Stakingen op het spoor van de baan
28 jul 2017 11:37
FNV Spoor ziet voorlopig af van verdere acties bij de NS. De bond meldt vrijdag afspraken te hebben gemaakt met het spoorbedrijf, ten gunste van het personeel. In juni riep FNV het personeel twee keer op om regionaal het werk neer te leggen.
NS en FNV gaan samen kijken hoe de positie van conducteurs, rangeermedewerkers en medewerkers van stationswinkels verbeterd kan worden. Concreet betekent dit dat er bijvoorbeeld een onderzoek komt naar de fysieke belasting van conducteurs. In het onderzoek zal ook de sociale veiligheid in de dubbeldekstreinen aanbod komen. Eerder eiste FNV dat op iedere dubbeldekker een tweede conducteur zou komen.
NS stoot de retailactiviteiten af, waar FNV zich tegen verzette. Ook daar is nu overeenstemming over. NS gaat zoals voorgenomen verder met het aanbesteden van de retailactiviteiten. “Als het werk overgaat van NS naar een concessienemer, dan spreekt de NS met zo’n bedrijf af dat de bestaande arbeidsvoorwaarden en de geldende aanvullende afspraken nog twee jaar lang meegaan, in plaats van een jaar,” zegt FNV over de gemaakte afspraken. Verder wordt uitgezocht of medewerkers de mogelijkheid kunnen krijgen om vervroegd uit te treden. Ook de gevolgen van innovatie voor werknemers worden tegen het licht gehouden.
Verder heeft FNV afgesproken dat er maatwerkafspraken gemaakt kunnen worden met rangeermedewerkers. Dit is gericht op medewerkers die “onevenredig” hard zijn geraakt door organisatiewijzigingen. FNV-bestuurder Henri Janssen: “Wij ondersteunen de visie voor een sterke NS die regie voert over hoogwaardig vervoer van deur tot deur. Dat is namelijk goed voor de werkgelegenheid en voor de reiziger.”
Eerder uitte FNV juist kritiek op de visie van NS. Vakbondsleden voerden vorige maand nog actie. Het animo tot staken bleek beperkt, waardoor de hinder voor reizigers meeviel. De FNV wilde behalve een tweede conducteur bij dubbeldekkers ook dat NS weer mee zou gaan doen met aanbestedingen van de regionale spoorlijnen van Groningen en Friesland. Die eis kwam op het moment dat inschrijven bij de aanbesteding al niet meer mogelijk was. Inmiddels is duidelijk dat de noordelijke nevenlijnen bij Arriva blijven.
Leden van de bond moeten het akkoord nog wel goedkeuren. Zij hebben tot 8 augustus de tijd om erover te stemmen, laat de vakbond weten.
Het wordt tijd voor sneller en meer spoor en ook snellere treinen, waardoor er meer klandizie komt en meer personeel nodig zal zijn.
Nog teveel IC treinen zijn in de praktijk slome stoptreinen. Voorbeeld IC- trein tussen Utrecht en Leiden .
Lees ik dat nou goed; fysieke belasting conducteurs?!? Af en toe opstaan vanuit de 1e klas en die deuren sluiten lijkt me fysiek nou niet zo belastend. Als het voor de (sociale) veiligheid en dergelijke is dan sluit ik me helemaal bij ze aan; het geweld tegen deze mensen moet stoppen en dan kun je in ieder geval beter met zijn tweeën zijn.
Na twee mislukte stakingen haalt de FNV bakzeil.