fbpx

Vanaf september 4x per uur trein Alphen – Gouda

17 aug 2017 14:37

Vanaf 4 september gaat de treinfrequentie tussen Alphen aan den Rijn en Gouda verdubbelen. In beide richtingen rijdt dan tot 19.00 uur op werkdagen vier keer per uur een trein. ’s Avonds en in het weekend blijft de trein in beide richtingen twee keer per uur rijden. De uitbreiding van de dienstregeling stond eigenlijk op het programma per december 2016. Toen kon de uitbreiding echter nog niet gerealiseerd worden, omdat de infrastructuur nog moest worden aangepast. 

De provincie waarschuwt dat het verhogen van de frequentie in het begin voor opstartproblemen kan zorgen. “Dat betekent dat er momenten kunnen zijn waarop het treinverkeer niet geheel volgens plan rijdt. NS heeft maatregelen getroffen om bij problemen zo snel mogelijk bij te sturen. Zo kan een trein worden ontkoppeld bij storingen zodat een treindeel kan doorrijden en is er een team van experts die de machinist direct kan helpen bij storingen” schrijft de provincie in een persbericht.

Uitval
Sinds december rijden er R-Net treinen op dit traject. Ook toen verliep het bij de start niet altijd vlekkeloos. In december en januari viel circa 5% van de treinen uit. Daarna is de uitval afgenomen. Vorige maand ging het nog maar om 2,5% uitval, en de eerste helft in augustus is slechts 1,4% van het aantal treinen geschrapt. Mogelijk zal dat percentage in september door de frequentieverhoging weer tijdelijk stijgen.

Nieuwe stations
De frequentieverhoging geeft reizigers meer mogelijkheden om op dit traject te reizen. “Reizigers kunnen in de ochtend misschien een kwartiertje later opstaan en een trein later nemen. Wat het precies voor de reis betekent, is vanaf 25 augustus zichtbaar in de NS reisplanner” aldus de provincie. NS heeft de concessie gewonnen om de komende 15 jaar op het traject Gouda – Alphen a/d Rijn te mogen rijden. In juli heeft ProRail om de frequentieverhoging mogelijk te maken aanpassingen gedaan aan het spoor, de seinen, de beveiliging en de spoorwegovergangen. Later volgt de opening van twee nieuwe stations. In december 2017 gaat het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk open en in het voorjaar van 2018 station Waddinxveen Triangel.

Busnet
Vanwege de frequentieverhoging worden een aantal wijzigingen in het busnet per december doorgevoerd. De huidige buslijn 186/187 van Oegstgeest via Waddinxveen naar Gouda wordt op termijn ingekort tot Boskoop. Daar is er aansluiting op de trein. De lijn wordt nog niet per december ingekort, voorlopig blijft er nog een uurdienst rijden via station Waddinxveen en door de wijk Zuidplas naar station Gouda. De provincie, de gemeenten en Arriva hebben er daarmee voor gekozen deze lijn tijdelijk te handhaven als extra reismogelijkheid. De huidige lijnen 177 en Q-liner 382 blijven dezelfde route rijden, lijn 175 eindigt straks bij station Waddinxveen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
4 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dries molenaar
7 jaren geleden

Goed nieuws voor de regio en NS

Utrechter2
7 jaren geleden

Dat is één van de grote verbeteringen sinds de jaren ’90, en in de Randstad een vrucht van vele jaren trajecten 4-sporig maken etc..: frequentieverhoging. Wat tegelijk efficiënt en gunstig is voor het verhogen van de reissnelheid. Ik schat in dat de frequenties vergeleken met de Vlaamse Ruit of met het Ruhrgebied vrij hoog zijn. Alleen Duitse regio’s met een uitgebreid S- en U-bahn netwerk hebben, misschien, hogere frequenties.

Wat ook mooi is aan Nederland is dat sinds de opkomst van nieuwe spoorwegmaatschappijen de frequentie in de provincie is verbeterd. Uit mijn hoofd: tussen Arnhem en Doetinchem bijvoorbeeld. Voor een deel is dat ook te danken aan elektrificaties door de oude NS en ProRail zoals de Merwede-Lingelijn en de lijnen Zwolle-Emmen en, zeer binnenkort, Zwolle-Almelo.

T
7 jaren geleden
Antwoord aan  Utrechter2

Maar dit is een enkelsporig traject wat dus een grote uitdaging met zich mee gaat brengen omdat er bij vertraging al gauw iets opgeheven zal moeten worden. Tevens valt dit dan toevallig weer gewoon onder NS, in principe geen andere vervoerder dus 🙂

G. van der Zwaag
7 jaren geleden

….. veranderd …. moet in dit geval verandert worden, hoor!
Dat zou u wel moeten veranderen……