fbpx
foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk (archief)

1 miljard tekort dreigt bij NS. Spoorbedrijf wil lagere kosten

De Nederlandse Spoorwegen vragen aan het kabinet om bepaalde kosten voorlopig niet of minder te hoeven betalen. “We dreigen aan het eind van het jaar een miljard tekort te gaan komen aan inkomsten terwijl onze kosten doorlopen”, zei NS-topman Roger van Boxtel vrijdag in de talkshow OP1.

Gebruikersvergoeding

Volgens Van Boxtel mist NS in juni een half miljard aan inkomsten en aan het eind van het jaar een miljard euro. “Wij vragen niet zomaar om geld zoals KLM nu krijgt, maar we vragen om een aantal dingen niet te hoeven betalen. We betalen een concessieprijs voor het rijden om het hoofdrailnet, voor het rijden op het hogesnelheidslijn en we betalen ProRail voor het gebruik van het spoor. Daar hoop ik echt van dat het kabinet zou zeggen, dat hoef je voorlopig niet te betalen.”

Dat gaat om honderden miljoenen. Alleen al de gebruikersvergoeding bedroeg vorig jaar 250 miljoen euro. Dat bedrag zal nu waarschijnlijk aanzienlijk lager uitvallen, omdat de gebruikersvergoeding afhangt van het aantal treinritten en het gewicht van een trein. De gebruikersvergoeding moet normaal binnen 30 dagen worden betaald, spoorbeheerder ProRail heeft die termijn nu verlengd naar 90 dagen.

Concessievergoeding

Voor zover bekend moet NS daarnaast 100 miljoen per jaar betalen voor de HSL-concessie en nog eens 80 miljoen per jaar voor de hoofdrailnetconcessie. Als die nu niet betaald zouden hoeven te worden, zou dat NS enorm schelen. “Dan kan NS de kosten blijven maken om de trein elke dag te laten rijden”, zei Van Boxtel in het programma.

Mondkapjes

De NS-topman uitte daarnaast twijfels bij de 1,5 meterregeling voor het openbaar vervoer. “Ik denk niet dat 1,5 afstand in het openbaar vervoer kan. Als je dat eist, kun je hooguit 25 of 30 procent van het aantal mensen kwijt in de trein of in de tram. Dat kan niet.

“Van Boxtel wil met het kabinet en met de reizigers meedenken over een ‘intelligente open-up’. “Het wordt onafwendbaar dat wij onze mensen mondkapjes gaan geven en de overheid zal moeten gaan nadenken hoe ze de mensen zover kunnen krijgen dat ze mondkapjes gaan gebruiken.”

© Treinreiziger.nl / ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
25 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Wim Lubbers
4 jaren geleden

In het programma Op1 van jongstleden vrijdag zei van Boxtel over het idee om de zitplaatsen af te schermen met plexiglas, dat dit bij een eventuele botsing tot veel gewonden zou leiden.

Jelle van der Ham
4 jaren geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Naast die naar mijn mening terechte opmerking lijkt me ook om heel eerlijk te zijn totaal geen realistisch plan om in honderden treinstellen met bij elkaar tienduizenden zitplaatsen tussen alle stoelen plexiglas te gaan plaatsen, hoe zeer het de verspreiding van corona ook zou kunnen voorkomen

anoniem
4 jaren geleden

Corona is vooral verspreid tijdens t idiote carnaval , familie bijeenkomsten en in de drukke winkelstraten. De meeste patiënten verplaatsten zich met de auto of fiets voor ze ziek werden. In de trein viel en valt t erg mee qua verspreiden. Dat glas heeft geen enkele zin en 1,5 m ook niet. Gewoon mondkapjes uitdelen en iedereen die GEEN auto heeft gewoon met de trein kunnen laten reizen.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  anoniem

Gewone mondkapjes helpen net zo goed tegen virussen als kippengaas tegen muggen: Niet. Mondkapjes die wel beschermen tegen virussen kun je niet lang op hebben, omdat het ademhalen daarmee veel moeite kost. Bovendien is aan dat soort mondkapjes een wereldwijd tekort.

Zie bijvoorbeeld https://www.dvhn.nl/groningen/Hoogleraar-UMCG-over-de-onzin-van-mondkapjes-Tegen-virussen-helpt-het-niet-het-is-een-schijnveiligheid-25290711.html

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Dat is natuurlijk maar net hoe je het bekijkt.
Ze kunnen wel helpen tegen de verspreiding.
Let maar op: zodra ze verkrijgbaar zijn wordt dit het nieuwe advies.
Hierbij een link naar een onderzoek van ons eigen RIVM.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2440799/pdf/pone.0002618.pdf

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

De kans dat een virusdeeltje erdoor komt is volgens dat rapport rond de 40%. Dan zou je, (op de achterkant van een envelop, ervan uitgaande dat de hoeveelheid besmettende deeltjes kwadratisch afneemt met de afstand), in plaats van anderhalve meter één meter afstand moeten houden voor een gelijk besmettingsrisico. Dat is geen verbetering waarmee je ineens wel de restaurants en treinen weer vol kunt laden. Bovendien is het effect nog kleiner als je gebruiksfouten meeweegt.

Het zal inderdaad wel gaan gebeuren. Niet omdat het effectief is, maar omdat ‘het volk’ erom roept.

DeZwarteziel
4 jaren geleden
Antwoord aan  anoniem

Hoop dat je het leuk vond, volgend jaar gaat het niet door.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  anoniem

Deze site is niet bedoeld voor pubers.

mama
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

je moeder

Daan
4 jaren geleden

Eerst veel te veel geld bieden vpor de HSL en het nu niet kunnen betalen Typisch NS

Thomas stotzky
4 jaren geleden
Antwoord aan  Daan

Een milliard tekort aan winst?….

Patrick
4 jaren geleden
Antwoord aan  Daan

Beetje kortzichtig dit vriend een heleboel bedrijven kunnen dingen niet betalen door deze wereldwijde pandemie, maarja t is altijd makkelijk zeiken op NS. Maar leg je oor is te luisteren bij mensen die afhankelijk zijn van t oov en die blij zijn dat er nog treinen en bussen rijden om hun van en naar t werk te bbrengen. En al t personeel in t ov die iedere dag op hun werk verschijnen om t ov in beweging te houden. Denk daar is aan voordat je zo’n kortzichtig antwoordt geeft en niet verder kijkt dan je neus lang is.

Eef Hartman
4 jaren geleden
Antwoord aan  Patrick

> Beetje kortzichtig dit vriend een heleboel bedrijven kunnen dingen
> niet betalen door deze wereldwijde pandemie,
> maarja t is altijd makkelijk zeiken op NS.

De Duitse spoorwegen (DB) heeft het ook moeilijk:
De Deutsche Bahn heeft miljarden extra overheidssteun nodig in de komende jaren, heeft het concern laten weten. Veel treinen rijden nog, maar de passagiersaantallen zijn nog maar 10 tot 15 procent van de aantallen voor de corona-pandemie, zeker op de langere afstanden.

Dat gaat nog wel wat meer kosten dan het bedrag NS om vraagt.

Dominic
4 jaren geleden

Grappig dat de beste man denkt dat “het niet zoals KLM vragen om geld” niet hetzelfde is als “wij willen bepaalde zaken niet betalen”. Dat geldt voor mij dan ook; ik hoef geen €1000,- euro van de overheid iedere maand, ik vraag alleen om mijn maandelijkse huur van €1000,- niet meer hoeven te betalen.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Dominic

De man weet zelf natuurlijk wel beter, maar zoals we laatst in de docu “Missie NS: de twee werelden binnen NS” hebben kunnen zien is de raison d’être van het NS hoofdkantoor om te vergaderen over narratieven. In gewoon Nederlands: Lulverhalen waarmee ze voor de camera om de waarheid heen draaien.

Zie: https://www.treinreiziger.nl/missie-ns-documentaire-over-het-spoorbedrijf/

Anoniem
4 jaren geleden

Dan willen andere vervoerders vast ook wel korting.

Jac
4 jaren geleden

Kijk eens naar België. Daar kijken ze binnenkort in het ov niet naar de 1,5 meter maar men is verplicht in het ov een mondkapje te dragen.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Jac

Dan vooral 3-4 weken later goed opletten wanneer uit de cijfers blijkt dat daardoor de exponentiële groei weer in gang gezet is, en vervolgens besluiten om dat voorbeeld vooral niet te volgen.

Eef Hartman
4 jaren geleden
Antwoord aan  Jac

> men is verplicht in het ov een mondkapje te dragen.

Nu ook in de EuroStar, zowel op Brussel – Londen als Parijs – Londen.

Het blijft voor mij schijnveiligheid, met mondkapje (de “goedkope” varieteit, niet de medische) is de veilige afstand ook nog altijd minimaal 1 meter.

Leo Lansbergen
4 jaren geleden

Enkele dagen geleden schreef ik al dat het OV niet ontkomt aan het gebruiken van mondkapjes de komende maanden en misschien wel het komende jaar.
Geen huis-,tuin- en keukenlap,
maar een een exemplaar als in de zorg dat je dagelijks kunt gebruiken en kunt wassen.
Maar eerst moeten er natuurlijk wel genoeg verkrijgbaar zijn en blijft men eindeloos dezelfde riedel herhalen om asjeblieft niet te reizen…..

Eduard de Jong
4 jaren geleden
Antwoord aan  Leo Lansbergen

RIVM heeft bij monde van directeur Jaap van Dissel al verscheidene keren laten weten, dat mondkapjes geen oplossing zijn voor het virus-probleem, maar slechts schijnveiligheid bieden. Dat mondkapjes überhaupt niet in voldoende aantallen beschikbaar zijn of zullen komen, staat daar los van.

Treintjes
4 jaren geleden

Waarom KLM wel redden met miljoenen en NS niet? Ik zie het verschil niet. Beiden hebben last van deze pandemie, niks doen is geen optie.

Juriaan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Treintjes

Bij KLM gaat het om een lening en de luchtvaart maakt door de jaren heen voldoende winst om die te kunnen terugbetalen. Bii NS wordt er ook in de beste jaren nauwelijks winst gemaakt dus een lening aan NS is in de praktijk geen lening maar subsidie omdat ze die niet kunnen terugbetalen. Daarom zal de politiek er weinig voor voelen.

Rogier
4 jaren geleden

Stel je voor dat de NS zelf het spoor had moeten onderhouden.

Eduard de Jong
4 jaren geleden

De D66-er met de diepe zakken beklaagt zich over het betalen van een heffing, waarmee hij zich eerder akkoord heeft verklaard. Als NS de heffing voor het gebruik van het spoor niet kan of wil betalen, stop dan direct met rijden. Er zijn verscheidene partijen, die het vervoer van reizigers en het rijden met treinen direct van NS willen overnemen.