De eerste ochtendspits met een “tien-minuten-trein” tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven is volgens de NS en spoorbeheerder ProRail goed verlopen. Vanaf vandaag rijdt er tussen Amsterdam en Eindhoven elke woensdag iedere tien minuten een trein. Vanaf 10 december zal het zogenoemd spoorboekloos rijden definitief worden ingevoerd.
“Reizigers hoefden minder lang te wachten. De drukte was vergelijkbaar met een normale werkdag,” zegt NS. “We hadden geen uitval of noemenswaardige vertragingen,” voegt het spoorbedrijf daaraan toe. “De rest van de dag blijven we het nauwlettend in de gaten houden.”
Klachten
Reizigersorganisatie Rover zegt op de eerste testdag klachten te hebben gekregen van reizigers uit onder meer Alkmaar, Utrecht, Roermond, Sittard en Houten. Om de test met de tien-minuten-trein mogelijk te maken, vertrekken op andere plaatsen treinen op andere tijden dan normaal. Sommige reizigers wisten dat niet, ondanks aankondigingen van NS op stations en in treinen. Daarnaast lopen diverse reizigers hun aansluiting mis.
Kind van de rekening
“Problemen met aansluitingen zijn er onder meer voor sprinterreizigers tussen Woerden en Tiel, Utrecht en Den Bosch en Uitgeest en Almere. Hiermee zijn sprinterreizigers het kind van de rekening,” stelt Rover. Rover stelt al langer dat NS te weinig aandacht heeft voor Sprinters. Daarom ziet de vereniging het liefst dat de Sprinters in een regionaal OV-netwerk onder voorwaarden worden aanbesteed.
Kinderziektes
“Sommige mensen zijn slechter af,” erkent NS in een reactie. “Dat zijn er meer dan ons lief is, maar het is echt nodig. We moeten deze regeling goed testen en kinderziektes eruit halen.”
Vught
Ook lokaal is er onvrede. Zo zei een wethouder van Vught tegen Omroep Brabant dat nu “ongekend veel” treinen langsrijden en voor gesloten spoorwegovergangen zorgen. Over enkele jaren komt daar overigens verandering in. “Over een aantal jaren hebben we verdiept spoor, maar tot die tijd hebben we hier heel veel overlast van,” aldus wethouder Fons Potters.
Test
Totdat de nieuwe dienstregeling ingaat in december proberen NS en ProRail iedere woensdag hoe het in de praktijk uitpakt om zes intercity’s per uur te laten rijden. Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee, aldus beide bedrijven. Zo moet bijvoorbeeld worden bekeken hoe het in- en uitstappen van grote groepen reizigers verloopt en welke gevolgen onverwachte gebeurtenissen hebben.
Meer zitplaatsen
Doordat het aantal intercity’s groeit van vier naar zes keer per uur, groeit ook de zitplaatscapaciteit met 15 procent. De zitplaatskans tussen Amsterdam en Eindhoven moet dus verbeteren.
Controle
Controleurs van ProRail deelden in de ochtendspits vier boetes uit aan mensen die op het traject “gevaarlijk gedrag” vertoonden op spoorwegovergangen, zoals oversteken terwijl er een trein aankomt. “Daarnaast hebben we een flink aantal waarschuwingen gegeven,” zei een woordvoerster van de spoorbeheerder.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 17:23
De laatste staking in de estafette-actie van vakbond FNV legt vrijdagmorgen het treinverkeer in het…
Over de nieuwe Lelylijn (Randstad – Groningen) kunnen in het gunstigste geval in 2050 treinen…
De Hongaarse hoofdstad Boedapest heeft sinds woensdag een levensgrote tram van Lego. Ruim 7000 uur…
Nieuwe grotere acties op het spoor komen dichterbij nu FNV en ProRail allebei met de…
De prijs van de treinkaartjes gaat in 2025 met gemiddeld 6,18 procent omhoog. Dat heeft…
Het treinverkeer in Limburg en Noord-Brabant ligt woensdagochtend tussen 6.00 en 9.00 uur stil door…