Trein Hengelo – Bielefeld start 14 januari 2018
29 nov 2017 8:00
De treindienst Hengelo – Bielefeld start niet op 10 december, maar pas op 14 januari 2018. Dat heeft Keolis Deutschland vandaag bekend gemaakt. De treindienst start een maand later omdat de treinstellen nog niet in Nederland zijn toegelaten.
Het proces van toelating van de nieuwe treinen loopt op dit moment nog. “Naar verwachting is de beoordeling nog niet op 10 december afgerond. Om die reden hebben de opdrachtgevers in gezamenlijk overleg met de vervoerder besloten om pas vanaf zondag 14 januari 2018 het grensoverschrijdende traject Bad Bentheim-Hengelo te gaan rijden,” schrijft Keolis in een verklaring.
Reizigers kunnen vanaf 14 januari 2018 met de nieuwe regionale trein RB 61 vanaf Hengelo en Oldenzaal naar Bad Bentheim, Osnabrück en Bielefeld reizen. Dit is voor het eerst dat er een regionale trein tussen Hengelo en Bielefeld rijdt. In het verleden reed er tussen Hengelo en Bad Bentheim al wel eens een regionale trein (Grensland Express).
Op het traject gaan in totaal acht nieuwe treinen rijden. Die zijn gebouwd door de Zwitserse fabrikant Stadler. Het gaat om treinstellen van het type FLIRT. NS, Arriva en Abellio hebben ook treinstellen van dit type. De treinstellen van Keolis Deutschland zijn voorzien van een meerstroomsysteem om zowel op het Nederlandse als op het Duitse stroomnet te kunnen rijden.
Keolis Deutschland is de nieuwe vervoerder op Teutoburger-Wald-Netz (TWN), waar het traject Hengelo – Bielefeld een nieuw onderdeel van is. Zij nemen het vervoer vanaf 10 december 2017 over van de Westfalenbahn. Keolis Deutschland verzorgt het vervoer op het TWN onder de naam Eurobahn. Zij doen dit in opdracht van Nahverkehr Westfalen Lippe (NWL), de Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG) en de Provincie Overijssel.
Het is allemaal administratief, is het nu zo moeilijk om bij de ILT en waar meer een tandje bij te zetten en een paar dagen niet vroeg naar huis te gaan? Ze moeten daar die Jenny Theunissen kwijt. Die maakt alles stuk waar ze maar aan de slag komt.
Het is niet louter administratief. Als de aannemer je huis ‘af’ heeft en jij loopt een rondje en ziet nog een onafgewerkt stopcontact hier en een ontbrekende aardlekschakelaar daar dan ga je ook van hem eisen dat hij die eerst af moet maken.
Het is de omgekeerde wereld om te suggereren dat juist de controleur later naar huis moet.
Jammer…………..we hadden naar de ‘Weihnachtmarkt’ in Osnabrück of misschien wel Bielefeld willen reizen, met een groep van zo’n 15 personen. Lekker makkelijk vanuit Hengelo, nu kan dit helaas (nog) niet. Ik zou zeggen; 10 december ‘gewoon’ in laten gaan, vooral als het om een simpel papieren toelatingseis gaat! Doe niet zo moeilijk….oh ja, geldt dit ook voor de treinen van Keolis op het traject Almelo-Zwolle??
Deze moeten toch ook toegelaten worden????
De Syntus-treinen tussen Zwolle en Enschede zullen ookwel voor 10 december toegelaten worden. Syntus kan waarschijnlijk geen DM’90 (ander materieel kan niet vanwege ATB-NG op Zwolle-Wierden, dat heeft alleen DM’90 aan boord) huren van de NS en de treindienst Zwolle-Enschede laten verbussen is enorm klantonvriendelijk.
Voor de Keolis-verbinding Hengelo-Osnabrück is het een ander verhaal. De treinen zijn nog niet in Nederland geweest en als ze zonder toelating vanaf 10 december gaan rijden met reizigers en er gebeurt iets met die trein, dan heeft de vervoerder (Keolis) een enorm probleem. Ookal is die toelating alleen op papier, het gaat erom dat alles juridisch goed in elkaar zit, zodat als er iets gebeurt met de trein, de vervoer geen enorme claim krijgt waarvoor hij niet verzekert is.
Het is volkomen begrijpelijk dat Keolis geen risico wil lopen voor die paar reizigers die voor 14 januari gebruik gaan maken van de RB61. Het is jammer dat je niet naar de kerstmarkt kan in Osnabück, maar vanaf 14 januari rijdt die trein nog bijna 15 jaar lang op de verbinding (en waarschijnlijk daarna ook, aangezien een Flirt pas na 30 jaar is afgeschreven en de trein op andere verbindingen inzetten is zonde van de technische mogelijkheden van de trein), dus je kunt volgend jaar ook nog met de trein naar de kerstmarkt in Osnabrück.
Je kan tussen Hengelo, Bad Bentheim, Rheine en Osnabrück ook rijden met de IC naar Berlijn Oost. Hengelo naar Bad Bentheim alleen heenreis zonder Bahncard voor twee reizigers is €26. Of ga via Enschede en Münster. In Enschede vertrekken de Keolis treinen en de DB stoptrein van hetzelfde perron.
Dus het is “Ik wil naar de Kerstmarkt” dus moet de trein gaan rijden. Als er ook maar iets gebeurt waarbij mensen letsel aan overhouden dan heeft Syntus/Keolis een miljoenenstrop. Dat Keolis afwacht begrijp ik dan ook wel. Trouwens de IC Berlijn blijft, ondanks de oude rijtuigen, sneller en verbindt Hengelo ook nog eens met de Randstad dus hoef je ook nog eens minder vaak over te stappen.
Precies, gewoon vliegen met die Challenger! Kan me niet schelen of het vriest en de raket dat misschien niet aankan. Ik wil m’n target halen! Het is maar een lullige toelatingseis!
Wanneer gaat men eens leren dat je veiligheid voorop moet stellen in plaats van je zucht naar commercie?
Naar de kerstmarkt in Osnabruck kan gewoon met de oude trein (Amsterdam – Berlijn). Het is een oudje maar je komt er wel mee in Osnabruck.
De reden waarom styntus nog niet rijden is namelijk dat ze nog bezig zijn met machinisten aan het opleiden zijn want die zijn nog niet klaar vandaar dat er met treinen van de NS met personeel van NS reizigers worden gereden.
Wat vreemd is aan dit verhaal is dat er reeds Flirt Meerstroom Treinstellen in Nederland komen n.l. van Abellio op de lijn vanuit Düsseldorf naar Arnhem, dit zijn precies de zelfde Treinstellen
ITLis ook heel goed om de boel te vertragen,lijkt prorail wel.