15 jaar Treinreiziger.nl: een terugblik (en vooruitblik)

Het jaar 2020 zit er bijna op. Deze zomer bestond Treinreiziger.nl precies 15 jaar. Vanwege de coronacrisis hebben we hier echter niet bij stilgestaan. Nu het moeilijkste jaar uit onze geschiedenis er bijna op zit, toch een korte terugblik.

Terugblik naar het begin

In 2005 neemt Hildebrand van Kuijeren het initiatief om Treinreiziger.nl te starten. Op dat moment blijkt het domein al geclaimd te zijn door Mijndomein, voor een toekomstig concept dat niet blijkt door te gaan. Zonder extra kosten mag de website tegen het reguliere hostingtarief worden overgenomen.

Van Kuijeren startte de website omdat hij reizigers wilde uitdagen om mee te denken hoe het spoorvervoer verbeterd kon worden en niet alleen te benadrukken wat er niet goed ging. “De nieuws- en informatiepagina’s werden goed bezocht, maar er kwamen weinig ideeën binnen. Daarom veranderde het concept al snel. In 2005 vond ik reizigersorganisaties soms te negatief, maar intussen ben ik erachter gekomen dat het genuanceerder zit. En bovendien ben ik zelf een stuk kritischer geworden en moet ik nu zelf oppassen dat ik niet zuur word”, blikt Van Kuijeren terug.

Media

De afgelopen jaren werden artikelen van Treinreiziger.nl regelmatig gebruikt door de media. Voor het eerst op 3 januari 2007, toen Treinreiziger.nl voorspelde dat de stiptheid in 2006 zou uitkomen op 84,7% (maximaal 3 minuten te laat) . Die voorspelling blijkt later op een tiende na te kloppen.

Nadien werd Treinreiziger.nl nog vaak aangehaald door de media, zowel landelijk als regionaal. Zo had deze site dit jaar de primeur met het nieuws dat de SBB met NS onderzoek doet naar een nachttrein Amsterdam – Zürich.

Ludieke acties

Behalve met spoornieuws vindt initiatiefnemer Hildebrand van Kuijeren het leuk om de trein op een ludieke manier in de belangstelling te zetten. Bijvoorbeeld in 2007 als hij samen met Mart Hopman laat zien dat de trein comfortabel en snel kan zijn: in één week tijd leggen de twee een kleine 25.000 kilometer af. Het Guinness Book of Records wordt er niet mee gehaald, want Van Kuijeren krijgt het voor elkaar om het bewijsmateriaal kwijt te raken.

Later volgen er meer ludieke acties, bijvoorbeeld rond de sluiting van Geerdijk (2016). Treinreiziger.nl en OV-Magazine roepen gezamenlijk op om massaal op de laatste dag naar het station te komen met de trein van 19:06. Die oproep blijkt niet aan dovemansoren. Enkele honderden reizigers nemen de trein naar het dorpje, terwijl normaal gemiddeld slechts 55 reizigers op een dag in- en uitstappen. Vanwege de drukte verlengt Arriva zelfs de trein.

2016 is ook het jaar dat Van Kuijeren trouwt op het Centraal Station van Rotterdam. “Als initiatiefnemer van Treinreiziger is er geen betere plek om te trouwen dan tussen de treinreizigers”, legt de site-eigenaar uit. Enkele websitebezoekers komen speciaal naar Rotterdam om de gebeurtenis mee te kunnen maken.

Kilometer Kampioen

Tijdens ons vorige jubileum – het tienjarig bestaan – ging Treinreiziger.nl ook op zoek naar de meest fanatieke treinreiziger van Nederland. Wie kan de meeste kilometers op een dag afleggen? Met veel enthousiasme deden circa 70 deelnemers mee met de eerste editie van de Kilometer Kampioen. Bob Landman wist de wedstrijd met 1593 kilometer te winnen.

Treinreiziger.nl kreeg zoveel positieve reacties dat werd besloten om de wedstrijd tweejaarlijks te maken. In 2017 waren de spelregels iets anders, waardoor Koen Nijbroek zelfs 1979 kilometer wist te scoren. Tijdens de laatste editie werd de wedstrijd ingekort tot 18 uur, en ging de eer naar Oscar van Oorschot (inmiddels ook bekend als NS Weekly presentator).

Ruim 7.600 artikelen

De afgelopen 15 jaar zijn er maar liefst meer dan 7.600 berichten gepubliceerd. Veel artikelen gaan over de waan van de dag. Maar sommige artikelen zijn nog steeds de moeite waard om te lezen, ook al zijn ze wellicht niet altijd meer volledig actueel. Die berichten hebben we nu gebundeld en ze bevatten de tag ‘Treinreiziger Plus‘.

Zo mochten we in 2011 een dagje meelopen met NS-directielid Merel van Vroonhoven, die toen een opleiding volgde tot conducteur. Inmiddels is de voormalig bestuurder van NS vooral bekend vanwege haar carrièreswitch van bestuurder naar leerkracht.

Ook kun je onder Treinreiziger Plus een aantal eerdere interviews teruglezen. Met bijvoorbeeld Rover-directeur Freek Bos, Connexxion-topman Pier Eringa of toenmalig NS-directeur Timo Huges. Ook vind je er reportages waar we trots op zijn, bijvoorbeeld het afscheid van de varende trein Hamburg – Kopenhagen en de start van de V250 in Italië.

Ook leuk om terug te kijken zijn een aantal fotoreportages. Fotograaf Stefan Verkerk heeft er door de jaren heen meerdere voor Treinreiziger.nl gemaakt. Bijvoorbeeld het afscheid van de dieseltreinen bij NS, de start van de Uithoflijn en de Spoorwensdagen in beeld. Hier vind je meer ‘In Beeld‘-reportages.

Wat door de jaren heen wellicht ook opvalt aan onze artikelen, is dat er soms taalfouten in de artikelen sluipen. “Spelling is niet mijn sterkste kant”, erkent Van Kuijeren. Treinreiziger.nl is op zoek naar mensen die willen helpen bij de eindredactie (op vrijwillige basis). Wie wil helpen, kan mailen naar contact@treinreiziger.nl.

Meer dan 40.000 reacties

Sinds 2017 is het mogelijk om onder artikelen te reageren. En daar wordt veelvuldig gebruikt van gemaakt: inmiddels meer dan 43.000 keer. Van Kuijeren: “Dat had ik vooraf niet verwacht, zeker omdat er al tal van treinfora waren.”

Screenshot: Nieuw op Treinreiziger.nl: de populaire artikelen.

Vooral artikelen over internationaal treinreizen worden goed gewaardeerd en zorgen vaak voor veel discussies. Bijvoorbeeld over de routes waarop meer internationale treinen gewenst zijn. Of in hoeverre nachttreinen in een vraag kunnen voorzien. Los van de artikelen over goedkope treinkaartjes – waar de reactiefunctie vaak wordt gebruikt om een vraag te stellen – scoorde het artikel over de wijzigingen van het voordeelurenabonnement de meeste reacties (149). Sinds kort zijn recente artikelen (of recent bijgewerkte artikelen) met veel reacties ook eenvoudig te vinden via de zijbalk in een bericht (alleen op desktop, lijst “populaire artikelen”).

2020 moeilijk jaar

Door de jaren heen is het aantal bezoekers jaar in jaar uit fors gegroeid. Vorig jaar trok deze site maar liefst 4,5 miljoen bezoekers, die goed waren voor 15 miljoen pageviews. In 2020 is de situatie totaal gewijzigd. Vooral bezoekers over goedkope treinkaartjes blijven weg. Daardoor is het aantal bezoekers gehalveerd.

Dat heeft ook gevolgen voor de inkomsten uit treinkaartjes: die is bijna volledig weggevallen. De inkomsten uit banners zijn door de lagere bezoekersaantallen en de gewijzigde advertentiemarkt bovendien ook fors geraakt. Om die reden is het sinds dit voorjaar mogelijk om supporter te worden van Treinreiziger.nl. “We zijn blij dat we inmiddels meer dan honderd supporters hebben. Sommige bezoekers hebben zich zelfs meerdere keren als supporter aangemeld”, vertelt Van Kuijeren.

2021

Ondanks de Covid-crisis heeft Treinreiziger.nl afgelopen jaar niet stil gezeten. Zo is het de bedoeling dat er in 2021 een nieuwe website gelanceerd wordt. Ook zijn er concrete plannen die reizigers zullen ontzorgen om een vakantie per trein te maken. “We willen enerzijds potentiële toekomstige reizigers op weg helpen, maar anderzijds ook een beginnetje maken om via andere manieren inkomsten te genereren” legt Van Kuijeren uit. De plannen zijn begin 2020 gemaakt, maar door de Covid-crisis is er vertraging ontstaan. Wordt volgend jaar vervolgd dus.

Een eerste ontwerp hoe Treinreiziger.nl er in 2021 mogelijk uit komt te zien, nog niet vaststaat of dit het uiteindelijke ontwerp zal worden.

15 jaar Treinreiziger.nl is uiteraard mede mogelijk gemaakt door jullie. Zonder bezoekers had Treinreiziger.nl het niet 15 jaar uitgehouden. Maar ook willen we een aantal onopvallende partners bedanken. In het bijzonder:
– Jan van der Meer van Creation, al sinds 2007 betrokken bij Treinreiziger.nl op tal van onderwerpen. Van ontwikkeling tot marketing en strategie.
– Tamara Pruis van Le Concepteur. Ontwerper van bijvoorbeeld het Kilometer Kampioen T-shirt, het spoorboekje en de prijsvergelijker.
– Geert van der Tol van Van der Tol Media, maker van verschillende tools, bijvoorbeeld de prijsvergelijker.
Stefan Verkerk, fotograaf. Heeft tal van bijzondere foto’s gemaakt voor Treinreiziger.nl.
– Adri en Kees van den Burg. Van den Burg Beeldproducties verzorgt voor ons de Treinwebshop.

En uiteraard ook onze vrijwillige eindredactie, bestaande uit: Erwin Wessels, Daniël de Ruig, Matthias Huijgen, Puck Barton, Chris de Boer.

This post was last modified on 22 december 2020 18:04

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug