Sneltrein Zwolle – Enschede start na de zomer 2018
23 aug 2017 11:38
De nieuwe sneltrein Zwolle – Enschede van Syntus-Keolis zal na de zomer van 2018 geïntroduceerd worden. Dat zegt spoorbeheerder ProRail tegenover Treinreiziger.nl.
Eigenlijk was het de bedoeling dat de sneltrein al per december zou gaan rijden. Maar eerder werd al bekend dat dit tot nader order uitgesteld moest worden omdat de infrastructuur in Zwolle niet voldoet. ProRail maakt nu bekend dat de sneltrein per december wel gaat rijden tussen Raalte en Enschede. In de zomer wordt vervolgens de infrastructuur aangepast in Zwolle. “Na de zomer van 2018 zal deze sneltrein doorrijden naar Zwolle en aldaar aanlanden op het nieuwe spoor 8,” zegt een woordvoerder van ProRail.
De nieuwe sneltrein heeft nadelige gevolgen voor NS. Daarom stelde NS eerder compensatie te willen. Onduidelijk is hoe dit nu is opgelost. De provincie Overijssel, waaronder deze spoorlijn valt, zegt half september met een verklaring te komen.
Ook is nog onduidelijk hoe het inchecken op de spoorlijn gaat verlopen, dat wordt na de zomer bekend. Toen Syntus-Keolis de concessie voor de spoorlijn won, was de inzet enkelvoudig in- en uitchecken. Maar het lijkt onwaarschijnlijk dat dit tussen Wierden/Almelo en Enschede gerealiseerd wordt. Op dit traject rijden vanaf december zowel NS als Syntus-Keolis.
Op het spoor rijden nu nog dieseltreinen, maar vorig jaar werd het spoor voorzien van bovenleiding. In december, als Syntus-Keolis het spoor van NS overneemt, gaan er elektrische treinen rijden. De nieuwe vervoerder zet treinen in van het type FLIRT. Ook Arriva en NS hebben treinen van dit type.
Is het al bekend hoe je van Raalte naar Zwolle komt, hopelijk niet met een bus.
Ik vrees met de stoptrein. Die rijdt wel gewoon.
Gelukkig want wij hebben hier al heel lang een bus gehad, door werkzaamheden.
Ik vraag me af waarom Syntus-Keolis deze sneltrein nog laat rijden, als de rijtijdwinst minimaal is zal er vrijwel niemand overstappen ga ik vanuit, zeker niet als die nog op Nijverdal stopt, dan is de winst van de overstap 4 stations (Wierden, Almelo de Riet, Borne en Kennispark) op 1 overstap. Kan me niet voorstellen dat dit dan voldoende reistijdwinst oplevert om te wachten op de sneltrein in Raalte.
Dat vermoed ik ook niet. Voor mensen uit Raalte is het natuurlijk wel een mooie extratje. Maar ik vraag mij af hoe groot die vraag is. Als de trein na de zomer uit Zwolle kan vertrekken, ga ik er vanuit dat er voldoende vraag is.
Dat denk ik ook, Hildebrand, gewoon verdelen van de capaciteit over meerdere treinen. We zullen in December zien of de trein vol of leeg is.
wat een ‘intelligente’ antwoord Jip
Van Raalte naar Zwolle is het ongeveer 15 met de stoptrein van NS. Ik ben vooral benieuwd naar overstap tijd en tijdwinst.
Het is nog een rare volgorde ook nog want Nijverdal en Raalte zit geen station tussen en bij Wierden zijn er wissels en daar kan je onmogelijk met hoge snelheid overheen. Ze kunnen beter gewoon die sneltrein niet laten rijden
Is er al bekend welke stations deze sneltrein gaat aandoen?
De sneltrein van Arriva tussen Zwolle en Emmen vind ik ook niet helemaal kloppen. Er zijn 2 stations die overgeslagen worden.
Nee, dat is mij niet bekend, wel is bekend geworden dat de trein “bijna 20 minuten” sneller zou worden dan nu het geval is.
Zwolle – Emmen slaat inderdaad maar twee stations over, maar is wel circa 7 minuten sneller. Normaal wordt er per station ongeveer 2 (soms 1 minuut) gewonnen. NS heeft ook wel een paar van dat soort halve intercity’s gehad. Zoals Leiden – Utrecht. Dat is nog steeds zo, alleen slaat ie nu een station meer over. Verleden was ook de trein Amsterdam – Enkhuizen formeel een intercity en sloeg toen maar één station over.
Maar dat is dan wanneer er vanaf Zwolle vertrokken wordt in plaats van Raalte neem ik aan? Dan trek je nog een overstap van gemiddeld een kwartier af en dan houd je vrijwel geen winst over. De dienstregeling zal dan het verschil moeten maken.
Als je in Raalte gaat overstappen op de stoptrein naar Zwolle dan kun je net zo goed meteen in de stoptrein stappen en heb je in Raalte geen risico dat je daar moeilijk een zitplaats vindt en hoef je niet buiten te wachten. Tijdwinst zou alleen gehaald kunnen worden als de stoptrein zou wachten op de achterop komende intercity.
Weet iemand wat de tijdwinst zal zijn als die sneltrein tussen Zwolle en Enschede eenmaal rijdt? Ik woon in Zwolle en denk erover een baan te accepteren in Enschede. Nu duurt het nog 1 uur en 9 minuten. Dat vind ik best wel lang voor een dagelijkse retour…
Ik denk dat je er weinig aan zult hebben. Los dat ie maar 1x per uur zal gaan rijden, is deze info in 2015 gedeeld. “Tussen Zwolle en Enschede gaan in drukste richting in de spits sneltreinen rijden. Daardoor krijgt de reiziger te maken met een reistijdwinst van bijna 20 minuten. In de ochtendspits zullen de spitstreinen rijden van Enschede naar Zwolle, en in de avondspits in tegenovergestelde richting.” Dus je reist precies de verkeerde kant op.
Helaas is het niet meer mogelijk om de vrije reiswagen op de ov jaarkaart optie halen. Bij de NS inlichtingen weet men er ook geen raad mee. Helaas geen telefoonnummer van de huidige vervoerder bekend. Wie kan mij helpen.
Helaas is het niet meer mogelijk om de vrije reiswagen op de ov jaarkaart optie halen. Bij de NS inlichtingen weet men er ook geen raad mee. Helaas geen telefoonnummer van de huidige vervoerder bekend. Wie kan mij helpen.
Ik weet niet of jullie met mij eens zijn maar is deze kwestie niet beter af is als deze traject Zwolle Wierden volledig zou gaan verdubbelen?
In de zomer van 2017 werd er ook gesproken over goedkopere treintarieven? Is daar al meer over bekend.