Foto: Stefan Verkerk / archief
De Tweede Kamer maakt in totaal 40 miljoen euro vrij om de “flessenhals” op het spoor bij Meppel op te lossen. Alle treinen die naar het noorden van het land rijden, moeten via Meppel. Vaak zijn er storingen op het traject, gemiddeld duren die per week negen uur.
Inmiddels steunen ook NSC, VVD, BBB, D66 en JA21 het voorstel van de ChristenUnie, GroenLinks-PvdA en het CDA. Voor het geld moeten er onder meer een extra perron en extra wissels komen. Eerder was er al 35 miljoen euro voor beschikbaar gesteld, maar er was nog 40 miljoen euro nodig. Dat brengt het totaal aan investeringen voor dit pijnpunt op 75 miljoen euro.
Verschillende partijen vinden de investeringen in de infrastructuur in het noorden te karig. Ook vanuit de provincies zelf wordt al lange tijd aangedrongen op meer geld voor wegen en openbaar vervoer. Het kabinet verdedigde eerder nog de hogere uitgaven voor infrastructuur in de Randstad: daar worden de komende jaren veruit de meeste woningen bijgebouwd.
De belangrijkste oplossing voor de situatie in Meppel is de aanleg van een tweede spoorlijn naar Noord-Nederland: de Lelylijn. Plannen daarvoor worden momenteel intensief onderzocht en in de politiek wordt inmiddels haast unaniem jageknikt voor de aanleg van de spoorlijn.
De Tweede Kamer debatteert dinsdag en donderdag verder over de begroting van het ministerie van Infrastructuur.
This post was last modified on 25 januari 2024 15:10
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…