het gebruik blijft hetzelfde.

De Pinpas is een prima optie voor incidentele reizigers en vaste reizigers zijn beter af met een OV Chipkaart.

Brabo
1 jaar geleden

Wat me bij Arriva wel opvalt met OVpay is dat alle transacties nu ongeveer 3 seconden duren, zowel met bankpassen als met de OV-chipkaart. Chauffeurs klagen dan ook dat doordat het in- en uitstappen meer tijd kost ze (nog) meer moeite hebben om de dienstregeling te kunnen halen.

Rogier de Wit
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

Klopt, dat merkte ik ook! Ik hoorde wel dat dit tijdelijk is (lees: enkele jaren).

Dit omdat de lezer momenteel eerst moet bepalen of een ouderwetse OV-chipkaart of een nieuwerwetse contactloze kaart wordt aangeboden. En in dat laatste geval geeft dat dus die vertraging. Als straks de OV-chipkaart helemaal is uitgefaseerd, kan die check eruit, en wordt het sneller.

Is wat ik me heb laten vertellen tenminste 🙂

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rogier de Wit

De OV Chipkaart blijft overigens gewoon bestaan, alleen wordt de Mifare chip uigeserveerd en vervangen door eenzelfde soort chip als op een bankpas. En als de Mifare OV Chipkaarten allemaal zijn vervangen door de moderne variant kunnen ze deze detectie fase overslaan en dus sneller de kaarten verwerken. En aan de buitenkant en in de omgang kan je dus niet zien welke chip erin zit.

Jantsje
1 jaar geleden

Fijn voor de schapen…..

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jantsje

1) Het is niet voor schapen; het is voor incidentele reizigers, die nu stukken goedkoper uit zijn voor het ovrigens toch al dure OV.
2) De reiskosten per dag worden verzameld en de andere dag geincasseerd bij je bank. Je krijg ook een code waar je je reizen kunt zien. Mobiele telefoonproviders werken ook op dezelfde incasso manier, maar dan 1x per maand.
3) Je mobiele provider weet ook altijd waar je ongeveer bent, want anders kunnen ze je deze dienst niet leveren.
4) Je Android smartphone zend iedere 5 minuten je lokatie data naar Google en je kunt 10 jaar later zien waar je bent geweest. Plus de hoeveelheid data die nog meer uit je mobiel gemolken wordt. Trouwens Apple is niets beter en je uitstaande iPhone wordt een airtag, dus Apple weet zelfs waar je bent als je telefoon uit staat.

Ik maak me vele malen meer zorgen over big-tech dan met je bankpas je OV rit betalen. Omdat ik niet digitaal gemolken wil worden heb ik een privacy smartphone (GrapheneOS), maar als het zo uit kom zou ik de pinpas check gebruiken; ook gebruik ik doorgaans mijn OV chipkaart (nu en ook in de toekomst)

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jantsje

NS kent geen schapenkaartjes, maar wel hondenkaartjes. Een hond kan echter niet ingecheckt worden met een bankpasje.

Ab Normaal
1 jaar geleden

Prachtig, 70.000 keer in 1 week. Ervan uitgaande dat een reis retour geweest is zijn dat 17.500 reizigers. Over 7 dagen zijn dat ongeveer 2500 reizigers per dag. Met een miljoen reizigers per dag is dat 0,025% van de reizigers geweest.

Echt een gewild product dus.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Ik vind het nogal stompzinnig om te denken dat je een week na de invoering al iets zinnigs kunt zeggen over de populariteit van het product.

In jouw berekening stel je dat er sprake is van 0,025% van de reizigers. In jouw berekening zit je er echter een factor 10 naast. (2500/1000000)*100=0,25(%). Ik kan me haast geen simpel gebruiksvoorwerp voorstellen dat een week na invoering op een verzadigde markt sneller zoveel marktaandeel heeft vergaard.

Ten opzichte van het aantal transacties met de OV-chipkaart in week 5 (21,64 miljoen), is de 70.000 van OV-pay zelfs 0,32% van het totaal. Het is haast ongeloofwaardig veel. Het zal al gauw in de buurt komen van het aantal reizigers dat nog een kaartje koopt bij de automaat.

Ik kan me haast niet voorstellen dat er een betere start verwacht was.

Anoniem
1 jaar geleden