Home

30 april en 1 mei mogelijk geen bussen door dreigende staking

Op 30 april en 1 mei dreigen buschauffeurs het werk neer te leggen vanwege een cao-conflict. De vakbonden hebben de werkgevers een week de tijd gegeven om met betere cao-voorstellen te komen. Als het gewenste resultaat uitblijft, volgt er een tweedaagse staking. Ook sommige regionale treinen zullen dan mogelijk niet rijden.

Lagere werkdruk

Begin januari legden veel chauffeurs ook al het werk neer. Daarna wisten de bonden alsnog een principeakkoord te bereiken met de werkgevers. Leden van de vakbond hebben het principeakkoord echter verworpen. De leden willen zwart op wit meer concrete maatregelen om de werkdruk te verlagen.

Werkgevers teleurgesteld

De bonden en de werkgevers spraken maandag met elkaar over een nieuwe cao voor het streekvervoer, dat ook geldt voor machinisten van sommige regionale treindiensten. Het overleg leidde niet tot overeenstemming. De werkgevers laten weten teleurgesteld te zijn in de gang van zaken. Zij onderzoeken de mogelijkheden om toch tot een akkoord te komen, maar vinden de tijdsperiode van een week te kort.

Vertrouwen

Jack d’Hooghe, buschauffeur en lid van de FNV-onderhandelingsdelegatie: “Het vertrouwen in de werkgevers is tot een dieptepunt gedaald. Ze luisteren al jaren niet naar onze signalen. Dus kort en goed, er moeten keiharde afspraken in de cao, anders blijven ze ons uitknijpen.” De werkgevers zijn op hun beurt teleurgesteld in de vakbonden. De cao voor het streekvervoer geldt voor ca. 12.000 werknemers.

Staking januari

Tijdens de staking in januari reden er in vrijwel heel Nederland nauwelijks bussen. De stadsvervoerders HTM (Den Haag), GVB (Amsterdam) en RET (Rotterdam) vallen niet onder de cao-Streekvervoer. Daar zullen de meeste bussen zeker blijven rijden, al bleek in januari dat die vervoerders wel hinder ondervonden en enkele ritten moesten schrappen. De stadsbussen in andere steden, waaronder Utrecht, vallen wel onder de cao-streekvervoer. De Arriva bussen in de regio Achterhoek weer niet. Ook de Arriva treinen in Groningen en Limburg vallen onder een andere cao. NS-treinen zullen geen last hebben van de staking.

This post was last modified on 24 april 2018 08:06

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

1 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug