NS-test: extra korting tegen spitsdrukte
29 jul 2017 21:43
De Nederlandse Spoorwegen gaan vanaf september een test doen om te kijken of extra korting helpt om de spits beter te spreiden. Vooral tussen 7:30 en 8:30 is het erg druk, met als gevolg een tekort aan zitplaatsen. Reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement (circa 21.000) krijgen in september, oktober en november extra korting.
Reizigers met een Altijd Korting abonnement krijgen tijdens de test ook tussen 6:30 en 7:30 40% korting. Na 8:30 uur krijgen de reizigers in de testmaanden ook al 40% korting. Daarnaast krijgen ze tussen 11:00 en 15:00 uur 60% korting, in plaats van de gebruikelijke 40%. De extra korting geldt (vooralsnog) niet voor reizigers met andere abonnementen, zoals een Dal Voordeel of een voordeelurenkaart.
NS-president-directeur Roger van Boxtel: “Vanuit verschillende hoeken wordt ons gevraagd of de tarieven kunnen aanpassen om de drukte tegen te gaan. We willen de reiziger echter niet onnodig met hogere kosten opzadelen. Toch willen we weten of, naast de aanschaf van extra treinen, andere tarieven iets kunnen doen tegen de drukke hyperspits. Daarom kiezen we ervoor om te onderzoeken of extra kortingstarieven werken.” Een zogenaamde spitsheffing, die ook wordt overwogen, speelt in deze test geen rol.
NS spreekt van hyperspits, omdat de drukte zich concentreert op een kort tijdsbestek. Dat is anders dan op de weg, waar het veel langer druk blijft. NS worstelt met de piekdrukte, omdat treinreizen onbetaalbaar zou worden als er teveel treinen zouden worden gekocht die alleen tijdens de piek gebruikt worden. Door de instroom van nieuwe treinen is de hoop dat het straks wat minder druk wordt. Tegelijkertijd groeit ook het aantal reizigers.
Als je als overheid vraagt aan je burgers om meer het openbaar vervoer te nemen en je zorgt niet dat er meer treinen bijkomen, dan kan de toenemende drukte geen verrassing zijn.
Maar helaas worden er adviezen gegeven waar niet verder over wordt nagedacht.
Oorzaak en gevolg denken lijkt verdwenen te zijn.
Ad hoc beslissingen nemen en dan denken dat het is opgelost is de trend.
Of meer asfalt of meer treinen en bussen, makkelijke keuze toch?
Nee, zo simpel is het niet. Leg je bijvoorbeeld meer asfalt aan, dan neemt de vraag ook weer toe, wanneer er later alsnog weer files ontstaan. Daarom is ook voor de ANWB rekeningrijden bespreekbaar geworden, onder een aantal voorwaarden. En je ziet dat er wel degelijk wordt nagedacht om reizigers meer gespreid te krijgen. Hier door extra korting.
Met de opkomst van electrische aangedreven rijden is km-heffing onvermijdelijk. Er zal toch een kostenbijdrage van de nobele electrisch rijdenden moeten komen. Het is een waanidee dat het gratis zal blijven. Of heeft iemand een sluitend systeem om op laadstroom accijns te heffen?
De bekende grammofoonplaat blijft weer steken. Er wordt nergens gevraagd met de trein te reizen en NS is geen overheidsdienst. Treinen laten rijden op basis van het uurtje grootste behoefte is gewoon flauwekul.
Extra treinenmaterieel (en dus ook veel meer personeel) voor “in de (hyper)spits,” zal de reisprijs spectaculair doen stijgen, wat weer meer gekanker tot gevolg zal hebben …
Hmm, worden we als voordeelurenkaarthouder achtergesteld omdat de stapeling van kortingen niet voor ons geldt. Ik heb het volgende idee; de kortingspercentage van 20% opkrikken naar 40% voor de dalurenkaart en deze kaart omzetten naar voordeelurenkaart; hebben ze in de maanden juli en augustus de hele dag korting en wordt het reizen buiten de spits extra aantrekkelijk.
De omvang van de vraag naar openbaar en particulier vervoer wordt bepaald door de strikte werk, school- en vakantietijden.
Veel groter spreiding van deze drie tijden spreidt ook de vervoershectiek.
Er zijn 7 dagen in de week; voor de meesten mensen toch. Waarom alleen werken van maandag tot vrijdagmiddag ? Waarom starten onderwijsinstellingen tussen 8 en 9 uur- juist als de jeugd nog niet “wakker” is om lesstof te absorberen ? Waarom “moet” een overgroot deel van de bevolking per sé in juli/augustus op vakantie.
Regering en vakbonden kunnen dit samen oplossen. Zij kunnen door stimulatiemaatregelen onze mentale klokken verzetten, waarna de maatregelen niet meer nodig zijn. Deze investering nu verdient zich later terug.
Werknemers hebben veelal al flexibele werktijden. Ook zitten er tienduizenden in de trein die helemaal per se op dat tijdstip moeten reizen. Op de weg heb je dit ook. Dat is middels onderzoek vastgesteld. Zouden mensen die eigenlijk niet per se in de spits op weg moeten dit ook niet doen dan was er geen file en kon iedereen zitten.
Mooi hoor die genderneutrale opzet,
Het geeft aan dat de heer van Boxtel in het hier en nu staat, geen verschil meer wil maken tussen mannen en vrouwen of anderen. Nu nog even de bezem door het oorlogsverleden van de NS, niet makkelijk daarvoor moet je een inlevingsvermogen hebben en daarvan is tot nog toe bij de zwaar overbetaalde directie niets gebleken. Toegegeven, het zat als een Zwitsers uurwerk, knap in elkaar. Medewerking van de Nederlandse Spoorwegen, bekend om haar punctualiteit, krijg je niet zomaar, daar moet wel een goede reden voor zijn. Het het is niet van belang of het veewagens zijn die je moet inzetten voor jodentransporten, inzet van materieel kost geld en daarvoor zenden we een factuur. Vlak voor de grens afzetten dan weet niemand hoe het verder ging. De NS bazen wisten het wel, immers er is nooit een retourtje verkocht en nooit meer iemand thuis gekomen. Maar Roger niet omkijken hoor, brand je er maar niet aan want daar heb jij niets mee te maken gehad. En bovendien je weet nooit of je er de redelijkheid van inziet en daar de beruchte NS huiduitslag van krijgt. Wat is er toch aan de hand met de NS? Is het zo iets van we transporteren ze wel maar verder willen wij niets met ze te maken hebben. En een treinreis en een persoolijke compensatie het moet toch niet gekker worden, terwijl gemaakte excuses en een expositie toch meer dan voldoende zijn, vind je niet? Geniet het personeel van toen, nu van een goed pensioen? En nog zo’n vraag, wie van het meewerkend personeel aan de jodentransporten heeft bij de NS om geestelijke bijstand verzocht? Maar je kan natuurlijk van mening zijn dat dit soort arogante besturen niet eens begrepen wat voor een walgelijke colloboratie zij bedreven. Het is tijd om schoon trein te maken en de nog resterende overlevenden te compenseren, alsof het hier een stukje opvoeding betreft aan uw medebestuurders. Je weet wel, dat proces de opvoeder aan anderen zijn voornaamste normen en waarden bijbrengt.
Met vriendelijke groet,
Theo van Woud
@Theo,
Als ik jou was, zou ik gelijk mijn paspoort en rijbewijs vernietigen en al mijn geld verbranden. De Overheid en de Nederlandse Bank (Rost van Tonningen en vriendjes) waren in de oorlogsjaren fouter dan fout.
Wist je trouwens wie in dit land de eerste auto-snelwegen heeft aangelegd ? Ik zou uit schaamte geen meter meer willen rijden. Ja, zelfs geen Nederlander meer willen zijn.
Maar gelukkig, ik ben er een van ná de oorlog, en voel me niet erfelijk belast met …. ;-))
Wat is de relevantie met “extra korting … “???
Typisch geval van een Godwin.
@Dries Molenaar
“Er wordt nergens gevraagd met de trein te reizen en NS is geen overheidsdienst.”
Goed opweg, het samenwerkingsverband van overheden en werkgevers om de regio Utrecht bereikbaar te houden, lanceert op 30 mei 2017 ‘Neem een OV-dag’. Deze campagne heeft als doel om automobilisten tijdens de spits met het openbaar vervoer te laten reizen, zodat ook zij kunnen ervaren dat het OV een laagdrempelig en prettig alternatief kan zijn.
En er zijn nog meer acties zoals op overheid.nl en Rijkswaterstaat:
Het kabinet stimuleert reizigers om de trein te nemen.
De overheid stimuleert projecten die het gebruik van het openbaar vervoer willen bevorderen en hoop daarmee de drukte op de weg te kunnen reduceren. Veel mensen vinden echter dat de overheid te weinig doet om mensen daadwerkelijk naar het openbaar vervoer te lokken, het zou vaak teveel tijd kosten en de prijzen zouden te hoog zijn.
N.V. Nederlandse Spoorwegen (NS) is een Nederlands spoorwegbedrijf, een voormalig semioverheidsbedrijf met een nv-status, waarvan alle aandelen nog steeds in handen zijn van de Staat der Nederlanden.
De overheid stimuleert en is 100% eigenaar van de NS.
De overhed kan beter stimuleren dat mensen dichter bij huis gaan werken. Dan hoeven al die mensen niet zo ver te reizen.
Nu krijg je vaak van je werkgever een belastingvrije reiskostenvergoeding (max 19 cent per km) maar aan het aantal km zit geen max. En wanneer je geen of niet genoeg vergoeding krijgt kun je reiskosten aftrekken wanneer je met het OV gaat.
Als je een beetje goed nadenkt dan kan NS op zijn klompen aanvoelen dat dit niet gaat werken; niemand reist voor zijn lol in de spits, alleen school/werk enz. beginnen nu eenmaal vaak op die tijden. Net zoals dat het spits mijden met de auto niet van de grond komt (net of mensen nu bewust op die tijd weggaan zodat ze lekker in de file komen te staan…) zal het met dit hetzelfde zijn.
Ik denk dat er mensen wel enige ruimte hebben om 30 minuten eerder of later de trein te nemen. Al doet maar 10 a 15 procent dat, dan kan er misschien iets bereikt worden. Vertrek je om 7:50, zou je dan echt niet om 7:20 uur kunnen vertrekken? Deze proef stimuleert dat, lijkt mij prima experiment.
Heeft u een punt en eerder vertrekken kan natuurlijk altijd (in tegenstelling tot later vertrekken). Zelf sta ik liever een half uur later op en blijf ik gewoon om 07:50 de trein nemen. Zoals bij velen betaald mijn werkgever de reiskosten dus wat kan mij, even kort door een bocht gezegd, die korting schelen. En het moet ook weer geen al te groot succes worden natuurlijk; dan begint de “hyperspits” in de toekomst een half uur eerder :p
Vastgesteld is dat velen eigenlijk niet in de spits hoeven te reizen. Dit is in de trein maar ook op de weg.
Van de tientallen werkenden die ik ken is er anders helemaal niemand die bewust in de spits gaat reizen (trein, auto) terwijl die pas een uur later op zijn werk/school/afspraak hoeft te zijn hoor. Zelf wil ik best op een andere tijd dan 09:00 beginnen, alleen jammer dat mijn werkgever dat niet goed vindt. Net zoals ik nog naar school ging; kan ik wel lekker buiten de spits willen reizen maar dan mis ik de eerste colleges die om 08:30 beginnen.
Heeft u wellicht een bron voor deze informatie en het onderzoek waaraan u hierboven refereert? Het lijkt me namelijk onwaarschijnlijk dat deze ‘velen’ vrijwillig in een drukke trein stappen of in de file staan. Als er onderzoek bestaat (ja ik ben sceptisch, maar leer graag) ben ik benieuwd naar de beweegredenen die tegen de ongemakken opwegen.
Haha, ik vroeg me precies hetzelfde af. Benieuwd of er een (betrouwbare) bronvermelding uit komt…
Zeker de aspirant reiziger ziet door het kaartjesbos de bomen niet meer of zoiets. Feit is dat N.S. aangeeft dat het veel goedkoper kan met de trein te reizen dan nu het geval is. Kom ik toch op vroeger terug: Toen had je enkel of retour kaartjes die kleine kartonnen kaartjes weet u nog? Nu is er een woud van kaartjesmogelijkheden, en moet je bijna voorgestudeerd hebben alvorens je uit vindt wat het voordeligste is. Houd treinreizen simpel en overzichtelijk, ook voor de buitenlandse toerist.
In de reacties komt (gelukkig) ook weer naar voren dat een betere spreiding van werktijden en korter reizen voor het werk goed zouden zijn. Daarover heb ik in het verleden, omdat ik zelf veel nadelen had van het reizen naar en vanaf het werk, ook over nagedacht en dit geschreven (PDF-document): http://docs.jeste.eu/de_waanzin_van_ons_starre_levenspatroon.pdf