1600 extra treinen, Airport Sprinter en sneller naar Brussel: NS presenteert plannen dienstregeling 2025

NS presenteert donderdag de conceptdienstregeling voor 2025. De vervoerder spreekt over de grootste wijzigingen in jaren en doet dat met wekelijks 1600 extra treinen, de introductie van de Airport Sprinter tussen Schiphol en Amsterdam en meer en snellere verbindingen met Brussel.

Met de nieuwe dienstregeling zet NS een eerste stap in een nieuwe, grote structuurwijziging die het bedrijf doorvoert om voorbereid de toekomst tegemoet te gaan. Die eerste stap bestaat uit het beter verbinden van regio’s onderling, zowel overdag als op vroege en late tijdstippen. Daarnaast houdt NS Amsterdam Centraal, de komende jaren geteisterd door werkzaamheden, bereikbaar met een speciale Airport Sprinter. Ook komt er een nieuwe tienminutensprinter die Rotterdam, Delft en Den Haag op metrofrequentie met elkaar verbindt.

Internationaal gezien krijgt vooral de verbinding Amsterdam-Brussel een opwaardering: NS International en NMBS verdubbelen de frequentie van 16 naar 32 treinen per dag, waarvan de helft 45 minuten sneller naar België kart. Eén verbinding begint in Rotterdam en rijdt via Breda naar Brussel-Zuid met een reistijd van 2:07 uur. De andere route start in Lelystad en rijdt via Amsterdam Zuid en Rotterdam rechtstreeks naar Antwerpen en Brussel-Zuid. Deze doet er ongeveer twee uur over.

“Treinreizigers ondervinden momenteel hinder van minder beschikbaar materieel en personeel, snelheidsbeperkingen en noodzakelijke werkzaamheden”, zegt NS-baas Wouter Koolmees. “Hoewel deze nieuwe dienstregeling niet alle problemen op het spoor kan rechttrekken, hebben we toch een groot aantal verbeteringen kunnen doorvoeren.”

De tweede stap volgt pas op een later moment. Volgens NS gaan intercity’s via de HSL dan doorrijden naar Leeuwarden en Groningen, zodat Noordoost-Nederland beter verbonden is met de rest van het land. Omdat er op de HSL nog forse snelheidsbeperkingen gelden en omdat de aflevering van ICNG-treinstellen nog niet voltooid is, laat stap 2 nog even op zich wachten.

De belangrijkste wijzigingen op een rijtje:

Nieuwe structuur:

  • In de nieuwe dienstregelingsstructuur worden steden en regio’s snel met elkaar
    verbonden. In de uiteindelijke structuur zullen de Intercity’s over de Hogesnelheidslijn
    (HSL) verder rijden richting Almere, Lelystad, Zwolle, Groningen en Leeuwarden en
    richting Enschede inclusief een reistijdverbetering. De HSL wordt hiermee nog verder
    geïntegreerd in het nationale spoornetwerk en dit zorgt voor een sneller netwerk. NS
    voert de nieuwe structuur in twee stappen in.
  • In Dienstregeling 2025 zullen de Intercity’s over de HSL naar Almere Centrum en
    Lelystad Centrum en naar Amersfoort Schothorst rijden om de nieuwe structuur
    betrouwbaar te kunnen rijden. De Intercity’s van en naar Groningen/Leeuwarden via
    de Hanzelijn rijden van en naar Schiphol Airport.
  • Deze aanpassing heeft als gevolg dat alle intercity’s uit Enschede doorrijden naar Den
    Haag Centraal. Dit betekent dat reizigers tussen Oost-Nederland en Amsterdam
    Zuid/Schiphol voortaan overstappen op station Amersfoort Centraal.
  • Tussen Hoofddorp, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal introduceert NS een
    Airport Sprinter die acht keer per uur rijdt. Hiermee houdt NS de bereikbaarheid op
    peil tijdens de grote verbouwing van Amsterdam Centraal en ontstaat een herkenbare
    verbinding tussen de luchthaven en de hoofdstad.
  • De tienminutentreinen tussen Utrecht Centraal, Amsterdam Bijlmer ArenA en
    Schiphol Airport gaan allemaal doorrijden naar Leiden Centraal en verder richting Den
    Haag en/of Rotterdam Centraal. Hiermee wordt met name Amsterdam Bijlmer ArenA
    (een gebied met veel werkgelegenheid en evenementen) veel beter verbonden met de
    Westelijke Randstad. Daarnaast gaat er dus elke tien minuten een Intercity rijden
    tussen Leiden Centraal, Schiphol Airport, Amsterdam Bijlmer ArenA en Utrecht
    Centraal.

Meer treinen in de spits op maandag tot en met donderdag:

  • NS wil maandag tot en met donderdag in de spitsrichting drie snelle treinen rijden
    tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort. De herintroductie van deze snelle treinen is
    nog wel onder voorbehoud van (zicht op) financiering van overwegmaatregelen.
  • De Intercity tussen Haarlem en Alkmaar keert terug. NS wil in de spits op maandag tot
    en met donderdag twee ritten per spitsrichting rijden.

Meer treinen overdag:

  • NS introduceert van maandag tot en met donderdag een nieuwe tienminutentrein
    met Sprinters tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht. Dit is een
    uitbreiding van de huidige vier Sprinters per uur naar zes Sprinters per uur tussen
    Rotterdam en Den Haag overdag, en een uitbreiding van vier naar zes Sprinters per
    uur tussen Dordrecht en Rotterdam in het dal overdag tussen de spitsen.
  • De kwartierdiensten met Sprinters tussen Amsterdam Centraal, Weesp en Almere
    keren overdag weer terug, dit was in Dienstregeling 2024 alleen in de spits op
    werkdagen.
  • De kwartierdiensten met Intercity’s tussen Schiphol Airport, Almere en Lelystad keren
    op maandag tot en met zaterdag overdag weer terug, dit was in Dienstregeling 2024
    alleen in de spits op werkdagen.
  • Tussen Utrecht en Woerden rijdt NS overdag weer vier Sprinters per uur op maandag
    tot en met vrijdag, dit was in Dienstregeling 2024 alleen in de spits op maandag tot
    en met donderdag.
  • De tienminutentrein tussen Arnhem, Utrecht, Schiphol, Leiden, Den Haag en
    Rotterdam zal op maandag tot en met donderdag de hele dag gaan rijden in plaats
    van alleen in de spits.
  • Op vrijdag rijden de Intercity’s tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en
    Rotterdam vanaf de ochtendspits weer elk kwartier in plaats van vanaf het
    middaguur.
  • Ook tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal rijdt NS op vrijdag weer vanaf de
    ochtendspits een kwartierdienst met Intercity’s in plaats van vanaf het middaguur.
  • Tussen Utrecht Centraal en Leiden Centraal gaan meer treinen rijden in de brede spits.
  • NS rijdt de Sprinter Utrecht – Hilversum – Hoofddorp weer op vrijdag, zaterdag en
    zondag. Hiermee brengt NS op die dagen de kwartierdienst terug in Het Gooi.
  • NS herstelt op vrijdag de kwartierdienst met Sprinters tussen Leiden Centraal en
    Schiphol Airport.

Meer treinen in de avonduren:

Reizigers in de avonduren of in de vroege nacht krijgen meer en latere reismogelijkheden.
Enkele voorbeelden uitgelicht:

  • NS rijdt de kwartierdienst tussen Eindhoven en Utrecht langer door, namelijk tot
    23:00 uur in plaats van 21:00 uur. Hierdoor is ook Venlo in de avonduren beter
    verbonden met de Randstad.
  • NS introduceert op vrijdag- en zaterdagavond een kwartierdienst met Intercity’s
    tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden en Den Haag tot half 1 ‘s nachts.
  • Vanuit Enschede vertrekt de laatste trein op vrijdag- en zaterdagavond een half uur
    later richting de Randstad (23:16 uur in plaats van 22:46 uur). Deze trein rijdt tot
    Amersfoort.
  • Tussen Apeldoorn en Deventer rijden de Sprinters in de avonduren elk half uur op
    maandag tot en met vrijdag tot circa 22.00 uur. In het weekend rijdt er een late trein
    om 00:57 uur van Apeldoorn richting Deventer en waar mogelijk (i.v.m.
    onderhoudsrooster) Almelo, Hengelo en Enschede. Nu is de laatste trein nog om
    00:20 uur.
  • Tussen Zwolle en Groningen en tussen Zwolle en Leeuwarden voegt NS extra ritten
    toe.
  • NS rijdt de kwartierdienst met Intercity’s tussen Dordrecht, Rotterdam, Leiden en
    Schiphol Airport in de avonduren langer door.
  • NS rijdt de laatste Intercity van Amsterdam Centraal naar Almere een half uur later op
    vrijdag en zaterdag, de laatste Intercity vertrekt op die dagen om 00:38 uur in plaats
    van 00:08 uur.
  • NS rijdt op vrijdag- en zaterdagavond de laatste Sprinter van Almere Centrum naar
    Utrecht Centraal een uur later, namelijk om 00:51 uur uit Almere.
  • Vanuit Schiphol Airport naar Amersfoort Centraal rijdt de laatste Intercity op vrijdag
    en zaterdag een half uur later, namelijk om 00:08 in plaats van 23:38 uur.
  • De laatste Intercity van de dag van Nijmegen (vertrek 23:43 uur) naar Utrecht Centraal
    zal doorrijden naar Amsterdam Centraal.
  • NS verhoogt de frequentie tussen Amersfoort Centraal en Amersfoort Vathorst in de
    avonduren.
  • NS voegt ongeveer drie tot zes ritten per dag toe in de Sprinter Nijmegen – Zutphen.

Meer en snellere treinen aan de randen van de dag:

  • Tussen Groningen en Zwolle en tussen Leeuwarden en Zwolle rijdt NS in totaal per
    dag ongeveer zes tot zeven extra treinen. Voor een betere bereikbaarheid van en naar
    Noord-Nederland en zodat beter wordt aangesloten op de reizigersvraag wil NS aan
    de randen van de dag diverse Intercity’s – die nu nog op elk tussengelegen station
    stoppen – tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden als Intercity laten rijden. Waar
    nodig én mogelijk zijn op die momenten extra losse Sprinters toegevoegd.
  • Ook versnelt NS de Intercity Zwolle – Roosendaal die nu nog op sommige momenten
    als Sprinter rijdt. Waar nodig en mogelijk rijdt NS op die momenten extra Sprinters.

Internationaal:

  • NS en de Belgische vervoerder NMBS verdubbelen het aantal treinen tussen Nederland
    en Brussel van 16 naar 32 per dag. In Dienstregeling 2025 komt er een nieuwe, snelle
    verbinding bij. Met die verbinding zijn reizigers zo’n 45 minuten korter onderweg dan
    nu.

Per regio:

DrentheFlevolandFrieslandGelderland
GroningenLimburgNoord-BrabantNoord-Holland
OverijsselUtrechtZeelandZuid-Holland

Advies

De komende tijd gaan reizigersorganisaties en regionale overheden het plan bekijken en komen dan met een advies. Daarna is het aan spoorbeheerder ProRail om de puzzel te leggen van de wensen van NS, andere reizigersvervoerders en goederenvervoerders. De definitieve dienstregeling volgt in het najaar.

Reizigersvereniging Rover, een van de organisaties die over het plan gaan adviseren, is blij met de uitbreiding van de dienstregeling, waar door corona en personeelsgebrek in was gesnoeid. “Rover is blij dat veel trajecten die de afgelopen jaren waren afgeschaald, eindelijk weer op volle sterkte gaan rijden.” Dat er meer treinen gaan rijden aan de randen van de dag is “vooral goed nieuws voor forenzen die voor de spits uit willen reizen en voor uitgaanspubliek dat hierdoor makkelijker voor de trein kan kiezen”.

Ov-onderzoeker Niels van Oort van de TU Delft noemt de plannen van de NS tegenover Trouw “over het algemeen goed nieuws”. “De betrouwbaarheid en het comfort bij het spoor staan onder druk door een tekort aan personeel, materieel en benodigd onderhoud aan de infrastructuur. Met de nieuwe plannen heb je als reiziger meer reismogelijkheden.”

FNV waarschuwt

Ook vakbond FNV waarschuwt NS dat personeel niet de dupe moet worden van de ambitieuze plannen rondom de nieuwe dienstregeling. De uitbreiding van de dienstregeling is alleen mogelijk als de spoorwegmaatschappij voldoende extra personeel kan aantrekken, want anders neemt de werkdruk volgens vakbondsbestuurder Henri Janssen te sterk toe.

“We vinden het zeer ambitieus en staan op het standpunt dat dit alleen maar kan als NS voldoende personeel heeft. Het mag niet ten koste van personeel gaan. Dus geen verhoging van de werkdruk”, reageert hij op het plan dat de NS donderdag bekendmaakte. Janssen merkt op dat er binnen de hele organisatie meer personeel bij moet komen om te zorgen dat treinen kunnen rijden en niet te laat komen.

This post was last modified on 9 februari 2024 11:59

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug