fbpx

Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Vanaf december heeft Amsterdam – Eindhoven de primeur met de dagelijkse tienminutentrein. Andere trajecten moeten nog zeker 5 jaar geduld hebben. Schiphol – Nijmegen is waarschijnlijk het eerstvolgende traject dat aan de beurt komt.

“Op dit moment worden nut en noodzaak, timing en maatregelen voor een verbeteraanpak onderzocht voor eventuele volgende corridors,” zegt ProRail-woordvoerder Anna Kodde. “Het gaat dan als eerst om de corridor Schiphol- Nijmegen.” Toch is frequentieverhoging ook daar nog ver weg. Zo is de infrastructuur op dat traject nog niet geschikt om meer treinen te verwerken. Zo is Driebergen-Zeist een knelpunt en moet ook de opstelcapaciteit worden uitgebreid, zegt ProRail.

Dienstregeling 2022
Ans Rietstra, directeur Projecten bij ProRail, zou het liefst voor 2020 zien dat de tienminutentrein op een volgend traject wordt uitgerold. Maar dat is niet mogelijk, zegt topman Pier Eringa. “We moeten eerst de besluitvorming doen, dan het spoor aanpassen en andere maatregelen doorvoeren. Dat gaat echt niet lukken voor 2020,” legt hij uit. Woordvoerder Anna Kodde beaamt dat. “Frequentieverhoging op het traject Schiphol – Nijmegen zal op zijn vroegst starten vanaf dienstregeling 2022. Dat zal afhankelijk zijn of de infra op dat moment gereed is.”

Amsterdam – Eindhoven
Voorlopig blijft Amsterdam – Eindhoven dus het enige traject waar elke tien minuten een trein gaat rijden. Die frequentieverhoging wordt in december doorgevoerd, na jaren van uitstel. Daar geldt overigens: 4x per uur rechtstreeks, en 2x per uur met overstap. De gedachte is dat reizigers, als iedere tien minuten een trein komt, de dienstregeling vergeten en zonder op de klok te kijken naar het station komen. Op de A2 corridor Amsterdam – Eindhoven moet de nieuwe aanpak 15% meer zitplaatscapaciteit opleveren.

Programma Hoogfrequent Spoor
De tienminutentrein maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), een programma dat aanvankelijk op vier belangrijke corridors voor 2020 zou worden uitgerold. Maar door politieke bezuinigingen is het inmiddels meerdere keren uitgesteld. Het is nu de bedoeling dat spoorboekloos rijden op de belangrijkste trajecten voor 2030 een feit is.

0 0 stemmen
Artikel waardering
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Yvonne
7 jaren geleden

Geldt de tienminutentrein alleen voor de intercity’s op het traject A’dam-Eindhoven, of ook voor de sprinters die slechts delen van dat traject afleggen?

DDietzen
7 jaren geleden
Antwoord aan  Yvonne

Voor de sprinters geldt het alleen in de spits op één traject, wanneer er een extra pendel Utrecht – Houten wordt ingelegd, en er dus 6 sprinters per uur op dat traject rijden.

Voor de intercity’s geldt het overigens ook niet helemaal: 2 van de 6 verbindingen per uur bevatten een overstap in Utrecht (gelukkig wel maar 2 minuten cross-platform). Aan de dagranden rijden er overigens slechts 4 intercity’s per uur – en naar verluidt in de héél vroege ochtend / late avond slechts 2.