1600 extra treinen, Airport Sprinter en sneller naar Brussel: NS presenteert plannen dienstregeling 2025
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
NS presenteert donderdag de conceptdienstregeling voor 2025. De vervoerder spreekt over de grootste wijzigingen in jaren en doet dat met wekelijks 1600 extra treinen, de introductie van de Airport Sprinter tussen Schiphol en Amsterdam en meer en snellere verbindingen met Brussel.
Met de nieuwe dienstregeling zet NS een eerste stap in een nieuwe, grote structuurwijziging die het bedrijf doorvoert om voorbereid de toekomst tegemoet te gaan. Die eerste stap bestaat uit het beter verbinden van regio’s onderling, zowel overdag als op vroege en late tijdstippen. Daarnaast houdt NS Amsterdam Centraal, de komende jaren geteisterd door werkzaamheden, bereikbaar met een speciale Airport Sprinter. Ook komt er een nieuwe tienminutensprinter die Rotterdam, Delft en Den Haag op metrofrequentie met elkaar verbindt.
Internationaal gezien krijgt vooral de verbinding Amsterdam-Brussel een opwaardering: NS International en NMBS verdubbelen de frequentie van 16 naar 32 treinen per dag, waarvan de helft 45 minuten sneller naar België kart. Eén verbinding begint in Rotterdam en rijdt via Breda naar Brussel-Zuid met een reistijd van 2:07 uur. De andere route start in Lelystad en rijdt via Amsterdam Zuid en Rotterdam rechtstreeks naar Antwerpen en Brussel-Zuid. Deze doet er ongeveer twee uur over.
“Treinreizigers ondervinden momenteel hinder van minder beschikbaar materieel en personeel, snelheidsbeperkingen en noodzakelijke werkzaamheden”, zegt NS-baas Wouter Koolmees. “Hoewel deze nieuwe dienstregeling niet alle problemen op het spoor kan rechttrekken, hebben we toch een groot aantal verbeteringen kunnen doorvoeren.”
De tweede stap volgt pas op een later moment. Volgens NS gaan intercity’s via de HSL dan doorrijden naar Leeuwarden en Groningen, zodat Noordoost-Nederland beter verbonden is met de rest van het land. Omdat er op de HSL nog forse snelheidsbeperkingen gelden en omdat de aflevering van ICNG-treinstellen nog niet voltooid is, laat stap 2 nog even op zich wachten.
De belangrijkste wijzigingen op een rijtje:
Nieuwe structuur:
In de nieuwe dienstregelingsstructuur worden steden en regio’s snel met elkaar verbonden. In de uiteindelijke structuur zullen de Intercity’s over de Hogesnelheidslijn (HSL) verder rijden richting Almere, Lelystad, Zwolle, Groningen en Leeuwarden en richting Enschede inclusief een reistijdverbetering. De HSL wordt hiermee nog verder geïntegreerd in het nationale spoornetwerk en dit zorgt voor een sneller netwerk. NS voert de nieuwe structuur in twee stappen in.
In Dienstregeling 2025 zullen de Intercity’s over de HSL naar Almere Centrum en Lelystad Centrum en naar Amersfoort Schothorst rijden om de nieuwe structuur betrouwbaar te kunnen rijden. De Intercity’s van en naar Groningen/Leeuwarden via de Hanzelijn rijden van en naar Schiphol Airport.
Deze aanpassing heeft als gevolg dat alle intercity’s uit Enschede doorrijden naar Den Haag Centraal. Dit betekent dat reizigers tussen Oost-Nederland en Amsterdam Zuid/Schiphol voortaan overstappen op station Amersfoort Centraal.
Tussen Hoofddorp, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal introduceert NS een Airport Sprinter die acht keer per uur rijdt. Hiermee houdt NS de bereikbaarheid op peil tijdens de grote verbouwing van Amsterdam Centraal en ontstaat een herkenbare verbinding tussen de luchthaven en de hoofdstad.
De tienminutentreinen tussen Utrecht Centraal, Amsterdam Bijlmer ArenA en Schiphol Airport gaan allemaal doorrijden naar Leiden Centraal en verder richting Den Haag en/of Rotterdam Centraal. Hiermee wordt met name Amsterdam Bijlmer ArenA (een gebied met veel werkgelegenheid en evenementen) veel beter verbonden met de Westelijke Randstad. Daarnaast gaat er dus elke tien minuten een Intercity rijden tussen Leiden Centraal, Schiphol Airport, Amsterdam Bijlmer ArenA en Utrecht Centraal.
Meer treinen in de spits op maandag tot en met donderdag:
NS wil maandag tot en met donderdag in de spitsrichting drie snelle treinen rijden tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort. De herintroductie van deze snelle treinen is nog wel onder voorbehoud van (zicht op) financiering van overwegmaatregelen.
De Intercity tussen Haarlem en Alkmaar keert terug. NS wil in de spits op maandag tot en met donderdag twee ritten per spitsrichting rijden.
Meer treinen overdag:
NS introduceert van maandag tot en met donderdag een nieuwe tienminutentrein met Sprinters tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht. Dit is een uitbreiding van de huidige vier Sprinters per uur naar zes Sprinters per uur tussen Rotterdam en Den Haag overdag, en een uitbreiding van vier naar zes Sprinters per uur tussen Dordrecht en Rotterdam in het dal overdag tussen de spitsen.
De kwartierdiensten met Sprinters tussen Amsterdam Centraal, Weesp en Almere keren overdag weer terug, dit was in Dienstregeling 2024 alleen in de spits op werkdagen.
De kwartierdiensten met Intercity’s tussen Schiphol Airport, Almere en Lelystad keren op maandag tot en met zaterdag overdag weer terug, dit was in Dienstregeling 2024 alleen in de spits op werkdagen.
Tussen Utrecht en Woerden rijdt NS overdag weer vier Sprinters per uur op maandag tot en met vrijdag, dit was in Dienstregeling 2024 alleen in de spits op maandag tot en met donderdag.
De tienminutentrein tussen Arnhem, Utrecht, Schiphol, Leiden, Den Haag en Rotterdam zal op maandag tot en met donderdag de hele dag gaan rijden in plaats van alleen in de spits.
Op vrijdag rijden de Intercity’s tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam vanaf de ochtendspits weer elk kwartier in plaats van vanaf het middaguur.
Ook tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal rijdt NS op vrijdag weer vanaf de ochtendspits een kwartierdienst met Intercity’s in plaats van vanaf het middaguur.
Tussen Utrecht Centraal en Leiden Centraal gaan meer treinen rijden in de brede spits.
NS rijdt de Sprinter Utrecht – Hilversum – Hoofddorp weer op vrijdag, zaterdag en zondag. Hiermee brengt NS op die dagen de kwartierdienst terug in Het Gooi.
NS herstelt op vrijdag de kwartierdienst met Sprinters tussen Leiden Centraal en Schiphol Airport.
Meer treinen in de avonduren:
Reizigers in de avonduren of in de vroege nacht krijgen meer en latere reismogelijkheden. Enkele voorbeelden uitgelicht:
NS rijdt de kwartierdienst tussen Eindhoven en Utrecht langer door, namelijk tot 23:00 uur in plaats van 21:00 uur. Hierdoor is ook Venlo in de avonduren beter verbonden met de Randstad.
NS introduceert op vrijdag- en zaterdagavond een kwartierdienst met Intercity’s tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden en Den Haag tot half 1 ‘s nachts.
Vanuit Enschede vertrekt de laatste trein op vrijdag- en zaterdagavond een half uur later richting de Randstad (23:16 uur in plaats van 22:46 uur). Deze trein rijdt tot Amersfoort.
Tussen Apeldoorn en Deventer rijden de Sprinters in de avonduren elk half uur op maandag tot en met vrijdag tot circa 22.00 uur. In het weekend rijdt er een late trein om 00:57 uur van Apeldoorn richting Deventer en waar mogelijk (i.v.m. onderhoudsrooster) Almelo, Hengelo en Enschede. Nu is de laatste trein nog om 00:20 uur.
Tussen Zwolle en Groningen en tussen Zwolle en Leeuwarden voegt NS extra ritten toe.
NS rijdt de kwartierdienst met Intercity’s tussen Dordrecht, Rotterdam, Leiden en Schiphol Airport in de avonduren langer door.
NS rijdt de laatste Intercity van Amsterdam Centraal naar Almere een half uur later op vrijdag en zaterdag, de laatste Intercity vertrekt op die dagen om 00:38 uur in plaats van 00:08 uur.
NS rijdt op vrijdag- en zaterdagavond de laatste Sprinter van Almere Centrum naar Utrecht Centraal een uur later, namelijk om 00:51 uur uit Almere.
Vanuit Schiphol Airport naar Amersfoort Centraal rijdt de laatste Intercity op vrijdag en zaterdag een half uur later, namelijk om 00:08 in plaats van 23:38 uur.
De laatste Intercity van de dag van Nijmegen (vertrek 23:43 uur) naar Utrecht Centraal zal doorrijden naar Amsterdam Centraal.
NS verhoogt de frequentie tussen Amersfoort Centraal en Amersfoort Vathorst in de avonduren.
NS voegt ongeveer drie tot zes ritten per dag toe in de Sprinter Nijmegen – Zutphen.
Meer en snellere treinen aan de randen van de dag:
Tussen Groningen en Zwolle en tussen Leeuwarden en Zwolle rijdt NS in totaal per dag ongeveer zes tot zeven extra treinen. Voor een betere bereikbaarheid van en naar Noord-Nederland en zodat beter wordt aangesloten op de reizigersvraag wil NS aan de randen van de dag diverse Intercity’s – die nu nog op elk tussengelegen station stoppen – tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden als Intercity laten rijden. Waar nodig én mogelijk zijn op die momenten extra losse Sprinters toegevoegd.
Ook versnelt NS de Intercity Zwolle – Roosendaal die nu nog op sommige momenten als Sprinter rijdt. Waar nodig en mogelijk rijdt NS op die momenten extra Sprinters.
Internationaal:
NS en de Belgische vervoerder NMBS verdubbelen het aantal treinen tussen Nederland en Brussel van 16 naar 32 per dag. In Dienstregeling 2025 komt er een nieuwe, snelle verbinding bij. Met die verbinding zijn reizigers zo’n 45 minuten korter onderweg dan nu.
De komende tijd gaan reizigersorganisaties en regionale overheden het plan bekijken en komen dan met een advies. Daarna is het aan spoorbeheerder ProRail om de puzzel te leggen van de wensen van NS, andere reizigersvervoerders en goederenvervoerders. De definitieve dienstregeling volgt in het najaar.
Reizigersvereniging Rover, een van de organisaties die over het plan gaan adviseren, is blij met de uitbreiding van de dienstregeling, waar door corona en personeelsgebrek in was gesnoeid. “Rover is blij dat veel trajecten die de afgelopen jaren waren afgeschaald, eindelijk weer op volle sterkte gaan rijden.” Dat er meer treinen gaan rijden aan de randen van de dag is “vooral goed nieuws voor forenzen die voor de spits uit willen reizen en voor uitgaanspubliek dat hierdoor makkelijker voor de trein kan kiezen”.
Ov-onderzoeker Niels van Oort van de TU Delft noemt de plannen van de NS tegenover Trouw “over het algemeen goed nieuws”. “De betrouwbaarheid en het comfort bij het spoor staan onder druk door een tekort aan personeel, materieel en benodigd onderhoud aan de infrastructuur. Met de nieuwe plannen heb je als reiziger meer reismogelijkheden.”
FNV waarschuwt
Ook vakbond FNV waarschuwt NS dat personeel niet de dupe moet worden van de ambitieuze plannen rondom de nieuwe dienstregeling. De uitbreiding van de dienstregeling is alleen mogelijk als de spoorwegmaatschappij voldoende extra personeel kan aantrekken, want anders neemt de werkdruk volgens vakbondsbestuurder Henri Janssen te sterk toe.
“We vinden het zeer ambitieus en staan op het standpunt dat dit alleen maar kan als NS voldoende personeel heeft. Het mag niet ten koste van personeel gaan. Dus geen verhoging van de werkdruk”, reageert hij op het plan dat de NS donderdag bekendmaakte. Janssen merkt op dat er binnen de hele organisatie meer personeel bij moet komen om te zorgen dat treinen kunnen rijden en niet te laat komen.
This post was last modified on 9 februari 2024 11:59