fbpx

NS app geeft nu ook reisadvies van deur tot deur

08 jun 2017 13:27

De app van de Nederlandse Spoorwegen gaat voortaan niet alleen reisinformatie geven over de treinreis, maar van deur tot deur. Bovendien kunnen gebruikers meldingen krijgen over vertragingen en storingen die precies zijn afgestemd op de reiziger. Het spoorbedrijf gaat de vernieuwde app de komende twee weken uitrollen naar alle bestaande gebruikers. Dagelijks worden er enkele miljoenen reisadviezen via de NS Reisplanner Xtra-app gegeven.

Met de nieuwe app krijgt de reiziger veel meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld om alleen meldingen te ontvangen op specifieke dagen en op specifieke trajecten. Ook is het mogelijk om eigen trajecten op te slaan, Reizen konden al worden opgeslagen.

 
Doordat NS nu ook reisinformatie van deur tot deur gaat geven, worden andere apps minder nodig. “9292 kan de prullenbak in,” is de conclusie van Erik Blankvoort – iets wat misschien wel eens zou kunnen kloppen. Want de nieuwe app geeft niet alleen reisadvies van deur tot deur, maar je kunt ook live bekijken waar de trein, bus, tram of metro rijdt. “Is de bus nog onderweg… of staat de trein even stil? Je ziet het direct,” schrijft NS in een nieuwsbericht.

De vijfde versie van de Reisplanner Xtra-app heeft niet alleen nieuwe functies, maar ook een ander design. Het zogenoemde ‘hamburgermenu’ bovenaan (de drie streepjes) is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een knoppenbalk onderaan het scherm. “Dit maakt niet alleen het gebruik op smartphones met grotere schermen prettiger, ook zorgt het ervoor dat functies beter te ontdekken zijn voor de gebruikers, in plaats van wanneer deze weggestopt zijn in een zijmenu,” is de conclusie van de website Android World. Ook NOS en NU.nl zijn overgestapt naar een soortgelijk menu.

 

In de eerste reviews blijkt dat het nieuwe menu voor sommige gebruikers even wennen is. “Ik vind de nieuwe versie er niet overzichtelijker op geworden,” schrijft Miranda Woudstra bijvoorbeeld.

Het beginscherm heeft ook een nieuwe toevoeging gekregen in de vorm van widgets, schrijft Android World. “Zo kun je er voor zorgen dat er altijd voor jou relevante informatie op het beginscherm van de app te zien is. Er zijn nu vier types widgets, één die het weerbericht op jouw locatie laat zien, een die vertrektijden van een door jou gekozen bushalte toont, een widget met reisinformatie voor jouw traject en de mogelijkheid om direct een reisadvies naar jouw thuis- of werklocatie te krijgen.”

Hoeveel mensen de NS Reisplanner Xtra App gebruiken wil een woordvoerder van NS niet zeggen. Wel is duidelijk dat alleen al de Android-versie meer dan een miljoen keer gedownload is. In december maakte NS wel bekend dat er op een gemiddelde zondag circa vier miljoen reisadviezen worden gegeven. Het grootste deel van de reisadviezen wordt via de app gegeven.

De NS-app is één van de best gewaardeerde OV-apps. De Android-app scoort op een schaal op 1 tot 5 een 4,1. Andere vervoerders worden een stuk lager beoordeeld. Connexxion scoort bijvoorbeeld slechts een 2,5, GVB een 2,9 en Syntus komt niet verder 2,0. 9292 scoort een 3,7, veel gebruikers klagen daar over de vele reclame. De NS-app heeft geen reclame.

0 0 stemmen
Artikel waardering
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Rodolpho
7 jaren geleden

Wordt de prijs van een trein/bus reis nu wel goed aangegeven bij abonnementhouders?
Als ik in een weekend een trein/bus reis plan, wordt de volle ritprijs getoond, plan ik die reis apart is mijn reis “gratis” en de busreiziger het juiste tarief
(Ik heb een NS Weekend Vrij)

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
7 jaren geleden
Antwoord aan  Rodolpho

Dat durf ik niet te zeggen.

Frank
7 jaren geleden

App OVinfo is naar mijn mening nog steeds onovertroffen als het om andere vervoersmiddelen dan trein gaat (vooral overzichtelijker). Maar het begin van de vernieuwde app Reisplanner Xtra is goed voor wat van deur tot deur reismogelijkheden betreft. Het blijft wel nog irritant dat de keuze van een optie van en naar station (bus, voet, fiets, auto, etc.) bij aankomst automatisch dezelfde is als die bij vertrek (bijvoorbeeld: heb je bij vertrek voor bus gekozen, dan wordt bij aankomst ook de optie bus gekozen: dat kan niet veranderd worden). Eind dit jaar zou dit volgens de makers van de app Reisplanner Xtra opgelost moeten zijn.