Problemen Kamperlijn: Opening Zwolle Stadshagen uitgesteld
06 dec 2017 22:03
Door fouten bij de heraanleg van de spoorlijn Zwolle – Kampen gaat het nieuwe station Zwolle Stadshagen komende zondag niet open. De bodem blijkt de hogere snelheid van de nieuwe trein niet aan te kunnen. Dat meldt OV-Magazine woensdag.
Zondag zou Zwolle Stadshagen geopend worden, maar dat gaat nu op het laatste moment niet door. De spoorlijn is dit jaar opgeknapt en voorzien van bovenleiding. Station Zwolle Stadshagen kan alleen geopend worden als de snelheid omhoog kan van 100 naar 140 kilometer per uur, maar dat blijkt voorlopig niet haalbaar. Daardoor past Zwolle Stadshagen niet in de dienstregeling.
“Tijdens testritten rezen er problemen”, aldus een woordvoerder van ProRail tegenover OV-Magazine. De bodem kan de verhoogde snelheid niet aan. Het spoor en de bovenleiding gaan als het ware golven, waardoor de trein niet meer goed onder de draad dreigt te komen. “De trein gedraagt zich dan als een achtbaan”, aldus een betrokkene tegenover het vakblad. De problemen zouden voor een kostenpost van tientallen miljoenen euro’s kunnen zorgen.
De dienstregeling was al krap, doordat de onderstations verkeerd zijn ingericht. Het vermogen van de onderstations (zowel die tussen Zwolle en Kampen als tussen Zwolle en Wierden) is ontworpen met de verkeerde trein als uitgangspunt, waardoor de FLIRT van Keolis moet worden afgeknepen. De komende maanden gaat er onderzocht worden hoe de zaak het beste opgelost kan worden. Morgen geven de betrokken partijen een persconferentie met meer details.
“De bodem de verhoogde snelheid niet aan.”
Taalnazi!
Ongelikte beer!
Inschrijf u een orale behandeling met mollis fullonum voor.
Sta er niet van te kijken, Totaal onnodig deze spoorlijn. Een ” speeltje : van oa de provincie Overijssel en sommige lokale politici. En wie gaat er voor de extra miljoenen betalen, wij de burgers natuurlijk.
Mooi onderwerp voor een consumentenprogramma.
Wat een puinhoop,
Dit kan geen verbazing wekken: ProRail is al jaren niet in staat om de toevertrouwde taken op het gebied van assetmanagement op het vereiste kwaliteitsniveau uit te voeren. Dit zoveelste schandaal zou tenminste tot gevolg moeten hebben, dat de bij ProRail voor deze mislukking verantwoordelijken van hun taken worden ontheven. Wellicht zijn er ook consequenties voor de hoogste baas: president-directeur Pier Eringa.
Kijk aan, de vakbondsman en lid van het sabotageteam arbeidstoezicht meldt zich in een poging de directie te beschadigen.
Het gaat hier om nieuwbouw waarvan het ontwerp zeker ruim voor de indiensttreding van de heer Eringa is gemaakt. Evident heeft men een niet zo ervaren constructiebureau aangetrokken.
Het was overigens bij de provincie de bedoeling er met een tram te gaan rijden. Wellicht heeft men vergeten de nieuwe eisen bij ProRail en het constructiebureau bekend te maken?
Dries, kom op, dit geloof je zelf toch niet? ProRail beheert spoor dat voor alle treinen geschikt moet zijn. Bovendien was allang bekend dat de lijn geen tramlijn zou worden (tramlijnen worden ook niet door ProRail beheerd). Het aantrekken van een incapabel constructiebureau is een fout van ProRail, waarvan de huidige directeur verantwoordelijk is. Het ontwerp mag dan de verantwoordelijkheid van zijn voorganger zijn geweest, de uitvoering is onder zijn bestuur gedaan. Dan is hij daar dus ook gewoon eindverantwoordelijke voor.
YES YES YES!!!! Hopelijk mogen de buffels nog een tijdje blijven.
Dwaze reactie. Wat moet je nog met die stinktreinen uit de 60-er jaren.
60’er jaren.. zeg dan gewoon niks als je onzin uit kraamt… Zijn jonger dan groot deel van VIRM / SGM / DDM / ICM .. Buffel bouwjaar 1996-1998.
Nog erger, weg ermee.
Het was inderdaad voor de komst van slt (nieuwe sprinter) de nieuwste treinserie van de NS.
En ik ben voor de ‘echte’ treinen, en niet die te moderne, metro-achtige slt’s en flirt’s
@max: die metroachtige treinen zijn prima geschikt voor de korte en middellange afstand. De energiebesparing door met lichtere treinen te rijden is enorm. Bovendien zal op den duur de slijtage van het spoor ook minder zijn. Ik zie eigenlijk geen reden om terug te verlangen naar de massieve plan V/T treinen. Ook zit ik liever in een SLT dan in een SGM.
Inderdaad, de Buffels zijn nog lang niet aan hun economische levensduur. Maar ze zijn wel lawaaierig en niet erg milieuvriendelijk. Bovendien komt op zo’n lokaaltrajectje als het Kamperlijntje (nog geen tien minuten reistijd tussen de twee eindpunten, die nog geen twintig kilometer uit elkaar liggen) metro-achtige treinen wel beter tot hun recht.
Helaas niet. Het probleem is dat er niet met 140 km/h tussen Zwolle en Kampen gereden kan worden, maar met maximaal 100 km/h. Daardoor past de stop in Stadshagen niet meer. Syntus Flirts gaan gewoon rijden vanaf zondag.
Het is gewoon niet goed afgewerkt en gecontroleerd allemaal,zodoende moet men weer opnieuw inpassen,mede verbeteren Door de boel rails beter te versterken en funderen, slechte afwerking en samenwerking,helaas, maar het komt uiteindelijk toch wel goed, maar kost wel weer geld.
Nieuwe achtbaan tussen Zwolle en Kampen. Wel een toeristische attractie erbij.
Grote probleem is dat gemiddelde Nederlandse bestuurder geen kaas heeft gegeten van het complexe vervoersnetwerk wat Nederland kent.
Uitbestenden, levert toch geld op? toekomst? Complexe bodem? Winderig land? Veel vervoers bewegingen op grote dichtheid? ERMTS, we hebben toch ATB+?
Al die sprinters…lightrail van maken.
Als de oorzaak de drassige bodem onder de spoorlijn is kunnen ze het station Stadshagen beter maar snel weer afbreken of de rijtijd langer maken (levert blijkbaar problemen op met aansluitingen). Het probleem van de drassige bodem oplossen kost tientallen miljoenen of meer. Afgraven en zand storten over 15 kilometer doe je niet zomaar even en zeker niet voor een buitenlijntje.