fbpx
Foto: (c) Jan Oosterhuis via Wikipedia (CC BY-SA 3.0)

2019 wordt het jaar van de Uithoflijn en de Hoekse metro

Het jaar 2018 ligt bijna achter ons. Tijd om terug te blikken, maar ook om alvast vooruit te kijken naar 2019. Verschillende grote projecten moeten volgend jaar worden afgerond. Veelal gaat het om vertraagde projecten die eigenlijk voor dit jaar (of zelfs 2017) op de agenda stonden. Zo moet eindelijk de Uithof-tram in Utrecht gaan rijden, en de metro naar Hoek van Holland. Treinreiziger.nl heeft een overzicht gemaakt wat we in 2019 kunnen verwachten.

Metro op Hoekse lijn

Eigenlijk had 2017 al hét jaar van de Hoekse Lijn moeten worden. In een half jaar zou de spoorlijn omgebouwd worden tot metrolijn. Maar de tegenvallers stapelden zich op. Eerder deze maand werd duidelijk dat ook begin 2019 niet gehaald gaat worden. Volgens de huidige inzichten zal de Hoekse Lijn niet eerder dan eind maart worden opgeleverd. Bij Treinreiziger.nl gaan we er in elk geval vanuit dat de ombouw in 2019 eindelijk afgerond gaat worden, en de reizigers de bus kunnen verruilen voor de metro.

Uithof-tram

Als alles goed gaat, wordt 2019 ook het jaar van de Uithoflijn. Zonder nieuwe tegenvallers moet de tram namelijk in december gaan rijden. De tramlijn, die 60 miljoen euro per kilometer heeft gekost, zou in de oorspronkelijke planning al in de zomer van 2018 gaan rijden, maar dat bleek niet realistisch. De nieuwe planning lijkt vooralsnog wel haalbaar. In elk geval hebben conform planning de eerste trams door het stationsgebied gereden. Vanaf het tweede kwartaal zal het proefbedrijf de exploitatie starten op het volledige traject.

Hogesnelheidslijn

Thalys introduceert een nieuwe treinverbinding via de hogesnelheidslijn. Vanaf 31 maart kunnen treinreizigers twee keer per dag vanuit Amsterdam naar Disneyland-Paris en andersom reizen. Later in 2019, in juni, is er een derde Eurostar van Londen naar Amsterdam over de hogesnelheidslijn aangekondigd. Maar het lijkt erop dat deze derde trein wordt uitgesteld. In elk geval is het niet langer meer de verwachting dat de Eurostar Amsterdam – Londen per december 2019 kan gaan rijden. Waarschijnlijk pas begin 2020.
In 2019 bestaat de Intercity Direct tien jaar. Maar nog altijd laat de betrouwbaarheid van de trein te wensen over. Alhoewel NS al meerdere keren beterschap heeft beloofd, is het spoorbedrijf ditmaal optimistisch. In de eerste helft van 2019 gaat de kwaliteit echt verbeteren, belooft NS. Vervolgens wordt de toeslag in de zomer van 2019 iets verhoogd.

En verder in 2019

  • Het nieuwe station Zoetermeer Lansingerland zou eigenlijk al deze maand aangesloten worden op het RandstadRail netwerk. Maar ook hier is de planning niet gehaald. Het is nu de bedoeling dat dit per mei 2019 gaat gebeuren.
  • Ook een vertraagd project: De Drielandentrein van Arriva. Zodra de trein in Duitsland is toegelaten zal de trein gaan rijden tussen Maastricht en Aken. Of de drielandentrein al in 2019 naar België kan, is onduidelijk. De Belgen lijken vooralsnog niet van plan de treinen toe te laten, bovendien lijkt partner NMBS niet enthousiast over de nieuwe treindienst.
  • NS gaat een aantal testen doen met extra snelle intercity’s. De eerste test zal begin 2019 zijn met een versnelde intercity Groningen – Randstad.
  • Verder heeft NS aangekondigd dat de sprinters Leeuwarden – Meppel mogelijk per april een nieuwe dienstregeling krijgen, waardoor er in Meppel een betere aansluiting ontstaat op de intercity’s naar Zwolle en verder.
  • In Amsterdam wordt de huidige sneltram 51 tussen Amstelveen Westwijk en station Amsterdam Zuid omgebouwd. Dit zorgt voor overlast. De directe verbinding Westwijk – Amsterdam Centraal verdwijnt.
  • De sinds kort ingestroomde SNG Sprinters zullen op steeds meer lijnen een bekende verschijning worden. Bijvoorbeeld tussen Leiden – Hoorn Kersenboogerd, Groningen – Zwolle, Leeuwarden – Meppel, Zwolle – Utrecht en Zwolle – Amsterdam – Den Haag.
  • Eind 2019 gaat de NS-dienstregeling 2020 in. Op onze redactie is nog niet bekend welke wijzigingen er dan op het programma staan. Wel heeft NS in de media aangekondigd dat er plannen zijn voor vier extra treinen per spits tussen Utrecht en Harderwijk. En, hiep hiep hoera: uiterlijk per dienstregeling 2020 zullen de eerste treinen stoppen te Zwolle Stadshagen.
  • In 2019 neemt EBS het streekvervoer in regio Den Haag (Haaglanden) over van Connexxion. De stadsbussen in Den Haag zullen straks weer volledig door HTM worden uitgevoerd. Nu wordt dit gedaan door HTMbuzz, een joint venture tussen HTM en Qbuzz.
  • In maart 2019 zal naar verwachting de eerste ICNG uit de fabriek in Polen rollen, en testritten maken in het Tsjechische Velim. Pas rond eind 2020 zullen de nieuwe intercity’s instromen in de reizigersdienst.
  • NS Flex is in 2018 met succes uitgerold. Komend jaar wordt NS Flex verder uitgebreid. Zo wordt er gewerkt aan de introductie van NS Flex dagen en kunnen straks ook kinderen van NS Flex gebruik maken.
  • 2019 wordt een belangrijk jaar voor NS. De prestaties van 2019 zullen meetellen met de midterm review. Dit is een soort beoordeling hoe de eerste jaren van de hoofdrailnetconcessie is verlopen. De uitkomsten van de midterm review zullen later een rol spelen in de discussie of NS ook na 2025 het hoofdrailnet gegund krijgt.
0 0 stemmen
Artikel waardering
13 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Frank Kampshoff
5 jaren geleden

Ik mis in het artikel de start van de ombouw Amstelveenlijn (maart 2019). Daarnaast gaat metro 51 doorrijden naar Isolatorweg ipv Amstelveen en krijgt Amsterdam een soort circle-line.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Frank Kampshoff

Ik ga het even nazoeken, en updaten.

Ad Vijge
5 jaren geleden

Dat er komend jaar in beide richtingen doorgaand per Eurostar gereden zal kunnen worden acht ik zeer onwaarschijnlijk; De Brexit zal zeer waarschijnlijk er eentje worden zonder deal, en dan zal i.t.t. nu ook verkeer uit GB door de Douane ( van België) gecontroleerd gaan worden, en dat gaat het simpelst als iedereen in Brussel-zuid door de screening moet! En in de andere richting is er nog lang geen overeenkomst over persoons- en bagage/veiligheids check in Amsterdam en Rotterdam, laat staan dat GB er mankracht voor kan en wil gaan leveren zeker na een No-deal!

Joost
5 jaren geleden
Antwoord aan  Ad Vijge

Waarschijnlijk eerder door de Franse douane, dat is de grens met de EU en Schengen. Bovendien stoppen veel treinen naar Brussel in Lille/Rijsel.

Zolang de Britten het akkoord van Le Touquet niet opzeggen kan die douanecontrole gekruist, dwz in Londen voor de richting Frankrijk zoals het ook in Calais gebeurt voor de boten.

Louis Bohte
5 jaren geleden

Het lijkt mij dat met comfort planning conform de planning wordt bedoeld.

Redacteur
Erwin Wessels
5 jaren geleden
Antwoord aan  Louis Bohte

Klopt, dank je. Dit is inmiddels aangepast.

Bert Bus
5 jaren geleden

Per 3 maart wordt metrolijn (heette vroeger inderdaad “sneltram”) uit Buitenveldert en Amstelveen weggehaald. Lijn 51 gaat een soort hoefijzerlijn worden vanaf CS,Amstelstation,Station RAI,Station Amsterdam Zuid,Lelylan,Sloterdijk en door naar eindpunt Isolatorweg.In een paar jaar wordt de lijn dan doorgetrokken naar Uithoorn (Oude spoorwegstation, dat er nog steeds staat).Dit wordt ook wel de AMSTELLIJN genoemd. Er komt dan een nieuw type 15G tramstel te rijden (R-net livrei) als enkel tramstel voor GVB lijn 5,en gekoppeld voor de nieuwe lijn naar UITHOORN.

Reiger
5 jaren geleden

Sinds de NS zijn aandelen in HTM aan de gemeente Den Haag terug verkocht is HTMBuzz al 100 eigendom van de HTM. Echter heeft men besloten om de huidige concessie als HTMBuzz uit te rijden ipv HTM. Het enige war er dus veranderd is dat per dec 2019 voor de reiziger ook zichtbaar is dat de bussen door HTM gereden worden

dries molenaar
5 jaren geleden

Vallen trams en metro’s onder de doelstelling van de site? Zijn we railreiziger geworden?

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

De focus ligt op de trein, maar we brengen ook ander ov-nieuws. We hebben ook wel andere domeinnamen die we daarvoor zouden kunnen gebruiken, maar we hebben gekozen om gebruik te maken van de bestaande site.

henk
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Zeur niet Dries

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  henk

Die henk, wat zijn uw bijdragen geweest in 2018? En wat zijn de voornemens.

B. Alberda
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ik teken liever voor iemand die niet bijdraagt dan die bij elk bericht aandacht gaat vragen met gezeik en scheve aannames. Het is hier geen wedstrijdje wie het meest kan reageren, al lijk je daar wel voor te gaan. Misschien een goed voornemen voor 2019: de zaken wat meer op z’n beloop laten?