Trein Groningen – Stadskanaal nog ver weg
31 mei 2017 9:00
De provincie Groningen maakt te weinig haast om de trein Groningen – Stadskanaal te realiseren. Dat zegt voorzitter Pieter Hofstra van museumspoorlijn STAR tegen RTV Noord. Eerder sprak de provincie Groningen de ambitie uit om in 2019/2020 de nieuwe treindienst te verwezenlijken. Een ambitie die inmiddels onhaalbaar is geworden.
Er zit weinig schot in de plannen om een trein Groningen – Stadskanaal te realiseren. “In 2016 heb ik twee keer met de gedeputeerde (Fleur Gräper, red) om tafel gezeten,” zegt Hofstra tegenover RTV Noord. “We zijn nu meer dan een half jaar verder sinds het laatste gesprek en er gebeurt te weinig.” Vooruitzicht op versnelling is er voorlopig niet. Het is zelfs onduidelijk of er voor 2019 een realisatiebesluit genomen gaat worden, al is dat wel de intentie.
Want alhoewel provincie Groningen en de gemeenten Stadskanaal en Veendam het er over eens zijn dat de spoorlijn naar Stadskanaal belangrijk is voor de Veenkoloniën, komt de nieuwe trein er alleen als het huidige budget toereikend is. De bedoeling was dat er na aanvullend onderzoek in 2015 duidelijkheid zou zijn, maar die is er nog niet. Het is nog onzeker of die duidelijkheid de komende twee jaar er wel komt.
Het grote discussiepunt is de status van het spoor. Het huidige spoor tussen Veendam en Stadskanaal is eigendom van museumspoorlijn STAR. De provincie Groningen wil dat de spoorlijn de status hoofdspoor krijgt. Dan moet de spoorlijn in handen zijn van ProRail. Voor de STAR is de status hoofdspoor nadelig, omdat de museumtreinen de spoorlijn dan alleen onder strenge voorwaarden kunnen gebruiken. Dat is voor de STAR niet haalbaar, zegt Hofstra. “Wij zijn niet in staat om onze treinen te laten rijden op een hoofdspoor. Al onze vrijwilligers moeten daarvoor worden omgeschoold en we moeten aanpassingen doen aan onze treinen. Dat kost heel veel geld en we zijn niet zo’n rijke club. We kunnen dat niet zomaar ophoesten,” aldus de voorzitter tegen RTV Noord.
Een oplossing zou zijn als het spoor de status lokaal spoor of bijzonder spoor krijgt, maar daar is de provincie niet enthousiast over. Lokaal spoor is eigendom van de provincie en de status bijzonder spoor wijkt daar weer vanaf. De STAR heeft nog een andere oplossing bedacht: een nieuw aan te leggen museumspoor richting Gasselte en Gieten. “Je krijgt dan de verbinding Musselkanaal – Stadskanaal – Gasselte – Gieten. Daarvoor moet weliswaar geld op tafel komen, maar voor dit project is bijna 70 miljoen euro beschikbaar. Die paar centen moeten uit dat budget komen,” aldus Hofstra.
Maar voorlopig lijkt dat een droom en is er nog geen zicht op een uitkomst. Dat de ambitie om in 2019/2020 een trein te laten rijden inmiddels onhaalbaar is geworden, werd eerder dit jaar al erkend door projectleider Herman Sinnema. “We zijn afhankelijk van twee factoren: de spoorwegwetgeving en de vraag wie het beheer en onderhoud voor zijn rekening neemt. Ik heb dan ook geen idee hoe lang dit nog gaat duren,” citeerde RTV Noord in maart van dit jaar de projectleider.
Als Groningen die lijn niet verder ontwikkelt, is STAR toch juist blij? Want dan kunnen ze hun spoorlijntje ongestoord blijven gebruiken.
Veel belangrijker is hoe het eigenlijk met de brugvervanging op de lijn Groningen-Oldenburg? Of de spoorverdubbeling? Je mag toch hopen dat ze die brug in 2 jaar vervangen en niet in 5, wat ze eerst van plan waren. Anders nemen ze beter een Nederlandse aannemer. Goedkoper en veel sneller!
Niet voor 2024, is de verwachting. Diep triest. Wil ik inderdaad ook nog aandacht aan besteden.
Ongetwijfeld zal nu ook de overwegen-discussie een impact hebben op de besluitvorming. De lijn telt zo’n 30 overwegen, die nu geen automatische beveiliging hebben. Hiervan zijn er maar 8 een openbare weg, de rest is particulier. Gaat ProRail nog een spoorlijn overnemen met meer dan 20 onbeveiligde overwegen? Te vrezen valt, dat die forse extra kostenpost een serieuze belemmering gaat worden.
Nieuw spoor mag geen overwegen hebben. Dus dan kun je het voorlopig wel schudden.
Net als bij de IJzeren Rijn had men het gebruik niet moeten starten. Het herstarten wordt eigenlijk gezien als nieuwbouw en dan krijg je al die krankzinnige eisen. De Belgen moeten zich gewoon van de den dommen houden en met een lichte trein gewoon een rit plannen en uitvoeren. Van een formele buiten gebruik stelling is waarschijnlijk geen sprake geweest dus het moet zo kunnen. Daarna kan men dan het opknappen vorderen.
Correctie niet moeten starten
moet zijn niet moeten stoppen (logisch)
Jammer,
Als de lijn naar Stads/Musselkanaal ooit wordt gerealiseerd zoals Arriva wenst wordt de kans vekeken dat er ooit een directe verbinding naar Emmen komt.
In de provincie Groningen is er nog een probleem met betrekking tot het vervoer per spoor.
Enkele jaren geleden was er 1 hard doel: Met het doortrekken van het spoor komt de Eemshaven verder op de kaart te staan. Ook het Waddeneiland Borkum wordt met de personentrein ontsloten, zowel voor toeristen als eilandbewoners. Dit moet het toerisme naar Borkum en van Borkum richting Groningen bevorderen.
En dus kwam er een harde planning: In juni 2016 zou begonnen worden met de bouw van treinstation Eemshaven. In september 2016 zou vervolgens begonnen worden met de bouw van het nieuwe treinstation Roodeschool, wat het oude station moet vervangen.
We zijn een jaartje verder. Het is vandaag 1 juni 2017. Ik ben weer eens gaan kijken naar de eventuele bouwwerkzaamheden.
Ik loop op de Hooilandseweg te Roodeschool en zie net als in juni 2016 kom ik geen enkel bouwactiviteit tegen. Het is hier erg stil. Alleen hard voorbij rijdende auto, fietsers en wandelaars.
Net buiten het dorp Roodeschool staat bij de spoorwegovergang Hooilandseweg een groot aankondigingsbord. En die staat er ook al een tijdje…
Het grote bord geeft al ruim 2 jaar het volgende aan: “Hier komt station Roodeschool”. Daaronder de wervende tekst: “Het doorrijden van de trein naar de Eemshaven wordt gerealiseerd door: het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Groningen, AG EMS, ProRail, Arriva, Groningen Seaports, gemeente Eemsmond, Regio Groningen Assen, Stadt Borkum , Landkreis Leer, EDR/Land Niedersachsen en de Kamer van Koophandel Noord.”
Als het volgens de keiharde planning moet gaan, dan moet de eerste trein naar de Eemshaven per maart 2018 gaan rijden.
Navraag bij enkele inwoners van zowel Roodeschool als ook omliggende dorpen, zitten er (weer) enkele Groningse boeren dwars en hebben ze bezwaar aangetekend.
Met dank aan die dwars liggende stugge Groningse boeren, word het nu december 2019 / 2020 voordat er een trein naar de Eemshaven kan rijden.
U heeft de verklaring gevonden waarom schrijft u dan in een zeurstijl alsof het de schuld van de gemeenschap of Prorail is?
Bij u in de buurt, en vooral over uw landje wat u niet heeft, mogen ze altijd spoorwegen aanleggen?
Hierbij een link met betrekking tot de planning van de provincie Groningen voor het doortrekken / verleggen van de spoorlijn naar de Eemshaven.
Iets wat nu ook niet haalbaar word voor maart 2018…
https://www.provinciegroningen.nl/uitvoering/verkeer-en-vervoer/spoorlijn-roodeschool-eemshaven/
Is er ook ergens een petitie tegen de komst van deze lijn ? Ik heb het spoor tegen mijn tuin aan en zit er dus helemaal niet op te wachten en zie het als een aanslag op mijn rust en waarde van de woning.
@ J: Ga lekker verhuizen. Een goede treinverbinding is belangrijker dan geneuzel van dwarsliggende bewoners.