Als gevolg van een fout in de jaarkalender die vervoerders gebruiken, hebben bijna 73.000 studenten op 16 augustus ten onrechte betaald voor hun reis met bus, tram of metro. Dit blijkt uit een analyse van de OV ombudsman, de onafhankelijke bemiddelaar voor klachten over het openbaar vervoer.
Regisseur Studenten Reisrecht heeft bekendgemaakt dat studenten het teveel betaalde terug kunnen krijgen, maar die boodschap heeft blijkbaar bijna 58.000 studenten niet bereikt. Zij hebben nog steeds geld tegoed van hun vervoerder(s). Dat schrijft de OV ombudsman in de rapportage over het derde kwartaal. In die periode kwamen er veel klachten binnen over de kwestie.
De problemen werden snel door de vervoerders erkend. Studenten hoeven slechts langs een kaartautomaat te gaan om hun geld terug te krijgen. Dit bericht heeft echter 75 procent van de studenten blijkbaar niet bereikt. “Een uitgelezen kans om de effectiviteit van dit soort maatregelen
te meten”, aldus de OV ombudsman, die meent dat verbeteringen denkbaar zijn. “Welke rol spelen de communicatie richting de reiziger en de constructie van de maatregel hierin? Welke oplossingen waren ook denkbaar geweest?”
De meeste betalingen in het OV gaan digitaal. Maar in dat systeem kunnen fouten optreden. Reizigers moeten er blind op kunnen vertrouwen dat de OV-sector zich dan maximaal inspant om onterecht betaalde bedragen te restitueren, stelt de ombudsman.
In de kwartaalrapportage breekt de OV ombudsman ook een lans voor het vergroten van de aantrekkelijkheid van internationale treinreizen, in vergelijking met vliegreizen over dezelfde afstand. Daarvoor is het in elk geval nodig dat het boeken van internationale treintickets wordt vereenvoudigd. Het gebeurt nogal eens dat tickets wel worden
aangeboden, maar bij boeking toch niet beschikbaar blijken te zijn.
Ook zou de internationale treinreiziger meer recht moeten krijgen op financiële compensatie bij vertragingen. Weliswaar worden internationale reizen in de regel geboekt bij één vervoerder (vaak NS), maar ze worden in de praktijk verzorgd door meerdere partijen. Treedt er vertraging op, dan zijn alle partijen slechts verantwoordelijk voor de vertraging die op hun ‘eigen’ traject is opgetreden.
Zo kan het gebeuren dat een vertraging van meer dan acht uur op een reis van ruim 1.200 kilometers nauwelijks recht geeft op een vergoeding. De OV ombudsman pleit voor een compensatieregeling die uitgaat van de vertraging op de hele reis en niet op deeltrajecten.
This post was last modified on 13 november 2019 12:38
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…