NS koopt twee IC-treinstellen voor Benelux
08 mrt 2017 13:56
NS koopt twee nieuwe intercitytreinen die ook in België kunnen gaan rijden. Het gaat om een eerste kleine order, later wordt besloten over een vervolgorder ter vervanging van de gehele IC-Brussel-vloot. Dat schrijft minister Dijsselbloem in een brief aan de Tweede Kamer.
De huidige IC Brussel-rijtuigen zijn in 2025 afgeschreven. Weliswaar heeft NS voor de periode na 2025 nog geen concessie, maar het bedrijf is verplicht om voor continuïteit te zorgen bij afloop van de concessie. Die bepaling is expres opgenomen, omdat NS in het verleden investeringen in nieuw materieel uitstelde op het moment dat er geen zekerheid was over een nieuwe concessie.
NS koopt twee extra treinen van het type ICNG. “Op deze manier wordt geborgd dat de huidige ICR-rijtuigen op tijd kunnen worden vervangen. Ik heb NS in mijn hoedanigheid als aandeelhouder toestemming gegeven voor de investering in deze twee treinen, waarbij NS deze bestelt voor eigen rekening en risico,” schrijft Dijsselbloem.
Prettige ontwikkeling. Maar er zijn nog wat onzekerheden. Wat wordt de concessie voor de NS vanaf 2025? Wat wilt NMBS? Hoe lang duurt het voordat DVIS (Belgische infrabeheerder) de nieuwe Beneluxtrein toelaat?
Ik denk dat men daarom expres nu twee treinstellen besteld, zodat een latere bestelling veel sneller toegelaten kan worden omdat het proces met deze twee treinstellen al doorlopen kan worden.
DVIS is niet de Belgische infrabeheerder (dat is Infrabel). De DVIS is de nationale veiligheidsinstantie van de spoorwegen in België, definieert het regelgevend kader en houdt toezicht op de infrastructuurbeheerder en de spoorwegondernemingen.
Zijn dit misschien twee multicourant stellen die in de huidige order verstopt zitten als prototypes?
Volgens Dijsselbloem had NS een optie voor stellen die ook geschikt waren voor Belgische of Duitse spoor, en wordt nu gekozen om 2 stellen daarvan te bestellen en die dan geschikt zijn voor het Belgische spoor.
Dus de order is al 79+2=81 stellen!
Verwacht niet dat de NMBS ook treinstellen gaat aanschaffen, ze hebben tegen 2025 zelf voldoende I10/I11 rijtuigen over door de instroom van M7, terwijl de I11 rijtuigen dan nog lang niet zijn afgeschreven.
Voldoen de oude I 10 rijtuigen voor het rijden op de HSL? Maar de I – 11 die ook al eens deels ingezet is tussen Brussel – Basel mogelijk wel.
De I6/I10 reden naar Basel. De I10 en mogelijk ook de I6 rijtuigen zijn gedeeltelijk geschikt voor het rijden op de Belgische HSL. Dat de NMBS niet staat te trappelen om ICNG aan te schaffen valt te verwachte.
Ze kunnen beter ICE’s bestellen. Zij mooie treinen en ze hebben ervaring mee.
ICE’s zijn vooral gericht op hogere snelheden en zijn daardoor duurder. Voor NS is ook belangrijk dat de treinen snel veel reizigers kunnen verwerken bij het in- en uitstappen. Ook deze treinen, van Alstom, bekend van de TGV, zijn al door diverse andere maatschappijen besteld.
Het in dienst stellen van een materieelserie kost heel veel geld. Deze kosten zijn een optelsom van homologatie, opleiding van rijdend en onderhoudspersoneel, logistiek. Hierbij komt nog de instandhoudingskosten over de levensduur.
In het verleden zijn de uiterst kostbare kleine materieelserie uiteindelijk afgestoten / gesloopt en heeft men gekozen voor grote series waarbij genoemde kosten over heel veel bakken konden worden afgeschreven waardoor de kosten per km aanmerkelijk lager werden en daarmee concurrerend.
Waarom een paar treinstellen? Heeft NS niet geleerd van het verleden?
Het gaat hier om de ICNG, die in grote aantallen wordt besteld, alleen twee extra treinen worden besteld die aangepast worden die ook in België kunnen. Doordat het een bestaande serie is, die al voor NS wordt geleverd, dan zal het ook minder geld kosten dan een totaal nieuwe trein. Mijn verwachting is dat er later een aanvullende order volgt, maar dat men nu voor twee stuks kiest zodat toelatingsproces vroegtijdig kan starten.
https://goo.gl/KiIQc0 < voor iedereen wie zich ook afvroeg hoe een ICNG er dan uit ziet. ;).
Nee, dat is niet hoe ze worden. Alstom had dat als impressie gemaakt, maar NS ontkent dat ze er zo uit komen te zien. De foto’s zijn door Alstom ook weer verwijderd.
Jammer 🙁 Had wel wat.
Wat ik me dus afvraag: kunnen ze niet geschikt gemaakt worden voor het Duitse spoor? Dan kunnen ze rijden als intercity Berlijn, zonder de lange locwissel in Bad Bentheim. Daarnaast kunnen ze ook nog eens 200km/h, ideaal voor Duitsland. Als ze dan toch voor het Belgische spoor geschikt gemaakt worden, kunnen ze dit ook overwegen…
Er is een optie op een variant die in Nederland en Duitsland kan rijden, die is echter (nog) niet besteld.