2300 reizigers zien NS-abonnement tot dubbel zo duur worden

Circa 2300 reizigers verliezen per 1 maart hun bestaande NS-abonnement en gaan tot twee keer zoveel betalen voor een vervangend abonnement. Dat bevestigt een woordvoerder van NS aan Treinreiziger.nl. Het spoorbedrijf wijst erop dat er voor het eerste jaar een overgangsregeling is.

Tot 768 euro duurder

Het gaat om reizigers met een soort gezinsabonnement. Vaste klanten van NS kunnen nu voor hun partner of inwonende kinderen een extra abonnement aanschaffen. Dit worden ‘bij-abonnementen’ genoemd. NS heeft nu echter besloten per 1 maart 2022 alle bij-abonnementen op te zeggen en reizigers over te laten stappen op een regulier abonnement van NS Flex. Zo’n 2300 reizigers worden hierdoor geraakt. “Het stoppen met de bij-abonnementen is onderdeel van onze abonnementenupdate waarmee we het aanbod aan abonnementen willen vereenvoudigen” zegt NS-woordvoerder Oscar van Elferen.

Voor de betreffende treinreizigers zorgt de vereenvoudiging voor een aanzienlijk negatief financieel plaatje. Zo kost een Dal Vrij-abonnement voor een partner of een inwonend kind nu slechts 46 euro per maand, dat wordt straks 110 euro per maand. Op jaarbasis dus een stijging van 768 euro. Sommige reizigers laten Treinreiziger.nl weten zich weggepest te voelen. Van Elferen: “We snappen goed dat het stopzetten van de bij-abonnementen voor sommige reizigers geen leuk nieuws is.”

Compensatie

Om de gedupeerde treinreizigers enigszins te compenseren, krijgen getroffenen het eerste jaar een overgangsaanbieding. In het voorbeeld van een Dal Vrij-abonnement stijgt de prijs eerst van 46 euro per maand naar 70 euro, en pas in 2023 naar 110 euro per maand. Maximaal drie gezinsleden die nu een bij-abonnement hebben mogen van de overgangsregeling gebruik maken.

Reizigersvereniging Rover hekelt de forse prijsverhoging voor het gezinsabonnement. “Terwijl er veel reizigers afhaken door de coronacrisis, maakt het NS het extra duur voor gezinnen om voor de trein te kiezen”, concludeert Rover-directeur Freek Bos. “Intussen nemen autobezitters wel zonder noemenswaardige extra kosten hun gezinsleden mee op reis.” Rover wil dat NS de bij-abonnementen aanhoudt.

Wachten op alternatief

Al in 2019 kondigde NS aan met de overgang naar NS Flex van de bij-abonnementen af te willen. Wel zou het spoorbedrijf met een alternatief komen voor gezinnen. Dat is er echter nog steeds niet. Van Elferen: “Het duurt inderdaad langer dan we willen en we kunnen nog geen datum noemen. Dat kunnen we niet mooier maken dan het is.”

Volgens de vervoerder is het geen optie om de bij-abonnementen voorlopig te laten bestaan. “De bij-abonnementen zitten nog in het oude systeem waar we afscheid van moeten nemen. Het overzetten van deze abonnementen naar het nieuwe systeem is een kostbaar proces” geeft de NS-woordvoerder als reden. Voor NS is het in stand houden van de huidige gezinsabonnementen voor een relatief kleine groep daarom te duur.

Gerelateerde berichten

This post was last modified on 8 december 2021 13:53

Share
Tags: NS flex

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug