fbpx
Foto: Verkeersleidingspost Utrecht. (c) Stefan Verkerk

5.000 sollicitanten voor treindienstleider (en toch een tekort)

30 jul 2021 12:02

Zeker 5.000 mensen hebben vorig jaar gesolliciteerd naar de functie treindienstleider. Toch is het tekort niet opgelost. Dat schrijft De Volkskrant. Uiteindelijk wisten slechts 70 sollicitanten het proces, inclusief opleiding, met succes te doorlopen.

2023 weer op sterkte

ProRail heeft 750 treindienstleiders in dienst. Die moeten het treinverkeer vanaf dertien posten in goede banen leiden. Dankzij de automatische rijweginstelling (ARI) worden veel seinen en wissels automatisch goed gezet. Daarnaast zorgt de treindienstleider ervoor dat werkzaamheden veilig kunnen worden uitgevoerd door sporen buiten dienst te nemen. Ook bij andere onregelmatigheden grijpt de treindienstleider in.

De spoorbeheerder heeft momenteel 60 vacatures. Met 5.000 sollicitaties lijkt het probleem makkelijk op te lossen. Toch is het de vraag hoe snel het tekort echt wordt opgelost want het speelt al jaren. Op dit moment hoopt ProRail in 2023 weer op sterkte te zijn.

Strenge opleidingseisen

ProRail wijst erop dat niet iedereen geschikt is voor de functie. Een treindienstleider moet bestand zijn tegen stress, analytisch kunnen denken en secuur werken. Een veiligheidsfout kan grote gevolgen hebben en daarom zijn er strenge eisen aan de functie. Sollicitanten moeten online eerst een aantal tests afleggen. Bij Treinreiziger.nl hebben echter enkele sollicitanten geklaagd dat dit systeem niet naar behoren werkt. Wie zich daar doorheen heeft weten te worstelen krijgt een medische en psychologische test. Slechts 5 procent van de kandidaten rondt de opleiding van acht maanden met succes af. Dat waren er volgens de Volkskrant in 2020 circa 70.

Om het tekort aan te pakken is de capaciteit bij de opleidingen vergroot. Sinds mei is er ook een particuliere opleiding. De nieuwe school in Amersfoort van RailConnect en InTraffic hoopt 18 tot 24 treindienstleiders te leveren.

0 0 stemmen
Artikel waardering
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
2 jaren geleden

Het is maar hoe onzinnig je je eisen stelt.

Willem
2 jaren geleden

Volgens de woordvoerder van ProRail: “Ongeveer honderd mensen zitten nu in de (betaalde) opleiding, waarvoor gemiddeld zo’n 5 procent slaagt. “De opleiding is echt pittig, vergelijkbaar met die van de luchtverkeersleiding”, zegt hij.”

Als de functie vergelijkbaar is met de luchtverkeersleiders, waarom is de salariëring dan zoveel lager dan dat van de collega’s luchtverkeersleider? Mogelijk heeft ProRail daar een antwoord op en lukt het om meer mensen als gegadigde te vinden.

Ann
2 jaren geleden

Het zal er welnaan liggen dat Prorail de eisen te hoog heeft liggen. Moet je soms 18 jaar zijn met 40 jaar ervaring?

Echt weer zo’n raar verhaal.

Arjan
2 jaren geleden

Ik heb zelf in het verleden gesolliciteerd voor verkeersleider. Het online gedeelte kwam ik door. Daarna kreeg ik een gesprek in Rotterdam, terwijl ik voor de post in Alkmaar solliciteerde. De gene van ProRail die de sollicitatieprocedure deed werkte zelf op de post in Roosendaal. En die vond dat ik loog omdat ze dacht dat mijn woonplaats (ergens in Noord-Holland) geen treinstation zou hebben. Terwijl mijn woonplaats gewoon 2 tot 4x per uur per richting bediend word door intercity’s. Puur om die reden: Ik was aan het liegen volgens haar, werd ik afgewezen.

Als je om dat soort redenen word afgewezen, dan snap ik maar al te goed dat er tekort is aan verkeersleiders.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan

Zo te lezen, was ze gewoon een beetje aan het testen hoe goed/slecht je in staat bent om te gaan met het verwerken van onjuiste informatie, die verder van geen enkel belang is voor het verkrijgen van een functie.

Arjan
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat denk ik niet. Omdat ik mijn twijfels had aan de afwijzing, heb ik navraag gedaan bij een persoon die de procedure verder handelde. En volgens deze persoon stond er letterlijk als reden van afwijzing dat ik teveel aan het liegen was. Terwijl ik juist tijdens dat sollicitatiegesprek en in mijn sollicitatie brief hartstikke eerlijk was.

dries molenaar
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

De softwareproblemen van de website zijn ook een deel van de test. Tijdens de test laten ze ook de stroom in jouw buurt uitvallen.

Luc van Vessem
2 jaren geleden

Dat niet iedereen geschikt is dat is begrijpelijk, alleen is het tegenwoordig wel jammer dat er vrijwel geen doorstroming plaats vind vanuit andere disciplines bij het spoor, want er wordt een opleidingsniveau aan verbonden waar niet iedereen aan voldoet, terwijl er zeker vele lieden zijn die zowel in het verleden als waarschijnlijk ook in huidige tijd het bovenmatig goed doen en deden.
En kom je net van de straat met een prachtig HBO diploma, dan is dat mooi, maar voor een baantje als treindienstleider wordt wel wat meer gevraagd, en dat is voor velen die zo van de straat komen op dat moment nog niet weggelegd.
Mijn mening is daarnaast ook dat de politiek hier maar even niet aan heeft gedacht.

Ann
2 jaren geleden
Antwoord aan  Luc van Vessem

Waarschijnlijk zijn er genoeg mensen zonder HBO te vinden die zeer goed zouden zijn in dit werk. Het probleem is alleen die vinden ze niet want het managment wil deze mensen niet.

Ondertussen wordt de treinreiziger de dupe van verkeerde keuzes van incapabele bestuurders.

Ktsa05
1 jaar geleden
Antwoord aan  Luc van Vessem

Om hier toch even op te reageren:
Ik ben samen met mijn opleidingsgenoten erdoorheen gekomen. Allen zonder afgeronde vervolgopleiding, wel met een middelbare school diploma (havo of vwo).

Het lastige aan het geheel zijn de toelatingskeuringen. Je wordt in het solicitatieproces helemaal doodgegooid met keuringen, testen, gesprekken en telefoontjes. Ik denk dat dat wel 5 maanden heeft mogen duren. Eenmaal begonnen snap ik het ook wel. Een aantal van mijn leeftijdsgenoten met een HBO papiertje zouden dit absoluut niet kunnen (terwijl zij wer er iets kunnen wat ik niet kan).

Wat mijn inziens het grootste probleem is, is dat veel mensen een verkeerd beeld/idee hebben van wat de functie inhoud, en dat er alleen maar een hoop ‘irritante’ treinliefhebbers op de posten zitten. Ik ben amper tot geen treinfanaten tegengekomen en het werk is veel interessanter, leuker en spannender dan heel werkend Nederland zou verwachten.

Moraal van het verhaal:
De voorafgestelde eisen zijn niet zo streng als men verwacht. Wel moet je aan een aantal kenmerken voldoen, die onderzocht worden met meerdere tests. Het grootste verbeterpunt ligt in mijn ogen in de marketing van het beroep.

Nieuwwester
2 jaren geleden

Het lijkt weer op de oude kwaal: slecht werkgeverschap.
ProRail vertoont ‘boekhoudersgedrag’, eist ‘het schaap met de vijf poten’ en wil dan ook nog voor een dubbeltje op de eerste rang zitten…
Ondertussen worden vervoerders en reizigers opgezadeld met de brokken.

Wordt het niet eens tijd voor Kamervragen?

LLaurens
2 jaren geleden

Alle kamer leden zijn met vakantie en daarom hoor je ook niets zelfs de pro treinen fracties die zijn ook stil je mag toch van die fracties meer verwachten. Wat ook niet helpt dat de nieuwe staatssecretaris pas deze maande pas gaat beginnen.
.

Arjen
2 jaren geleden

Prorail wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Veel eisen en dan het volgende bieden:

Een startsalaris van € 2.419 tot € 2.819, wat oploopt tot € 4.027 en daarnaast €700 onregelmatigheidstoeslag, dus ook werken in de weekenden/avonden/nachten.

Leuk aanbod en een leuke functie, maar voor wat ze willen mag daar echt wel wat bij, anders ga je daar dus niet een solliciteren, incluis mijzelf.

Fabian
2 jaren geleden
Antwoord aan  Arjen

Inderdaad wat Arjan schrijft: ProRail stelt wel erg hoge eisen tegen een wel erg laag salaris, logisch dat er dan een tekort is.Ik ga daar echt niet solliciteren tegen zo’n belachelijk laag salaris met zulke belachelijke hoge eisen (kom op zeg).