Wat is het verschil tussen een NS dagkaart en een dagretour?
05 mrt 2017 22:58
Er zijn regelmatig treinacties. De ene keer gaat het om een goedkope NS dagkaart, de andere keer om een dagretour. Per aanbieding staat dit aangegeven.
Met een NS Dagkaart mag je kris, kras door Nederland. Je hoeft niet aan te geven waar je heen gaat en je ook naar meerdere bestemmingen reizen. Bij een dagretour ligt dat anders. Je kunt tussen twee stations naar keuze heen en weer reizen. Dat dien je te doen volgens een route die de NS-reisplanner adviseert (soms meer opties). Op die route mag je de treinreis ook onderbreken. Zolang je die route opvolgt, kun je de treinreis ook onderbreken. Maar als je naar meerdere bestemmingen wilt, bijvoorbeeld vanuit Rotterdam op één dag naar Groningen en Leeuwarden, dan kan dat niet met een dagretour. Voor zo’n reis heb je een NS dagkaart nodig. Bij een e-ticket ben je nooit verplicht in- en uit te checken. Indien je met de ov-chipkaart of een wegwerp kaartje reist, dan dien je uit te checken (en daarna weer in te checken) als je de reis langer dan 30 minuten onderbreekt. Goedkope dagretours zijn (vrijwel) altijd e-tickets.
Voor veel mensen voldoet een dagretour dus ook prima. Treinacties met dagretours zijn meestal e-tickets. Je hoeft bij aankoop dan nog niet te bepalen waar je gaat reizen, of wie er gaat reizen. Dat doe je pas als je de couponcode gaat verzilveren.
De naam NS dagkaart impliceert dat dit kaartje alleen geldig is bij NS. Maar dat is niet zo. Een dagkaart is ook geldig in alle treinen van Arriva, Breng, Syntus en Connexxion. Je mag echter niet met de Thalys. Bij gebruik van Intercity Direct en ICE dien je naast je dagkaart (of dagretour) nog een toeslag te betalen. Je kunt echter ook altijd gebruik maken van de reguliere Intercity’s en Sprinters zonder toeslag. Als je ook met de bus wilt reizen, heb je aan een NS Dagkaart niet voldoende. Dan kun je een OV Dagkaart kopen.
Bij de meeste aanbiedingen gelden beperkingen rondom de ochtend- en of avondspits controleer die goed. NS verkoopt soms ook Weekenddagkaarten of Weekendkaarten. Een weekenddagkaart (vaak verkocht via de Kruidvat) is geldig op één zaterdag óf één zondag. Bij een Weekendkaart – voor het eerst verkocht via Albert Heijn – mag je heel het weekend treinen. Bij de actie staan de voorwaarden duidelijk aangegeven.
Zojuist gesproken met de NS en hetgeen hierboven uitgelegd wordt is niet juist. Los van alle voorwaarden is een dagkaart van de NS nooit geldig op andere openbaarvervoer aanbieders. De Dagkaart is enkel geldig in de treinen van de NS. (los van de actie van de AH, daar mag wel gebruik gemaakt worden van de trein van Arriva)
Dat is gewoonweg niet waar, NS heeft je dan verkeerd geïnformeerd. Let wel, de kaart is alleen geldig in de treinen van Arriva (en andere vervoerders). Ik zal dat nog duidelijker benoemen. Maar er is geen enkele dagkaart geweest de afgelopen 4 jaar die niet bij andere treinvervoerders geldig was. Alleen Thalys dus.
In ieder geval bedankt voor je reactie en de aanpassing. Bij Connexxion denk je bijvoorbeeld toch snel aan busvervoer. Daarnaast zijn er helaas verschillende voorwaarden verbonden aan verschillende acties mbt “dezelfde dagkaart”.
Het stond inderdaad niet duidelijk aangegeven dat het specifiek om de trein ging. Per acties kunnen de voorwaarden verschillen. In algemeen zijn er de volgende smaken:
a) Dal Dagkaart, soms te koop bij Blokker, inchecken in de ochtend én avondspits niet mogelijk, maar wél voor de ochtendspits en reis vervolgens af kunnen maken.
b) Dagkaart, geldig na 9 uur
c) Superdaldagkaart, geldig na 11 uur
d) Weekenddagkaart, alleen geldig op zaterdag of zondag.
Om het makkelijk te maken zijn er inderdaad ook nog andere producten, zoals:
e) Dal Dagkaart, zoals van Blokker, maar met alleen ochtendspitsbeperking, en geen avondspits. (Van toepassing bij Holland Travelcard off peak en keuzedagkaart bij Dal Voordeel abonnement).
f) Dal Dagkaart voltarief (50 euro) zonder tijdsbeperkingen
g) Weekendkaart (tot nu toe 1x te koop geweest bij AH in nov), voor heel het weekend onbeperkt treinen. (Geldig van vrijdagavond tot maandagochtend)
Ik.kan met een of Arriva dagkaart of NS dagkaart met beide treinaambieders rijden.
Arriva dagkaart alleen bij Arriva.
NS dagkaart is ook geldig bij arriva.
Eigenlijk wel treurig dat half Nederland zich voor het karretje laat spannen van de commerciële afdeling van een monopolist. Zoveel regelingen omtrent treinkaartjes, dat ze het zelf niet eens meer snappen, en de conducteur al helemaal niet. Het ergste is nog wel dat reizigers die geen tijd hebben of niet snugger genoeg zijn om het allemaal uit te vlooien, veel te veel betalen. Openbaar vervoer is een basisvoorziening die voor iedereen laagdrempelig beschikbaar moet zijn.
Het is toch alleen maar mooi als er steeds meer voordelige acties komen? Ik moet zeggen dat ik de verschillende acties wel kan onderscheiden, snap dat dit niet voor iedereen zo is. Maar als je even de voorwaarden doorleest, moet dat lukken. Ik ben voorstander om het ov laagdrempeliger te maken. Maar ik denk niet dat die aanbiedingen een drempel hebben gecreëerd. In tegendeel.
Ik zou graag 2 treinkaartjes willen hebben voor mijn school in Nijmegen PABO Universiteit voor Spaans kunt u mij deze opsturen naar mijn adres kastanjestraat 61 in Oldenzaal de kaartjes heb ik nodig voor 30 Mei 6 Juni en 13 Juni voor school in Nijmegen doordeweeks treinkaartjes 2017 voor 30 Mei 6 Juni en 13 Juni 2017
met vriendelijke groeten,
Gea Hardeman
Hoi Gerda, je kunt treinkaartjes kopen, je kunt daarvoor onze tools gebruik maken, maar wij zijn geen verkoper en kunnen weinig met je reactie.
wat een gedoe zeg, laat maar… ik ga wel met de auto
Ff een vraagje kun je een Ns dagkaart (retour) van € 20,50 die je moet uitprinten als e-ticket ook doorverkopen aan iemand anders? Heb toevallig de verkeerde gekocht.
Met deze kaart kun je op een dag kris kras naar verschillende bestemmingen toe
Hoe werkt NS dagkaart? Kan ik met die kaart in- en uitchecken of moet ik het koppelen aan mijn ov-kaart?
Indien ik met een Dag Dal kaart voor 16.00 uur instap mag ik dan blijven zitten als het b.v1 16.30 is geworden,of is dit niet toegestaan?
Ja, dat is toegestaan, zegt NS. Al lijkt een enkele conducteur dat niet te weten. NS bevestigt altijd dat je de reis mag afmaken. Zo ook hier: https://twitter.com/NS_online/status/992414829167161345 Je mag alleen niet van vervoerder wisselen.
Kun je een ns dagretour ook voor de bus gebruiken als dat in je reis zit?
Het NS dagretour is doorgaans alleen geldig in de trein, dus niet in de bus, tenzij het treinvervangend vervoer betreft (wegens stremming van het spoor).
Heel af en toe is er een actie waarbij het kaartje ook geldig is in de bus. In dat geval staat er ook heel duidelijk vermeld dat het kaartje ook in bus, tram en metro geldig is (zoals de dagkaart van Primera die we onlangs hadden).
Idioot dat het met een Ns dagkaart (kosten 19,95) op elk van te voren aaangegeven traject heen en terug gereisd mag worden. (Kort of lang traject zelfde prijs). Maar het is niet mogelijk de retourreis te gebruiken op een traject dat korter is dan het heentraject. ( Dus niet van A naar B en weer naar A, Maar van A naar B en van B naar C. Zou dus voor de NS nog voordeliger moeten zijn omdat je minder treinkilometers maakt. Zo krijg je nooit de mensen uit de auto.
Ik will graag dagkaats ns