fbpx
Foto: Ton Poortvliet / Rijkswaterstaat

ProRail wil zelfrijdende trein in 2018 testen

ProRail stelt zichzelf als doel om volgend jaar proeven gaan doen met zelfrijdende treinen. Dat zegt ProRail’s innovatiemanager Chris Verstegen in een interview met het Technisch Weekblad.

“Automatic Train Operation is het equivalent van automatische rijden op de weg of de automatische piloot in het vliegtuig”, legt de innovatiemanager uit. Tot nu toe rijden zelfrijdende treinen of metro’s in gesloten systemen.”Daar kan niemand iets op de rails leggen, er kan geen koe op de rails lopen en er zijn geen overwegen. Ons spoor is een open systeem van ruim 3.000 km dat het hele jaar wordt blootgesteld aan weer en wind en makkelijk toegankelijk is. Dat brengt risico’s met zich mee” zegt Verstegen.

Om die reden zal de machinist daarom voorlopig ook nog niet verdwijnen. Op dit moment kan de mens sommige situaties beter inschatten. Als dat door de techniek gaat veranderen, dan is het volgens Verstegen uiteindelijk aan de vervoerder om de beslissen of de machinist wel of niet verdwijnt.

Dat er meer automatisch gaat, is ook voor het spoor geen nieuwe ontwikkeling. “We hebben ook al het systeem van automatische treinbeïnvloeding, dat ingrijpt als de trein te hard gaat. Wat we nog moeten automatiseren is gas geven en remmen.”

Volgens het Technisch Weekblad is de zelfrijdende trein misschien wel dichterbij dan de zelfrijdende auto. Beide hebben als uitdaging dat sensoren moeten leren begrijpen wat ze zien, is een voorwerp bijvoorbeeld een doos of blok beton? Verstegen is in het interview hoopvol gestemd. “Ik denk dat de techniek op een gegeven moment beter zaken kan herkennen dan een mens. Ik denk ook dat je daar proeven mee moet doen.”

Vorig jaar zouden er eigenlijk samen met DB al een proef plaats vinden met zelfrijdende goederentreinen op de Betuweroute. Die proef is toen uitgesteld. Duidelijk is dat in elk geval ook de provincie Groningen geïnteresseerd is in zelfrijdende treinen.

Dagelijks of wekelijks ov-nieuws ontvangen?

[wysija_form id=”5″]

0 0 stemmen
Artikel waardering
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Beijerling F Opa
7 jaren geleden

De getoonde foto is van de tijd, dat op HSL-Zuid werd testgereden, in dit geval, twee Belgische wagenvoerders in een Thalys PBKA. De bereikte hoogste snelheid bedroeg 331,2 k.p.h.

Wilco Vermeer
7 jaren geleden

Heel leuk allemaal, zal wel weer miljoenen aan gemeenschapsgelden gaan kosten terwijl Prorail op dit moment nog niet eens in staat is het huidige spoorsysteem op orde te houden. Onderhoud, ingrijpen bij verstoringen enz. allemaal zaken die Prorail nog steeds niet in de hand heeft. Beter daar voldoende geld aan besteden vooraleer men deze kan op gaat. Het nieuwe ERTMS systeem had ook al lang ingevoerd moeten zijn en zelfs dat weet men niet goed uit te rollen.

Arco Sierts
7 jaren geleden

“zelfrijdend” is een misleidende aanduiding en creeert onjuiste beeldvorming. Noem het gewoon “Adaptive Cruise Control”: de machinist drukt op de knop en de snelheidsregeling gaat vanzelf. Op die manier kan je veel kortere opvolgtijden bereiken en voorkom je onnodig afremmen & weer optrekken (“groene golf”). Bij de nadering van stations moet de Mcn het zelf weer doen.