Europese Commissie start procedure tegen Nederland vanwege onderhandse gunning NS

De Europese Commissie is een procedure gestart tegen Nederland vanwege het onderhands toewijzen van de hoofdrailnetconcessie aan de NS. Volgens de Europese Commissie overtreedt Nederland met deze toewijzing de Europese mededingingsregels. Dit meldt RTL Nieuws.

Twee maanden

De Europese Commissie roept de regering op om zich te houden aan de EU-mededingingsregels voor het toewijzen van contracten voor openbaar vervoer per spoor. Als Den Haag niet voldoet aan de vereiste stappen van Brussel, kan deze inbreukprocedure uiteindelijk leiden tot een rechtszaak bij het Europees Hof van Justitie.

Het kabinet heeft twee maanden de tijd om te reageren op de brief van de Europese Commissie. Het gunningsproces kan ondertussen gewoon doorgaan, aangezien de procedure van de Commissie geen opschortende werking heeft.

Overleg

Staatssecretaris Vivianne Heijnen, die verantwoordelijk is voor deze kwestie, heeft kennis genomen van het besluit van de Commissie. Ze benadrukt dat het besluit over de concessie al in 2020 is genomen en dat het gesteund is door een grote meerderheid van de Tweede Kamer.

Het ministerie van Infrastructuur wijst erop dat de Europese Commissie jaarlijks bezwaar maakt tegen besluiten van nationale overheden, waarvan 90 procent wordt opgelost zonder tussenkomst van een rechter, aldus een woordvoerder van het ministerie.

Arriva

Arriva, een regionale vervoerder, had samen met andere vervoerders zoals Keolis en Qbuzz eerder zijn zorgen geuit bij de Europese Commissie over de rechtmatigheid en de omvang van de toewijzing. Eurocommissaris Adina Valean schreef vorig jaar al aan staatssecretaris Heijnen dat zij “serieuze zorgen” had.

Het kabinet heeft als doel om in december de concessie aan de NS te verlenen, nadat de Tweede Kamer aan het eind van de zomer wordt geïnformeerd over de inhoud van het nieuwe contract. Een collectief van regionale vervoerders, de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, heeft eerder geprobeerd via de rechter af te dwingen dat hij ook kan meedingen om treinen te laten rijden op het hoofdrailnet. De rechter heeft echter geoordeeld dat hij niet bevoegd is om de onderhandse gunning tegen te houden. De vervoerders gaan in beroep tegen deze uitspraak bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), maar dat kan pas gebeuren nadat de concessie door de staat aan de NS is verleend.

This post was last modified on 14 juli 2023 15:01

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug